Vraag

Wordt onze reis naar Gran Canaria geannuleerd?

• 25 april 2020
  • 21 reacties
  • 479 Bekeken

Onze vakantie staat gepland voor juli 2020 naar Maspalomas. Nu er bekend is gemaakt dat toeristen pas het laatste kwartaal 2020 worden toegelaten vraag ik mij af waarom onze reis nog niet geannuleerd is? 

Bij het hotel is ook bekend dat ze eerst vanaf juli open gaan voor de lokale bevolking. 

Graag hoor ik wanneer deze reis/reizen geannuleerd worden.

21 reacties

Reputatie 1

Beste @Char. ,

Ik kan me je vraag goed voorstellen! Zelf heb ik ook een vakantie geboekt in die periode en twijfel ik ook. Maar op dit moment annuleren wij alle reizen t/m 28 mei 2020. We staan in nauw contact met het Ministerie en de ANVR. De situatie wijzigt snel en vaak, zodra er meer bekend is passen wij dit uiteraard direct aan in onze FAQ: https://www.tui.nl/coronavirus-faq/. Ik wil je adviseren dit in de gaten te houden.

Ondanks alles wens ik je nog een fijne avond en veel gezondheid!

Groet, ^Merel

Hi @Mgc 

​Dat had ik gezien ;-) maar nu is er een bericht vanuit daar gekomen. En daar geven ze dus aan dat tot oktober geen toeristen welkom zijn. Dan begrijp ik niet helemaal waarom deze reizen dan niet los geannuleerd worden als het al bekend is.

Zit er niet op te wachten om een vakantie volgende maand te moeten betalen. Waar nu al van bekend is dat die niet door kan gaan.

Reputatie 3
Badge

Hi Char,

Zoals je misschien wel gelezen hebt op onze FAQ zijn ook onze betalingsregelingen versoepeld. Zo mag je in plaats van 6 weken van tevoren 3 weken van tevoren het restant van jouw reissom voldoen. Daarnaast bieden we ook de mogelijkheid tot het omboeken van je bestaande reis. Je mag wijzigen naar een andere bestemming en/of periode. Ook wil ik je meegeven dat ook wij niet weten hoe de situatie erover 3 weken uitziet. Wij volgen de officiële berichtgevingen van Ministeries en ANVR en passen daar steeds ons beleid op aan. Zoals mijn collega Merel ook aangeeft, houd onze FAQ goed in de gaten. Daar wordt steeds de laatste informatie gedeeld. Voor nu wens ik je een fijne avond en hoop ik voor iedereen dat we op niet al te lange termijn weer over kunnen naar ons “normale” leven.

@TUI_Fleur Bedankt voor je reactie. Ik zie alleen dat je 3 weken voor vertrek mag betalen als je reis voor 30 juni is. En wij zouden 5 juli vertekken. 

Ik hoop dat jullie dit snel aanpassen. De reis is bij jullie geboekt maar het hotel geeft ons al aan dat toeristen pas na oktober welkom zijn. 

Jammer dat wij hier nu op moeten wachten tot dat jullie het annuleren. 

Fijne avond :-)

Reputatie 4
Badge +1

Beste Char,

Ik snap je twijfel. Hopelijk is er snel meer duidelijkheid voor ons allemaal. 

Zoals mijn collega Fleur hierboven aangeeft, zou je wel al gebruik kunnen maken van onze versoepelde omruilgarantie. Meer informatie daarover vind je hier.

Maar nogmaals, hopelijk weten we snel meer. 

Nog een fijn (lang) weekend gewenst.

Groetjes,

Marieke 

Beste. 

Ik zou samen met mijn vriendin eind juni vertrekken naar gran canaria.

Het omboeken is voor mij niet echt een optie aangezien mijn vriendin en ik moeilijk gelijk vakantie kunnen nemen. 

Ook zon voucher spreekt me niet aan mochten jullie failliet gaan ben ik mijn geld kwijt? 

Erg raar wanneer je leest dat er geen toerisme welkom is voor oktober en we dan wel zouden moeten betalen... 

