Vraag

Wanneer krijg ik mijn restitutie bedrag teruggestort?

• 24 maart 2020
  • 16 reacties
  • 155 Bekeken

Beste

Wij hebben onderstaande bevestiging gekregen dat we ons geld binnen de zeven werkdagen teruggestort gingen krijgen. Kan u laten weten of dit alsnog in orde zal komen want voorlopig hebben nog wij, nog onze twee bevriende koppels iets ontvangen. 

16 reacties

Reputatie 3
Badge

Beste @MAAIKE BATSELIER,

Dank voor je bericht op onze Community. 

Ik zie dat je 11 dagen geleden dit bericht hebt ontvangen, maar nog geen geld hebt mogen ontvangen. Op dit moment hebben wij het erg druk met het terughalen van al onze reizigers naar Nederland, het om boeken van reizen, het verstrekken van vouchers etc. Hierdoor zit er iets vertraging in het terugbetalen van jouw restitutiebedrag. Zou ik je mogen vragen om hier nog even geduld voor te hebben? Als je over een week nog niks binnen hebt, zou je me dan nogmaals een berichtje willen sturen? Dan ga ik even navragen waar het blijft! 

Ik dank je voor je begrip!

Groet, ^Daisy 

Beste Daisy

Uiteraard hebben we daar alle begrip voor! Veel succes nog de komende tijd! 

Mvg

Reputatie 3
Badge

Bedankt! 

Je zou ook eventueel nog in Mijn TUI kunnen kijken onder het tabblad “betalingen”. Ik kreeg vandaag een update dat het via die weg ook kan. Dan kun je het zelf terugvragen. 
Maar nogmaals, als het over een week nog niet zo is, ga ik er even achteraan voor je! 

Groet, ^Daisy

Beste @MAAIKE BATSELIER,

Dank voor je bericht op onze Community. 

Ik zie dat je 11 dagen geleden dit bericht hebt ontvangen, maar nog geen geld hebt mogen ontvangen. Op dit moment hebben wij het erg druk met het terughalen van al onze reizigers naar Nederland, het om boeken van reizen, het verstrekken van vouchers etc. Hierdoor zit er iets vertraging in het terugbetalen van jouw restitutiebedrag. Zou ik je mogen vragen om hier nog even geduld voor te hebben? Als je over een week nog niks binnen hebt, zou je me dan nogmaals een berichtje willen sturen? Dan ga ik even navragen waar het blijft! 

Ik dank je voor je begrip!

Groet, ^Daisy 

Beste Daisy,

Voor ons geldt precies hetzelfde: Ook wij hebben 11 dagen geleden exact hetzelfde bericht via de email binnen gekregen (zie onder), maar helaas nog niks mogen ontvangen. Mag ik daarom aannemen dat jouw bovenstaande reactie ook voor ons geldt? Met andere woorden: Door de drukte kan het even duren, maar het bedrag wordt binnenkort terugbetaald?

Ik heb uiteraard alle begrip voor het feit dat jullie druk zijn - met name met het terughalen van gestrande reizigers - en dat dit nu even prioriteit heeft. Succes en sterkte daarmee!

Ik hoor het graag van je!

Hartelijk dank en vriendelijke groet,

Pieter

Reputatie 3
Badge

Beste @Piet6

Bedankt voor je bericht, bemoedigende woorden en begrip! 

Hetzelfde geldt inderdaad ook voor jou. Houdt het alsjeblieft nog even in de gaten. Mocht je over een week niks ontvangen hebben, ook niet via het tabblad “betalingen” in Mijn TUI, hoor ik het graag. 
Als je het niet hebt ontvangen, zie ik graag een privéberichtje tegemoet met je boekingsnummer, zodat ik het kan na laten kijken in het systeem. 

Nogmaals dank voor je begrip! 

Groet, ^Daisy 

Reputatie 3
Badge

Beste @MAAIKE BATSELIER, beste @Piet6

Ik heb de afdeling Customer Service Center in het systeem laten kijken om de status te checken. Ik heb ondertussen jullie foto’s verwijderd i.v.m. privacy gevoelige informatie zoals het boekingsnummer.

Zij hebben kunnen zien dat jullie reis op 13 maart is geannuleerd. Reizen die vanaf 13 maart geannuleerd zijn, krijgen een voucher.

