Beantwoord

Wat moet ik betalen als ik besluit mijn reis te annuleren?

• 19 maart 2020
  • 16 reacties
  • 1272 Bekeken

We hebben een reis geboekt naar Griekenland met vertrek op 8 mei en wij beiden behoren we tot de risicogroep voor corona! We hebben nog niks aanbetaald, maar zitten nu met een dilemma..... we durven niet in grote groepen te reizen en verblijven. De zekerheid of dat het virus weg is weet niemand. Moet ik nu wel de reissom betalen of annuleren. ben ik dan 15% van deze reissom kwijt? We kunnen het niet terugvinden in de factuur!, die 15% bedoel ik!wat is wijsheid?  We vinden op deze manier een voucher geen optie!   Wat zijn de mogelijkheden en kan 

Tui ons tegemoet komen?

icon

Beste antwoord door TUI_Daisy 19 maart 2020, 13:25

Beste @Corry,

We weten nog niet wat de status is voor reizen in mei, maar ik kan me heel goed voorstellen dat het niet prettig voelt om dan op reis te gaan. 

Ook snap ik je vraagtekens omtrent het betalen van de reis. Er is een reisovereenkomst aangegaan, waarbij een betaling gedaan dient te worden. Op het moment dat er niet betaald wordt, zullen er automatisch betalingsherinneringen verstuurd worden. Wanneer je besluit deze niet te betalen, wordt de reis uiteindelijk tegen kosten (voor de klant) geannuleerd.

Er zijn een aantal opties die ik kan geven: 

- De reis om boeken naar een later tijdstip. Dan hoeft de reis nu ook nog niet betaald te worden. Met onze versoepelde omruilgarantie kun je dit tot en met 30 april kosteloos doen. Als de reissom van de nieuwe vakantie hoger wordt, dan is de meerprijs van deze vakantie voor eigen kosten. Als de reissom van de nieuwe vakantie goedkoper wordt, dan betaalt TUI het verschil terug, tot 20% van het verschil in prijs. Meer informatie over het omruilen vindt je door op deze link te klikken. 

- De reissom betalen en een voucher krijgen op het moment dat de reis toch gezien de omstandigheden geannuleerd wordt. Voor nu is het te vroeg om een uitspraak te doen over reizen in mei

- De reis annuleren conform de standaard annuleringsvoorwaarden. De kosten die hier aan verbonden zijn, zijn voor de klant.

Overige informatie is terug te lezen op onze FAQ pagina. 

We kunnen helaas geen uitzondering maken of met een tegemoetkoming komen, omdat deze situatie voor ons ook extreem uitzonderlijk is. 

Ik hoop je hiermee voldoende opties en informatie gegeven te hebben. Mocht je nog vragen hebben, schroom dan niet om deze te stellen!

Groet, ^Daisy

Bekijk origineel

16 reacties

Reputatie 4
Badge

Beste @Corry,

We weten nog niet wat de status is voor reizen in mei, maar ik kan me heel goed voorstellen dat het niet prettig voelt om dan op reis te gaan. 

Ook snap ik je vraagtekens omtrent het betalen van de reis. Er is een reisovereenkomst aangegaan, waarbij een betaling gedaan dient te worden. Op het moment dat er niet betaald wordt, zullen er automatisch betalingsherinneringen verstuurd worden. Wanneer je besluit deze niet te betalen, wordt de reis uiteindelijk tegen kosten (voor de klant) geannuleerd.

Er zijn een aantal opties die ik kan geven: 

- De reis om boeken naar een later tijdstip. Dan hoeft de reis nu ook nog niet betaald te worden. Met onze versoepelde omruilgarantie kun je dit tot en met 30 april kosteloos doen. Als de reissom van de nieuwe vakantie hoger wordt, dan is de meerprijs van deze vakantie voor eigen kosten. Als de reissom van de nieuwe vakantie goedkoper wordt, dan betaalt TUI het verschil terug, tot 20% van het verschil in prijs. Meer informatie over het omruilen vindt je door op deze link te klikken. 

- De reissom betalen en een voucher krijgen op het moment dat de reis toch gezien de omstandigheden geannuleerd wordt. Voor nu is het te vroeg om een uitspraak te doen over reizen in mei

- De reis annuleren conform de standaard annuleringsvoorwaarden. De kosten die hier aan verbonden zijn, zijn voor de klant.