En na betalen vast te horen krijgen oh ja sorry maar hier heb je n voucher... 

Groeten lukas

Reputatie 4
Badge +1

Beste @Lukass89 

Dankjewel voor je vraag op de TUI Community.

Had je al gezien dat het omruilen mogelijk is tot en met 31 augustus 2020 en dat je hiermee kan omruilen voor een vakantie met vertrek in het zomerseizoen 2021 (zodra boekbaar). Het zomerseizoen loopt vanaf april 2021 tot en met oktober 2021. Mogelijk dat dit mogelijkheden biedt. Meer informatie hierover vind je hier: https://www.tui.nl/garanties/omruilgarantie/

Verder is de voucher juist gedekt voor een eventuele faillissementen, door de SGR. Hierover valt het volgende te lezen op onze Corona FAQ pagina:

"Tenslotte biedt de SGR op basis van haar bestuursbesluit dekking voor de vanaf 16 maart jl. uitgegeven Corona-voucher." 

Maar we gaan er natuurlijk van uit dat het niet zover zal komen, juist doordat ook de voucher hiervoor in het leven is geroepen. Laten we hopen dat we snel weer kunnen reizen naar Gran Canaria en alle andere mooie bestemmingen!

Hopelijk heb je zo wat meer informatie over het omruilen en de dekking van de voucher.

Een fijne zondag nog.

Groetjes,

Marieke

“Deze Corona-voucher valt conform het (tijdelijke) bestuursbesluit d.d. 16 maart 2020 onder dekking van de garantieregeling van de Stichting Garantiefonds Reisgelden”

Het bestuursbesluit is nu toch maar geldig tot 1 juni 2020. Voor vouchers die worden uitgegeven voor reizen na 1 juni 2020 zal een nieuw bestuursbesluit nodig zijn om onder de garantieregeling te blijven vallen. Of heb ik het mis?

Wanneer de Corona-voucher niet is ingewisseld vóór het verstrijken van de geldigheidsduur, kan er nadien een verzoek bij TUI worden ingediend om de waarde van de Corona-voucher in contanten uitgekeerd te krijgen. Een dergelijk verzoek is mogelijk nadat 1 jaar na datum van uitgifte is verstreken”

Hoe is deze voorwaarde te rijmen met deze voorwaarde uit hetzelfde lijstje?

Indien u na inwisseling van de Corona-voucher de nieuw geboekte reis annuleert, ontvangt u wederom een voucher ter waarde van het bestede bedrag. Deze nieuwe voucher valt niet onder de dekking van de garantieregeling van de Stichting Garantiefonds Reisgelden.”

Ik zou hierdoor eerder geneigd zijn om de corona voucher niet te besteden maar na een jaar mijn geld terug te vragen indien er nog veel onzekerheid is over wel/niet op vakantie kunnen gaan. 

Reputatie 1

Beste @Stephan1975 ,

Ik kan niet echt een vraag halen uit jouw bericht, klopt dat? Wel proef ik dat je niet tevreden bent over onze Coronavoucher. We proberen het zo goed mogelijk op te lossen voor onze klanten. Dat we hier helaas niet iedereen blij mee kunnen maken, vinden we uiteraard heel jammer. De situatie is echter zo uitzonderlijk dat we op dit moment niet anders kunnen.

Ik wens je nog een fijne avond en veel gezondheid!

Groet, ^Merel

Ik kan nog niet aangeven of ik ontevreden ben over de coronavoucher dus die aanname is niet juist. Ik heb zelfs alle begrip gezien de situatie (hoewel die er af en toe ook best iets meer mag zijn naar klanten) maar de afspraken over de voucher zijn gewoon niet overal duidelijk. Zo werd in dit topic over de voucher gesproken terwijl de vakantie pas na 1 juni plaatsvindt. Misschien moet ik mijn vragen duidelijker stellen:

1. Klopt het dat de corona vouchers en SGR garantie een bestuursbesluit is wat loopt tot 1 juni 2020?
  2. Is al bekend of dit bestuursbesluit en daarmee het uitgeven van vouchers en de SGR garantstelling verlengd wordt? 