In de online FAQ staat hierover de volgende informatie:

Q: TUI heeft mijn boeking geannuleerd vanaf 13 maart vanwege de gevolgen van het coronavirus. Krijg ik nu een voucher voor de door mij betaalde reissom of krijg ik geld terug?  
A: TUI zal dit bedrag aan u vergoeden in de vorm van een voucher. In deze uitzonderlijke situatie rondom de uitbraak van het coronavirus hebben we te maken met een overmachtssituatie. We hebben hiervoor een uitzonderlijke oplossing gevonden in de vorm van de voucher. Deze branche brede oplossing wordt ondersteund door brancheverenging ANVR. De voucherwaarde is gelijk aan de door u  betaalde reissom en is één jaar geldig. U ontvangt de voucher binnen twee weken van ons, met daarbij alle informatie die u nodig hebt om een nieuwe boeking te maken.  

Ik kan me voorstellen dat jullie door eerder bericht op contanten hebben gerekend, maar deze uitzonderlijke situatie, vraagt om een uitzonderlijke oplossing.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. Ik hoop jullie hiermee voldoende geïnformeerd te hebben.

Groet, ^Daisy

Bedankt om het even na te kijken. 

Wij hadden inderdaad op teruggave gerekend ja. We hebben dit ook duidelijk op mail gekregen. Jammer dat daar dan voor de mensen met wie het al geregeld was op teruggekomen werd. Dat dat nadien beslist wordt mag vinden wij niet uitmaken voor de klant die wel al bevestiging kreeg. We begrijpen dat het uitzonderlijke omstandigheden zijn maar wie al bevestiging kreeg daar kan nu toch niet op teruggekomen worden??  

• Er was eerst voor deze reis al een dubbele boeking waardoor we een ander appartement moesten zoeken.Met vier kinderen super vroeg geboekt om in de buurt van twee andere bevriende koppels te zitten. Uiteindelijk duurder appartement moeten nemen dan voorzien. Zelf ook deel opgelegd wat niet de bedoeling was. Wel legde de accommodatie die de fout maakte bij net als tui. Dit na heel wat gemail. We waren dus uiteindelijk nog blij. 
  • Nu moeten we echter rekenen dat dezelfde vakantie ons volgend jaar sowieso meer geld gaat kosten als we in hetzelfde appartement willen verblijven dan onze vrienden. Jammer!

Uitzonderlijk of niet, wij en onze vrienden kregen alle drie met 15 personen in totaal de bevestiging dat we alles terugkregen en zijn nu wel ontgoocheld ja… 

Reputatie 3
Badge

Beste @MAAIKE BATSELIER

Ik kan het me helemaal voorstellen en het spijt me dat ik geen ander antwoord voor je heb. 
Ik hoop oprecht dat je volgend jaar alsnog de reis met de hele groep kunt maken, en dat de kosten enigszins gelijk zullen zijn. 

Voor nu kan ik alleen maar zeggen: blijf gezond en take care! 

Groet, ^Daisy

Beste Tui, Daisy,

Onze reis was reeds VÓÓR jullie “voucherbeleid” geannuleerd, VÓÓRDAT Tui besloot om al haar reizen zelf te annuleren vanwege het Coronavirus. Ik heb van Tui daarom ook via meerdere wegen toegezegd gekregen dat we het geld gewoon zouden terugkrijgen. Telefonisch, per Facebook-chat, per email en bovendien gisteren nog door jouzelf op deze Tui-Community (zie boven). Deze toezeggingen vonden zowel VOOR als NA invoering van jullie voucherbeleid plaats. Dit maakt het onacceptabel dat jullie ook voor wat betreft deze “reizigers” inmiddels eenzijdig besluiten - afwijkend van eerdere toezeggen - dat zij het moeten doen met een voucher.

En dan nog iets. Wij hebben slechts 2 weken van tevoren geboekt (29 feb). Wij moesten van Tui direct de gehele reissom overmaken wat wij keurig hebben gedaan. Nu heb ik gister echter het hotel gebeld (Glemmtalerhof; tel: +4365417135) en van hen begrepen dat de reis door hen zelf is geannuleerd omdat het ski-dorp dichtging. Tui heeft het hotel daarom nooit hoeven betalen; ook het hotel gaf daarom aan zeer verontwaardigd te zijn dat wij - de gedupeerde reizigers - ons geld niet terug hebben gekregen. De gedupeerde reiziger/klant krijgt zijn geld niet terug, het hotel wordt niet betaald - beiden trekken aan het kortste eind. Ook dit klinkt onacceptabel.