Overige informatie is terug te lezen op onze FAQ pagina. 

We kunnen helaas geen uitzondering maken of met een tegemoetkoming komen, omdat deze situatie voor ons ook extreem uitzonderlijk is. 

Ik hoop je hiermee voldoende opties en informatie gegeven te hebben. Mocht je nog vragen hebben, schroom dan niet om deze te stellen!

Groet, ^Daisy

We kennen de annuleringsvoorwaarden en lezen ook dat het aanbetalingsbedrag onderdeel is van de reissom, maar een percentage wordt nergens genoemd, ook niet in mijn factuur. U kunt dus van alles roepen als het gaat om een percentage, maar HET STAAT NERGENS!

Graag een reactie op deze concrete vraag: WAAR VERMELDT U HET PERCENTAGE VAN….?

Reputatie 5
Badge +4

Beste @Corry,

De 15% waarover wordt gesproken staan aangegeven in de Algemene Reisvoorwaarden van TUI Nederland N.V. Voor het gemak heb ik deze voor je bijgevoegd. Je kan de reisvoorwaarden op de volgende website raadplegen.

Groetjes,

Mark

Misschien omboek Voucher voor een later tijdstip een betere optie en die kan je bijvoorbeeld op 2021 boeken. Toch zonde van het geld niet die annuleringskosten. Je zou ook kunnen kijken of je de annuleringskosten in dit extreme geval op je reisverzekering kan verhalen.

Wij hebben 19 mei geboekt voor Rhodos kan ik die annuleren wij zitten alle 4 in de risico groep

Reputatie 3
Badge

Hi @stockcar62 

Bedankt voor je bericht. Vandaag hebben wij besloten om alle reizen t/m 10 mei te annuleren. Met deze klanten nemen wij zo spoedig mogelijk contact op om hen verder te informeren. Jullie reis staat, zoals je schrijft, gepland met vertrek op 19 mei. Vooralsnog hebben wij nog geen aanpassingen aangebracht en gaat de reis door zoals gepland. Je hebt wel verschillende opties.

Je kan de reis annuleren en zit nog net buiten 6 weken voor vertrek. Dit houdt in dat je volgens onze voorwaarden 15% annuleringskosten betaalt. Een betere optie is misschien het gebruiken van onze versoepelde omruilgarantie. Je mag je reis omboeken naar een latere vertrekdatum of bestemming. Je kan hiervoor het beste telefonisch contact met ons opnemen om je boeking te laten wijzigen.

Ik heb helaas geen glazen bol en kan niet in de toekomst kijken, maar voor nu zou ik je willen adviseren om nog even af te wachten. De wijzigingen en veranderingen volgen elkaar in rap tempo op. Mochten wij toch genoodzaakt zijn om jouw reis van 19 mei te annuleren dan nemen we contact op. Je ontvangt dan van ons een voucher t.w.v. het geboekte bedrag. Alle actuele informatie vind je hier: https://www.tui.nl/coronavirus-faq/

Mocht je nog vragen hebben, stel ze dan gerust!

Ik heb nog geen aanbetaling gedaan kan ik het dan nu nog gratis annuleren

Reputatie 5
Badge +1

Hoi @stockcar62 ,

Het ligt er aan wat voor reis je hebt geboekt en wat de vertrekdatum is van je reis.

Alle reizen met vertrekdatum t/m 10 mei zijn inmiddels door TUI geannuleerd. Als je geen aanbetaling hebt gedaan hoef je dat niet alsnog te doen. Je krijgt dan ook geen voucher.

Als je reis een vertrekdatum heeft na 10 mei, dan gelden de reguliere annuleringsvoorwaarden. Als je een pakketreis hebt geboekt, dan geldt tot 42 dagen voor vertrek een percentage van 15% van de reissom; voor 42 tot 21 dagen voor vertrek geldt een percentage van 30% van de reissom. Dat je nog geen aanbetaling hebt gedaan betekent dus niet dat annuleren gratis is. 