Dit is voor veel mensen, waaronder ook voor mijzelf, wezenlijke informatie in de afweging hoe om te gaan met de huidige geboekte vakantie.

Reputatie 4
Badge

Beste @Stephan1975,

Op dit moment worden de Corona vouchers door de SGR gedekt, met een uitgiftedatum tot 1 juni. TUI zal er voor zorgen dat alle vouchers voor 1 juni uitgegeven worden, zodat deze gedekt blijven. Het gaat dan ook om de uitgiftedatum van de voucher, niet om de vertrekdatum van de reis. Voor vouchers die daarna worden uitgegeven, is men nog in onderhandeling. Dus om antwoord te geven op jouw tweede vraag; hier is nog geen uitspraak over gedaan. 

Ik hoop je hiermee voldoende geïnformeerd te hebben.

Groet, ^Daisy

Beste. 

Hier ben ik nogmaals...

Overal lees je dat spanje nog worstelt met een plan het toerisme vlot te trekken. 

Dit gaat voor juli niet met enige zekerheid niet gebeuren is wat ik op meerdere plaatsen lees. 

Waarom annuleren jullie de vakantie dan niet tot juli? 

Hoe komen jullie op de datum 18 juni?  Tot dan is alles nu geannuleerd. 

Groeten

Reputatie 5
Badge +1

Beste Lukas,

Ik begrijp dat je graag wilt weten waar je aan toe bent. Het lastige is dat er op dit moment nog te veel onduidelijkheiden zijn. Zodra we meer weten, zullen we dat ook direct communiceren.

Veel van mijn van onze TUI collega's hebben zelf ook een vakantie geboekt staan voor de zomerperiode en weten nog niet of dit door kan gaan. Ook wij vinden dit lastig en onzeker.

De mogelijkheden moeten per bestemming bekeken worden en de informatie over de verschillende bestemmingen verandert nog dagelijks. Om die reden kunnen wij je op dit moment nog geen verdere informatie geven over vertrekken na 18 juni 2020. Zodra wij hier meer over weten, zal dit direct gemeld worden op de website en via onze andere kanalen.

Uiteraard kun je gebruik maken van onze versoepelde omruilgarantie. Alle reizen kunnen voor 31 augustus omgeboekt worden naar een andere vertrekdatum t/m zomer 2021, bestemming of gezelschap. Dit kan voor de meeste reizen tot 7 dagen voor vertrek.  Meer informatie hierover vind je in dit topic en op onze FAQ.

Vriendelijke groeten,

Tessel

Dat is geen antwoord op mijn vraag. 

Wat je daar typt had ik er ook neer kunnen zetten. 

Dus nogmaals:

Waarom annuleren Jullie niet tot juli aangezien er overal te lezen is dat spanje zeer waarschijnlijk voor juli niks toe laat. 

Hoe komen jullie dan tot de 18e van juni om alles te cancelen? 

Oh en mooi dat het per reis bekeken moet worden. Waarom doen jullie dat nog niet dan? Het is 1 grote annulering en niet spanje dan italie dan. Ect ect

Groeten

Reputatie 5
Badge +1

BesteLukas,

Een ander antwoord dan bovenstaande heb ik op dit moment niet voor je. Ik wil je vooral aanraden om onze website in de gaten te houden. Nieuwe informatie zal daar het eerste gedeeld worden.

Als je de ontwikkelingen niet af wilt wachten, dan raad ik je aan gebruik te maken van onze versoepelde omruilgarantie. Daarmee kun je je reis omboeken naar bijvoorbeeld zomer 2021.

Vriendelijke groeten.

