Beantwoord

Worden reizen naar Griekenland tot eind juni geannuleerd?

• 28 april 2020
  • 10 reacties
  • 633 Bekeken

Vandaag 28 april heeft de Griekse regering bekend gemaakt dat er stapsgewijs een versoepeling zal plaats vinden in de genomen lockdown maatregelen.

De versoepeling betreffende het open van seizoensgebonden accomodaties zal eind juni plaatsvinden (planning).

Ook het internationale vliegverkeer zal rond deze tijd weer moeten opstarten. 

Volgens mij kan je dan gevoeglijk aannemen dat alle reizen naar Griekenland dan ook tot die tijd worden geannuleerd. 

icon

Beste antwoord door Fleur 29 april 2020, 10:58

Hi @Ronb,

Bedankt voor je berichtje op onze Community. Ik snap jouw vraag en zou hier graag inhoudelijk een goed antwoord op willen geven. Helaas kan ik dat op dit moment nog niet. We hebben al onze reizen t/m 28 mei geannuleerd en klanten die zouden reizen in deze periode worden door ons benaderd. Net zoals de overheid ook doet, kijken wij samen met de brancheorganisatie ANVR en het ministerie van BuZa een aantal weken vooruit. Hoe de situatie deze zomer zal zijn valt ook voor ons nog niet te voorspellen. Wij hopen natuurlijk van harte dat tijdens de zomermaanden het toerisme weer langzaamaan zal worden opgestart, maar of dat daadwerkelijk zo zal zijn is nog de vraag. Die keuze is ook niet aan ons maar hier zullen ook alle betrokken landen, luchtvaartbranches etc. afspraken en beslissingen over moeten nemen.

Voor nu wens ik je een fijne dag, houd onze FAQ goed in de gaten voor de laatste ontwikkelingen.

Bekijk origineel

10 reacties

Reputatie 3
Badge

Hi @Ronb,

Bedankt voor je berichtje op onze Community. Ik snap jouw vraag en zou hier graag inhoudelijk een goed antwoord op willen geven. Helaas kan ik dat op dit moment nog niet. We hebben al onze reizen t/m 28 mei geannuleerd en klanten die zouden reizen in deze periode worden door ons benaderd. Net zoals de overheid ook doet, kijken wij samen met de brancheorganisatie ANVR en het ministerie van BuZa een aantal weken vooruit. Hoe de situatie deze zomer zal zijn valt ook voor ons nog niet te voorspellen. Wij hopen natuurlijk van harte dat tijdens de zomermaanden het toerisme weer langzaamaan zal worden opgestart, maar of dat daadwerkelijk zo zal zijn is nog de vraag. Die keuze is ook niet aan ons maar hier zullen ook alle betrokken landen, luchtvaartbranches etc. afspraken en beslissingen over moeten nemen.

Voor nu wens ik je een fijne dag, houd onze FAQ goed in de gaten voor de laatste ontwikkelingen.

Maar als de Griekse overheid nu aangeeft dat van begin juli internationale vluchten weer mogen en toeristische accommodaties open mogen...waarom annuleren jullie dan de reizen voor Griekenland in juni niet en moet dat bekeken worden met anvr en BuZa. De Griekse overheid heeft dit nu al besloten dus dat zal voor 99% niet gaan veranderen en zeker niet vervroegd gaan worden.

Reputatie 1
Badge

Beste @Gerda1974, wij kijken zoals Fleur aangeeft een aantal weken verder vooruit. Dit doen we omdat situaties en regelingen aan verandering onderhevig zijn. We vragen toch nog even je geduld en onze site goed in de gaten te houden.

Groet, ^Ilse

Als reactie op @Ronb. Ik deel uw opvatting. De Grieken zullen na 15 mei 2020 nieuw maatregelen aankondigen mbt het internationale vliegverkeer. Op dit moment zijn er quarantaine maatregelen (14 dagen bij binnenkomst van Griekenland geldend voor bepaalde reizigers). De meeste accomodaties zijn tot nader order gesloten door de Griekse overheid. Slechts een aantal door de Griekse overheid aangewezen accomodaties mogen open zijn op de Griekse eilanden. Zoals te lezen valt heeft de Griekse regering nu besloten om de genomen Corona maatregelen in 7 stappen terug te draaien (dit alles onder voorbehoud). Tevens moet zowel de Griekse als de Nederlandse overheid nog een besluit nemen hoe de veiligheid en gezondheid van vliegtuigpassagiers gewaarborgd zal gaan worden. Ik loop zelf ook tegen dit probleem aan met een vertrekdatum net na 28 mei 2020. Omboeken naar een  latere datum is geen optie. Annuleren is geen optie ivm terug krijgen opgenomen vakantiedagen. Ik moet wel nog de gehele reissom voldoen om in aanmerking te komen voor een voucher. 

