Beantwoord

Wat zijn de mogelijkheden als we het omboeken van onze vakantie willen uitstellen?

• 8 juni 2020
  • 6 reacties
  • 259 Bekeken

Hallo,

Ik heb een vakantie met mijn gezin via Tui gepland staan naar Griekenland op 13 augustus 2020.

Gezien de Corona perikelen zie ik het niet zitten om 3 1/2 uur in een vliegtuig te zitten.

Omboeken naar deze zelfde accommodatie 1 jaar later kost ons +/- 600 euro meer, wat ik veelste veel geld vind.

Nu heb ik op dit moment geen behoefte om een nieuwe reis voor volgend jaar uit te kiezen aangezien we niet weten hoe de wereld er volgend jaar uit ziet (zowel in Griekenland als ook voor ons prive).

Vraag:
Wat zijn de opties voor uitstel van onze keuze bijvoorbeeld naar februari 2021 zonder dat ik nu het totale bedrag van mijn huidige vakantie moet betalen ? Wat dat is ook niet echt een optie vind ik.

Mijn voorkeur zal zijn, om de afname verplichting van een vakantie te laten staan, maar het keuze moment volgend jaar te laten zijn, zonder dat ik nu de totale reissom moet betalen.

Daarnaast heb ik iets gehoord over dat je een goedkoper vakantie ook mag kiezen is daar een minimaal bedrag voor dat jet moet besteden ? (bijv. een % van je huidige reissom).

Ik kijk uit naar jullie reactie.

Groet,

Robin

icon

Beste antwoord door TUI_Daisy 8 juni 2020, 15:17

Beste @Robin060371,

Bedankt voor je bericht op onze Community. 
Ik kan me voorstellen dat je het geen prettig idee vind om in het vliegtuig te zitten. Ik kan je wel vertellen dat het luchtfilter in het vliegtuig, hetzelfde in als op de IC's in ziekenhuizen, dus dat die zeer goed zijn! 

Jouw voorkeur voor de verplichting van de vakantie, maar met een keuze moment in 2021, is helaas niet mogelijk. Uitstellen tot februari 2021 om de keuze te maken ook niet helaas. 

Onze omruilgarantie staat op dit moment op 31/08/2020 en tot die tijd kun je tot 2 keer toe (7 dagen voor vertrek) kosteloos omboeken naar een andere datum of andere bestemming. Wanneer jouw huidige reis volgende jaar zomer €600,- duurder is, is het misschien een optie om te kijken naar een andere bestemming? 

Wanneer je omboekt en de nieuwe reis blijkt goedkoper te zijn, dan krijg je tot maximaal 40% terug van TUI, in de vorm van een voucher. Is jouw reis bv. 45% goedkoper? Dan wordt er een toeslag van 5% aan je rekening toegevoegd, waarmee het verschil uitkomt op 40%. 

Een andere optie zou zijn om te annuleren. Echter heb je dan te maken met onze reguliere annuleringsvoorwaarden + bijbehorende kosten. Wanneer je langer dan 42 dagen voor vertrek annuleert is dit 15%, wanneer je tussen 42-21 dagen voor vertrek annuleert is dit 30%, en dit loopt op hoe later je annuleert. 

Ik hoop hiermee je vragen voldoende beantwoordt te hebben.

Groet, Daisy 

Bekijk origineel

6 reacties

Reputatie 4
Badge

Beste @Robin060371,

Bedankt voor je bericht op onze Community. 
Ik kan me voorstellen dat je het geen prettig idee vind om in het vliegtuig te zitten. Ik kan je wel vertellen dat het luchtfilter in het vliegtuig, hetzelfde in als op de IC's in ziekenhuizen, dus dat die zeer goed zijn! 

Jouw voorkeur voor de verplichting van de vakantie, maar met een keuze moment in 2021, is helaas niet mogelijk. Uitstellen tot februari 2021 om de keuze te maken ook niet helaas. 

Onze omruilgarantie staat op dit moment op 31/08/2020 en tot die tijd kun je tot 2 keer toe (7 dagen voor vertrek) kosteloos omboeken naar een andere datum of andere bestemming. Wanneer jouw huidige reis volgende jaar zomer €600,- duurder is, is het misschien een optie om te kijken naar een andere bestemming? 

Wanneer je omboekt en de nieuwe reis blijkt goedkoper te zijn, dan krijg je tot maximaal 40% terug van TUI, in de vorm van een voucher. Is jouw reis bv. 45% goedkoper? Dan wordt er een toeslag van 5% aan je rekening toegevoegd, waarmee het verschil uitkomt op 40%. 