Wat voor jouw situatie het beste werkt weet ik niet, maar ik kan je wel verschillende opties geven:

• Gratis omboeken van je reis volgens de versoepelde omruilgarantie. Dit geldt voor alle reizen met een vertrekdatum liggende in de gehele zomer 2020. De voorwaarden van de TUI omruilgarantie vind je hier
  • Annuleren van je reis tegen de geldende annuleringsvoorwaarden
  • De bestaande situatie afwachten. Alle reizen met vertrekdatum na 10 mei staan gepland om door te gaan. Daar gaan wij zelf nu ook gewoon van uit. Mocht de situatie toch veranderen, dan word je daar uiteraard bijtijds van op de hoogte gebracht. 

Ik hoop dat je met deze informatie een beslissing kunt nemen die voor jou het beste werkt.

Vriendelijke groeten,

Tessel

Hoi, Wij hebben een mail ontvangen met de mededeling dat wij een voucher krijgen en die te vinden is in Mijn Tui omgeving, echter het is al 2 weken geleden dat wij deze mail hebben ontvangen?

Is er een tijdsbestek aan verbonden wanneer ik dit kan zien in Mijn Tui?

Onze reis naar Kos in Griekenland ging op 18 juni.

Met vriendelijke groet,

Keeske

Reputatie 4
Badge

Beste @keeske,

Op dit moment zijn mijn collega's hard bezig om alle reizen die niet door gaan te annuleren en om de vouchers in te boeken. Dit is een handmatig proces omdat elke boeking anders is. Daarom gaat er enige tijd over heen. We hopen dit zo snel mogelijk te doen, maar vragen nog even je geduld hiervoor.

Mocht je een nieuwe reis willen boeken, dan kan dit wel alvast. De voucher kan later verrekend worden.

Groet, Daisy 

De reis naar Kos ging op 17 juni in tegenstelling tot mijn eerdere bericht van 18 juni.

Groeten Keeske

Reputatie 5
Badge +1

Beste Kees,

Als je een mail hebt ontvangen met de mededeling dat je een voucher krijgt, dan zal deze vanzelf verschijnen in je Mijn Tui omgeving onder het kopje 'Voucher’. Check dit dus regelmatig.

Zoals Daisy aangeeft: alle vouchers moeten handmatig worden aangemaakt. We zijn druk bezig om dit zo snel mogelijk voor iedereen te regelen, maar het kan dus even duren.

Groeten,

Tessel

Beste Tessel,

Is er al enig tijdsbestek aan te geven wanneer de Vouchers uitgereikt worden, het is nu bijna weer 2 weken geleden dat ik de laatste reactie heb gehad en graag zou ik de Voucher willen ontvangen zodat we dit kunnen afronden.

Bij voorbaat dank,

Met vriendelijke groet,

keeske

Reputatie 1
Badge

Beste @keeske ,

Ik begrijp dat het vervelend kan zijn als je je voucher nog niet hebt ontvangen. Mijn collegas bij de customer services center hebben daar meer inzicht in. Ik wil je vriendelijk vragen om contact op te nemen met onze Customer Services Center. Dat kan ook via dit nummer: 088 - 088 58 85.

Vriendelijke groeten,

Dimi

Hoi Demi,

Telefonisch niet te bereiken via 088-0885885, steeds maar in de wacht blijven hangen?

Hopelijk kun je mij in een antwoord voorzien via deze weg, en het tegoed ( € 302,- ) bijschrijven dmv een Voucher op Mijn Tui en als dat niet lukt, mijn geld terugstorten?

Bij voorbaat dank,

Met vriendelijke groet,

keeske

Reputatie 5
Badge +1

Beste Kees,

Via de TUI Community hebben we geen inzicht in specifieke boekingen of vouchers. Ik kan je dus niet je voucher toekennen of geld bijschrijven op je rekening.

Zoals eerder aangegeven: als je een bevestiging hebt ontvangen, dan zal de voucher binnenkort in je MijnTUI omgeving verschijnen. In de boeking van je geannuleerde vakantie staat dan een tabblad 'voucher'.

Omdat alle vouchers per stuk handmatig moeten worden aangemaakt, kan dit even duren. We streven ernaar vouchers binnen 2 weken te verstrekken, maar dit lukt niet altijd. Ik snap dat het vervelend is dat je even moet wachten, maar we doen ons uiterste best om dit zo goed en zo snel mogelijk voor iedereen te regelen.

Vriendelijke groeten,

Tessel

Reageer