Ik loop tegen hetzelfde probleem aan, wij zouden 1 juni vertrekken naar Griekenland. Dat betekent dus uiterlijk 9 mei betalen, maar het is nu al duidelijk dat deze reis niet kan doorgaan vanwege de aangekondigde maatregelen in Griekenland. Het Griekse stappenplan voorziet niet in internationaal vliegverkeer per 1 juni, op zijn vroegst 1 juli. En je hebt ook nog de quarantainemaatregel voor Nederlanders die Griekenland in willen, plus het feit dat op de eilanden de meeste accommodaties nog niet open mogen. Maar er zullen flink wat reizen geboekt zijn in de week van 1 juni, want dan valt de pinkstervakantie. Dus dat is nog even cashen door TUI. Dat voelt heel dubbel. Waarom doen jullie niet net als TUI België, wetende dat deze pinkstervakantie toch niet doorgaat? TUI België heeft alle reizen geannuleerd tot en met 7 juni, en die zullen het financieel net zo zwaar hebben.

Reputatie 4
Badge +1

Hallo allemaal,

Omdat de ontwikkelingen zich razendsnel opvolgen en telkens per land wijzigen, heeft TUI besloten om ALLE reizen tot en met 28 mei te annuleren. Ik begrijp de vraag, maar zoals hierboven al aangegeven door mijn collega(s), volgt TUI NL hierin de Nederlandse overheid. 

Wat ik kan aanraden op dit moment zijn de volgende 2 zaken:

• Of inderdaad wachten of TUI na 28 mei de reizen annuleert. Of we dit doen zal dus afhangen van de meest actuele situatie en de adviezen van de Nederlandse overheid. Indien de reis geannuleerd wordt ontvangt u een voucher ter waarde van de door uw betaalde reissom.

De TUI Community een platform om ervaringen, tips, vragen en antwoorden uit te wisselen, met als doel elkaar te inspireren over reizen en mooie bestemmingen. Laten we hopen dat we snel wel weer op vakantie kunnen naar Griekenland en alle andere mooie vakantielanden.

Groetjes,
Marieke

Volgens mij zegt de informatie op onderstaande websites genoeg en kunnen/moeten de reizen naar Griekenland tot i juli en wellicht later geannuleerd worden.

https://www.anvr.nl/lists/nieuws/artikel.aspx?ID=8116  zie gelijk de eerste zin

http://www.visitgreece.gr/en/home/about_covid_19

gr.

Leo

Reputatie 5
Badge +1

Beste Leo,

Ik snap dat je wilt weten waar je aan toe bent. Het lastige is dat er op dit moment nog te veel onduidelijkheiden zijn. Zodra we meer weten, zullen we dat ook direct communiceren.

De mogelijkheden moeten per bestemming bekeken worden en de informatie over de verschillende bestemmingen verandert dagelijks. Om die reden kunnen wij je nog geen verdere informatie geven over vertrekken vanaf 29 mei 2020 e.v.. Zodra wij hier meer over weten, zal dit direct gemeld worden op de website en via onze andere kanalen.

Uiteraard kun je gebruik maken van onze versoepelde omruilgarantie. Alle reizen kunnen voor 31 augustus omgeboekt worden naar een andere vertrekdatum t/m zomer 2021, bestemming of gezelschap.  Meer informatie hierover vind je in onze FAQ.

Vriendelijke groeten,

Tessel

Beste tui,

Ik vind het net als deze personen hierboven een rare gang van zaken.. Ik snap dat het voor jullie ook lastig is maar het is gewoon zeker dat Griekenland niet voor 1 juli open gaat. Gooi dan gewoon alle reizen er.

Ook hebben jullie gezegd altijd 3 weken vooruit te werken maar dit loopt haaks op 3 weken die we hebben voor de restantbetaling. 

Ik wil nu toch wel is weten wat er met mijn reis van 2 juni gebeurd.

Reputatie 1

Beste Paulus,

Ik begrijp je vraag heel goed! Ik heb zelf ook een vakantie geboekt staan in die periode en twijfel ook wat ik moet doen. Dit geldt overigens voor de meerderheid van onze TUI collega's, heel veel van ons hebben nog een reis geboekt staan in de komende weken. Ook wij vinden dit lastig en onzeker.

Ik snap dat je graag een ander antwoord zou willen dan het antwoord dat mijn collega Tessel al heeft gegeven, maar dat heb ik op dit moment niet. Ik vind het jammer om te moeten zeggen, maar het heeft op dit moment geen zin om hier met elkaar over te discussiëren. Dit platform is bedoeld om te informeren en inspireren. Mocht je een klacht hebben, dan kan je dit indienen bij onze afdeling Klantenservice. 

Ik wens je nog een fijne avond, maar vooral veel gezondheid!

Groet, ^Merel

Reageer