Vraag

Wat zijn de consequenties als ik mijn geboekte vakantie niet betaal?

Als ik mijn geboekte vakantie niet betaal wat zijn dan de consequenties?

13 reacties

Reputatie 4
Badge

Beste @Koen,

Ik weet niet precies wanneer je vakantie gepland staat, maar wist je dat je je reis tot 7 dagen voor vertrek kosteloos kunt omboeken naar een later moment? En dat wij onze betalingstermijn hebben verkort? Je hoeft nu niet 6 weken voor vertrek te betalen, maar 3 weken voor vertrek. Misschien ben je hiermee geholpen? Meer informatie hierover lees je op onze FAQ pagina

Wanneer je helemaal niet meer op reis wilt gaan, wil ik je adviseren om de reis te annuleren. Hiervoor gelden onze standaard annuleringsvoorwaarden + kosten. Hoe langer je hiermee wacht, hoe hoger de annuleringskosten zullen zijn. Onze voorwaarden vind je hier

Door een vakantie bij ons te boeken, ben je een overeenkomst aangegaan, waar ook betalingsverplichtingen bij horen. Wanneer je er voor kiest om deze niet te betalen, zal de reis geannuleerd worden, maar zullen de kosten alsnog voor jou zijn.

Ik hoop je hiermee geïnformeerd te hebben. Voor nu wens ik je een zonnige dag en veel gezondheid toe. 

Groet, ^Daisy

Een overeenkomst is van 2 kanten je plichten nakomen, volgens mijn bescheiden mening. Lukt dat niet, dan is dat contractbreuk. In het geval dat TUI z'n beloftes niet kan waarmaken, zouden ze het geld van de klant moeten terugstorten. Want ze hebben geen wederdienst geleverd zoals afgesproken in het contract. Of ben ik te simpel? En heeft TUI alleen rechten en geen plichten en de klant alleen plichten en geen rechten in tijden van corona? 😢

Reputatie 5
Badge +1

Beste ANNR,

Bij TUI werken we er momenteel hard aan om onze klanten straks op een veilige en prettige manier op vakantie te laten gaan zodra het signaal komt dat er weer gereisd mag worden. Wij hebben de plicht om goed voor onze klanten te zorgen en daar doen we dan ook alles aan. Omdat er tot en met 28 mei sowieso niet gereisd kan worden, zijn alle vakanties met vertrekdatum t/m 28-5 geannuleerd. De reissom van deze vakanties vergoedt TUI in de vorm van een voucher, waarmee een nieuwe vakantie kan worden geboekt of op een later moment restitutie kan worden aangevraagd.

We begrijpen goed dat klanten met een vertrekdatum na 28 mei mogelijk twijfelen over hun reis. Daarom hebben we de omruilgarantie versoepeld. Je kunt je vakantie tot 7 dagen voor vertrek omboeken naar o.a. een andere bestemming of een latere vertrekdatum (t/m zomer 2021). Ook hebben we de betalingstermijn voor boekingen met een vertrek tot en met 30 juni 2020 versoepeld naar drie weken voor vertrek.

Het is voor mij niet duidelijk voor welke datum jij een vakantie geboekt hebt. Ik hoop dat mijn antwoord je voldoende informatie verschaft over de verschillende mogelijkheden die er zijn.

Klik hier voor meer informatie.

Vriendelijke groeten,

Tessel

Wij hebben onze vakantie geboekt van 7 t/m 14 juli naar Turkije. Mochten wij een voucher accepteren, is deze maar één jaar geldig. Willen wij dezelfde reis volgend jaar maken maar zijn voor onze regio de vakanties later, kunnen wij dus de voucher niet gebruiken?

Reputatie 5
Badge +1

Hoi Koen,

Mocht je een voucher krijgen, dan kun je die zeker gebruiken voor een vakantie op een later moment volgend jaar.

De voucher is vanaf het moment van uitgifte één jaar geldig. Dat betekent dat je één jaar de tijd hebt om met de voucher een boeking te maken voor een nieuwe reis. De nieuwe vertrekdatum mag ook ná de geldigheid van de voucher zijn, zolang de boeking maar binnen een jaar na uitgifte is gedaan. Dus stel: de afgifte van jouw voucher is 1 april 2020, dan kun je de voucher tot 1 april 2021 gebruiken tijdens het maken van een boeking. De vertrekdatum van de reis die je hiermee boekt kan echter prima in oktober 2021 liggen. 

Als je nu al weet dat je niet dit jaar maar volgend jaar op vakantie wilt, wil ik je adviseren om gebruik te maken van onze versoepelde omruilgarantie. Daarmee kun je nu al je vakantie omboeken naar volgend jaar. Je hoeft dan dus niet af te wachten of je vakantie wordt geannuleerd en je evt een voucher krijgt.

Met de versoepelde omruilgarantie kan je jouw reis kosteloos omboeken naar een andere datum, bestemming of ander reisgezelschap. 

• Omruilen mag tot 7 dagen voor vertrek. (Voor rondreizen en riviercruises is omboeken mogelijk tot 21 dagen voor vertrek.)
  • De oorspronkelijke geboekte vertrekdatum dient te zijn gelegen voor 31/03/2021 
  • Deze omruilgarantie kan ingezet worden voor een vertrek later in het zomerseizoen, het najaar of de winter of het zomerseizoen van 2021 vanaf het moment dat deze periodes boekbaar zijn.

Kijk voor meer informatie en de voorwaarden van de omruilgarantie op de FAQ van TUI. De voorwaarden van de omruilgarantie vind je hier.