Ik heb alle begrip voor de door Tui ingeslagen weg wat betreft het voucherbeleid, om zo de economische klap van deze uitzonderlijke (overmachts-)situatie op te vangen. Ik vind het daarintegen een stuk minder begrijpelijk dat dit beleid nu ineens met terugwerkende kracht wordt toegepast en dat alle eerder toegezegde restituties (van zowel voor en na invoering van dit voucherbeleid) gewoon over boord worden gegooid. Dit is niet alleen inconsistent, maar ook onacceptabel.

Het lijkt mij dan ook gepast dat het geld in deze situatie gewoon gerestitueerd wordt, zoals meermaals is beloofd. Tui heeft bovendien de accomodatie nooit betaald, dus het geld kan gewoon weer terug.

Mocht er toch een reden zijn om ons te informeren dat we het met een voucher zullen moeten doen, leg dan SVP wel uit waarom Tui tot aan gister heeft gecommuniceerd dat we het geld WEL terug krijgen. Daarnaast graag uitleg waarom Tui juist recht heeft op het geld, en dus niet de gedupeerde reiziger, noch de accomodatie.

Pieter

Reputatie 3
Badge

Beste @Piet6 (en @MAAIKE BATSELIER),

Natuurlijk snap ik wat je bedoeld. We zijn ons er van bewust dat je informatie hebt gekregen over het retourneren van contanten, dat ik graag wil toelichten. In de eerste periode van de uitbraak zijn er zo ontzettend veel boekingen benaderd omdat hun reis op het laatste moment niet kon plaatsvinden. Hierbij is toegezegd dat er geld teruggestort zou worden, niet wetende dat de situatie per dag erger zou worden.

In de tussentijd (terwijl al die boekingen geannuleerd moesten worden) is er in overleg met de brancheverenigingen (ANVR/SGR) en ons crisisteam besloten uit te keren in de vorm van een voucher. Dit geldt voor alle reizigers waarvan de boekingen zijn geannuleerd vanaf 13 maart en dus ook voor jouw boeking.

Ik begrijp je gevoel en frustratie, zeker omdat je tegenstellend bericht hebt ontvangen. Ik kan via deze weg alleen geen uitzondering voor je maken. We trekken voor alle reizigers één lijn en ik kan het antwoord dat eerder is gegeven niet veranderen.

Nogmaals excuses voor het ongemak. En het enige wat ik verder nu nog kan zeggen is: blijf alsjeblieft gezond!

Groet, ^Daisy

Beste Daisy, Zou je SVP ook in willen gaan op mijn andere punt? Dank je wel, Pieter

Beste Pieter, Daisy

Ik sta volledig achter de uitspraken van Pieter! 

Met terugwerkende kracht ineens beslissen dat geld toch niet teruggestort was kan NIET. Uitzonderlijke tijden zijn het voor iedereen. Net als financieel moeilijke tijden voor iedereen. We hebben inderdaad ook op mail en aan de telefoon bevestiging gehad dat we ons geld zouden terugkrijgen. Ik heb de mensen aan de telefoon ook van harte bedankt voor de vlotte en goede service. En nu ineens blijkt het omgekeerde. 

Ik sluit me aan bij de mening van Pieter dat hotels en skipassen nog niet betaald werden maar dat wij datzelfde geld niet terugkrijgen. Hoe valt dat uit te leggen? Ik ben sowieso niet geneigd me hier zomaar bij neer te leggen. Zopas verscheen nog een artikel dat we als consument niet akkoord moeten gaan met een voucher. Waarom zou dit dan een uitzondering zijn? 

Als je maatregelen neemt dan gaan die in vanaf dan, niet met terugwerkend kracht nadat we al eerder een mail kregen... 

Heel jammer want we waren uiterst tevreden over de eerdere diensten. 

Ik blijf hopen dat hier een andere oplossing voor gevonden zal worden daar dit toch om geld gaat dat nu meer dan gebruikt kan worden. 

Beste Tui, Daisy,

Kunnen jullie SVP (specifiek) terugkomen op onze laatste punten?

Piet6

Reputatie 3
Badge

Beste @Piet6 & beste @MAAIKE BATSELIER,

Jullie vragen staan uit bij diverse afdelingen. Ik heb hier helaas nog geen terugkoppeling op ontvangen. Zodra ik een antwoord heb, zal ik dit met jullie delen. 

Groet, ^Daisy

Ok, dank je Daisy!

Bedankt!

Reageer