Een andere optie zou zijn om te annuleren. Echter heb je dan te maken met onze reguliere annuleringsvoorwaarden + bijbehorende kosten. Wanneer je langer dan 42 dagen voor vertrek annuleert is dit 15%, wanneer je tussen 42-21 dagen voor vertrek annuleert is dit 30%, en dit loopt op hoe later je annuleert. 

Ik hoop hiermee je vragen voldoende beantwoordt te hebben.

Groet, Daisy 

Reputatie 5
Badge +1

Beste Robin,

Hierbij nog een toevoeging aan het uitgebreide antwoord van Daisy.

Je vraagt wat de opties zijn zonder dat je nu het totale bedrag van je huidige vakantie moet betalen. Als je je vakantie omboekt naar een latere datum (bijv. februari 2021), dan doe je voor deze nieuwe vakantie alleen een aanbetaling van 15%. De rest van het bedrag van je nieuwe vakantie kun je uiterlijk 6 weken voor vertrek voldoen.

Over de maatregelen die TUI neemt om vakantie veilig te laten verlopen vind je meer info op deze pagina.

Groeten,

Tessel

Hi Daisy,

Bedankt voor je reactie.

Even voor de duidelijkheid zodat ik het goed heb begrepen:

Stel mijn huidige reis kost nu 4000 euro. Ik maak gebruik van de omruil garantie en ik kies een reis van 2400 euro. Dan betaal ik nog steeds 4000 euro aan TUI en krijg ik een voucher van 1600 euro, is dat correct ?

Als dat zo is, wanneer ik moet ik dat betalen ? Is dat 6 weken voor vertrek ?

Ik verneem graag van je.

Bedankt,

Robin

Reputatie 4
Badge

Beste @Robin060371,

Op het moment dat je nog niets hebt aanbetaald en jouw nieuwe reis goedkoper is, dan betaal je uiteindelijk de nieuwe reissom. Deze reissom bestaat uit een aanbetaling van 15% op het moment dat je omboekt, de rest van het bedrag betaal je 6 weken voor vertrek. Let op - wanneer de nieuwe reis meer dan 40% goedkoper is (bv 45% goedkoper), dan betaal je alsnog 5% extra toeslag, waarmee je uitkomt op het maximale verschil van 40%. 

Wanneer jij je volledige reissom al betaald hebt (voor je huidige reis) en dan er voor kiest om te boeken naar een goedkopere reis, dan krijg je het restant tot 40% terug in de vorm van een TUI voucher. 

Ik hoop dat ik hiermee voldoende antwoord heb gegeven op jouw vraag.

Groet, Daisy 

Goedemorgen,

Drie vragen.

1, Ik begrijp best dat ook Tui het druk heeft met het opzetten van vluchtschema's etc, maar hoeveel dagen voor vertrek uiterlijk laat Tui weten in hoeverre mijn vakantie wel of niet doorgaat. Tenslotte wordt uiterlijk 3 weken voor vertrek het geld wel bij het reisbureau geïncasseerd en daarmee ontstaat ook voor mij een betaalverplichting naar hen.

2, in geval van omboeken naar een latere datum: Moet je al meteen een nieuwe datum/bestemming kiezen of mag je daarmee wachten tot bijv jan 2021 om dan je keuze te maken voor juli 2021?

3, In ons geval hebben wij nu een vakantie van 4400 geboekt en zo'n 660 aanbetaald begin dit jaar.

Indien wij omboeken naar juli 2021 moeten wij dan opnieuw de aanbetaling doen, of wordt de reeds gedane aanbetaling dan hiermee verrekend?

Alvast bedankt voor de reacties:slight_smile:

Reputatie 4
Badge

Goedemorgen @pktje,

Drie antwoorden :)
- Uiteraard doen we ons best om iedereen - zodra we de informatie hebben - te informeren. Echter verandert de informatie dagelijks, afhankelijk van de bestemming en de lokale overheden. Op onze speciale website zullen we nieuwe informatie direct plaatsen. 
- Onze versoepelde omruilgarantie is op dit moment geldig tot 31/08/2020. Dit betekent dat je voor deze datum de reis omgeboekt moet hebben. Het is niet mogelijk om tot januari 2021 te wachten en dan om te boeken naar juli 2021. 
- Wanneer je omboekt zal de huidige aanbetaling van €660,- verrekend worden. Wanneer de reis goedkoper is, blijft dit bedrag staan en wordt in mindering gebracht op de totale reissom. Wanneer de reis duurder wordt en hierdoor ook de 15% van de aanbetaling, zal er iets bijkomen. Stel: de nieuwe reissom komt uit op een 15% van €750,-, zul je nog €90,- extra moeten aanbetalen. Het overige bedrag mag 6 weken voor vertrek voldaan worden. Alle voorwaarden zijn hier terug te lezen. 

Ik hoop je hiermee voldoende geïnformeerd te hebben!

Groet, Daisy 

Reageer