Vriendelijke groeten,

Tessel

Reputatie 4
Badge

Beste @Koen,

Je hebt gelijk dat de voucher zelf maar 1 jaar geldig is, voor het boeken van een nieuwe reis. De reis mag later plaatsvinden dan die periode van een jaar. Dus stel; je krijgt jouw voucher met datum 7/7/2020, heb je tot 6/7/2021 de tijd om je reis te boeken. Je vakantie mag dan wel 01/09/2021 (of nog later) plaatsvinden. Als je de voucher maar binnen een jaar hebt ingezet.

Ik hoop dat dit voldoende antwoord geeft op je vraag.

Goed weekend alvast en blijf gezond! 

Groet, ^Daisy

Ik wil de voucher voor de zomervakantie 2021 gebruiken, maar waarschijnlijk kunnen we dan pas later op vakantie  omdat we nu in de vroege vakantieregio zitten en volgend jaar misschien de late. Als de voucher dus maar één jaar geldig is hebben we er dus niks aan.

Reputatie 4
Badge

Koen, dit is geen probleem. Lees de antwoorden van Tessel en mij hierboven maar ;)

Reputatie 5
Badge +1

De geldigheid van 1 jaar betekent dat het moment dat je met de voucher de boeking maakt (online of bij het reisbureau) binnen 1 jaar na uitgifte moet zijn. De vertrekdatum van de reis die je boekt mag echter ook later liggen.

Ik zie dat je een vakantie hebt geboekt in juli naar Turkije. Mocht je dit jaar niet op vakantie willen gaan naar Turkije, dan kun je gebruik maken van onze versoepelde omruilgarantie. Daarmee kun je je vakantie kosteloos verzetten naar later dit jaar of volgend jaar.

Wij hebben geboekt voor Turkije, augustus. 
zoals het er nu uitziet kunnen wij,ALS de reis al door gaat,  niet van alle complete faciliteiten gebruik maken.  Uiteraard is het allemaal gissen maar wij willen inboeken.  Het is een dure reis en ik heb 100%  betaald en wil dan ook voor 100% “geleverd krijgen en ook uit mn resort mogen.  Inboeken is een aardige optie ware het niet dat ik niet weet of mijn reisgezelschap volgend jaar ook uit 4 personen bestaat.  Annuleren en de daarmee gemoeide kosten vind ik geen eerlijke oplossing. Wij wachten nog even af en hopen dat Tui heel snel met duidelijkheid komt en niet te lang afwacht.  Wat is wijsheid ?

Reputatie 4
Badge

Beste ​​​​​​@Vakantie2020

Ik denk dat je met inboeken - omboeken bedoelt? 

Ik kan helaas geen beslissing voor jullie maken. Ik begrijp dat annuleren zonde van het geld is, echter, hoe sneller je annuleert, hoe lager het percentage is wat betaald (verrekend) moet worden. Wanneer je uiterlijk 19/07/2020 annuleert, zijn de kosten 15%. De andere 85% van de reissom krijgen jullie dan teruggestort - wanneer jullie een pakketreis (vlucht + hotel etc) hebben geboekt. Wanneer jullie seat only hebben geboekt, zijn de annuleringskosten 100%. Dit is conform de ANVR reisvoorwaarden. 

Wanneer je besluit om te boeken, kan dit tot 2x toe kosteloos (uiterlijk voor 31/08/2020). Wellicht geeft dit wat extra tijd voor het overige reisgezelschap om hierover na te denken. Dan ben je in ieder geval niet de annuleringskosten kwijt. 

De keuze is aan jullie! Ik hoop je hiermee voldoende geïnformeerd te hebben. Ik wens je een fijn weekend en veel gezondheid toe. 

Groet, Daisy 

Omboeken inderdaad (stomme autocorrect).  Ik begrijp jouw antwoord. Dit jaar zou het laatste jaar zijn dat mijn dochters meegaan.  Als ik dus omboek kom ik niet meer aan dit bedrag.  De reden om om te boeken zou dus zijn het minimale gebruik van de faciliteiten, waar dus wel voor betaald is. Ik boek juist hierom dit hotel, als ik daar geen gebruik van kan maken dan krijg ik toch een onvolledige reis ?  Het kan toch niet zo zijn dat klanten dit allemaal moeten accepteren ? Het is geen reis van 4 tientjes,  ook wij werken hier keihard voor en mag dan ook full-options verwachten. Krijg ik die niet om welke reden dan ook dan mag ik toch mijn geld terug verwachten en zeker geen annuleringskosten ?  Accepteer je toch bij de aankoop van “gewone” goederen ook niet ?

Reputatie 1

Beste Vakantie2020,

Ik snap je reactie. Wij vinden het ook heel vervelend dat vakanties er waarschijnlijk anders gaan uitzien. Maar niet alleen vakanties. Ook je dagelijkse boodschappen in Nederland, verjaardagen, het bezoekje aan de kapper en noem maar op. Ons leven ziet er op dit moment anders uit en dat geldt niet alleen voor vakanties. Overal word je geconfronteerd met de 1,5 meter maatregelen. Er is nog zo veel niet duidelijk, vandaar dat wij nog geen beslissingen nemen over vakanties na 18 juni. Misschien mogen jullie wel van alle faciliteiten gebruik maken maar dan op gepaste afstand? Wij weten het nog niet. Wij volgen hierin de overheid. Nadat zij een nieuwe update hebben gegeven, zullen wij ook onze FAQ hierop aanpassen. Wat betreft het omboeken. Je mag je reis omboeken naar zomer 2021 en deze reis mag tot maximaal 40% goedkoper zijn. Alles over het omboeken kan je terugvinden op onze zeer uitgebreide FAQ. Ik wil je dan ook adviseren deze in de gaten te houden: https://www.tui.nl/coronavirus-faq/.

Voor nu wens ik je een fijne avond en vooral veel gezondheid!

Groet, ^Merel

Reageer