Tessel

Goedemiddag,

Wij hebben een reis geboekt naar Fuerteventura met als vertrekdatum 20 juni. Alle reizen tot en met 18 juni zijn geannuleerd. Ik heb nog niets aanbetaald (hoefde in januari bij de boeking niet) en moet dus uiterlijk zaterdag 30 mei, drie weken voor vertrek, betalen. De SGR-vouchers mogen maar tot 1 juni worden uitgegeven en de Spaanse premier heeft gezegd dat buitenlanders voor 1 juli niet welkom zijn. Het is dus (nagenoeg) zeker dat de reis niet doorgaat. Moet ik nu de reissom betalen terwijl ik dan zeker weet dat ik de voucher niet vóór 1 juni krijg en vrijwel zeker weet dat ik het geld een jaar kwijt ben? Het zou wel zo fatsoenlijk zijn als TUI mijn reis annuleert!

met vriendelijke groet,

Charles

Reputatie 5
Badge +1

Beste Chares,

Ik begrijp dat je graag wilt weten waar je aan toe bent. Het lastige is dat er op dit moment nog te veel onduidelijkheiden zijn. Zodra we meer weten, zullen we dat ook direct communiceren.

De mogelijkheden bekijken we per bestemming, maar de informatie over de verschillende bestemmingen verandert nog dagelijks. Om die reden kunnen wij je op dit moment nog geen verdere informatie geven over vertrekken na 18 juni 2020. Zodra wij hier meer over weten, zal dit direct gemeld worden op de website en via onze andere kanalen. Ik raad je dus zeker aan om de FAQ in de gaten te houden.

Mocht je reis niet door kunnen gaan, dan zullen we een alternatieve oplossing bieden. Aangezien sommige landen weer bereisbaar worden en andere niet, wordt per geval bekeken wat de mogelijkheden zijn. In dit geval zul je door TUI benaderd worden, je hoeft hierover geen contact op te nemen.

Uiteraard kun je gebruik maken van onze versoepelde omruilgarantie. Alle reizen kunnen voor 31 augustus omgeboekt worden naar een andere vertrekdatum t/m zomer 2021, bestemming of gezelschap. Dit kan voor de meeste reizen tot 7 dagen voor vertrek.  Meer informatie hierover vind je in dit topic en op onze FAQ.

Vriendelijke groeten,

Tessel

Beste Tessel,

Bedankt voor je reactie maar ik blijf toch geïnteresseerd in het antwoord op de vraag: moet ik nu betalen terwijl ik zelfs geen zekerheid heb of ik (na 1 juni) een voucher krijg. In het ergste geval ben ik €2.500 kwijt, heb ik geen reis en is TUI failliet. Ik vind dat er wel erg lichtvaardig wordt omgegaan met de portemonnee van de klanten!

Toch heb ik dan nog een laatste vraag die je wellicht wel kunt beantwoorden: als ik op de vervaldatum, 30 mei, nog even niet betaal, krijg ik dan conform de ANVR-voorwaarden een herinnering waarna ik zonder extra kosten nog 14 dagen krijg om de reissom te betalen? Alvast bedankt!

groetjes,

Charles

Reputatie 5
Badge +1

Beste Charles,

Ik begrijp dat je twijfelt over je reis. Daarom heeft TUI de omruilgarantie versoepelt. Je kunt tot 7 dagen voor vertrek je vakantie omboeken naar een andere datum en bestemming. Ik raad je dus zeker aan om hier naar te kijken.

Op dit moment staat jouw vakantie nog gepland voor 20 juni. Dat betekent dat ook de betalingsverplichting geldt. Om onze klanten tegemoet te komen heeft TUI ook de betalingstermijn versoepelt. De totale reissom moet uiterlijk 3 weken voor vertrek voldaan zijn. Wil je hier niet aan voldoen? Dan raad ik je aan om je reis om te boeken.

Vriendelijke groeten,

Tessel

Wéér geen antwoord op mijn vragen! Ik heb intussen het mailadres van TUI gevonden via google want dit hebben jullie ook al van de site verwijderd. Ook ben ik er via de site van de ACM achter gekomen dat, indien het (bijna) zker is dat de reis niet doorgaat, de consument kan vragen om opschorting van de betaaltermijn dus dat ga ik nu doen………… via het mailadres!

Reputatie 5
Badge +1

Beste Charles,

Meer informatie dan bovenstaande heb ik momenteel niet voor je. Uiteraard staat het je vrij om contact op te nemen met ons customer services center. 

Groeten,

Tessel

Reageer