Beantwoord

Waarom moet ik betalen terwijl ik heb geannuleerd?

• 12 mei 2020
  • 5 reacties
  • 215 Bekeken

Annuleringskosten betaald voor reis die niet doorgaat
Naar mijn mening ben ik niet fair behandeld door Tui. Op 1 april heb ik onze reis naar Portugal/Faro, vertrekdatum 30 mei geannuleerd. Dit heb ik toen gedaan omdat ik - medio april - niet de volledige reissom wilde betalen voor een reis waarvan ik toen verwachtte dat die toch niet uitgevoerd zou kunnen worden. Dit ook gelet op adviezen van onze overheid. Nu blijkt inderdaad dat ik gelijk heb, TUI kan de reis niet verzorgen. Toch heb ik intussen een annuleringsnota ontvangen. Terwijl ik bij het annuleren aangegeven heb dat ik annuleer omdat ik niet wil betalen omdat vervolgens zal blijken dat TUI de reis niet kan uitvoeren. Het alternatief was alles betalen en dan een voucher ontvangen: dat is naar mijn mening geen juiste oplossing. Ook omruilen naar andere bestemming is niet logisch in corona-tijd. Ik wil  nu dan ook een oplossing van TUI voor het annuleringsbedrag van meer dan 400 euro dat ik intussen betaald heb. Naar mijn mening is het niet juist dat TUI de annuleringsvoorwaarden gehandhaafd heeft, terwijl je kon verwachten dat de reis niet uitvoerbaar is. Bovendien heb ik gehandeld op een verantwoorde wijze die onze overheid van ons verwacht: blijf thuis.

icon

Beste antwoord door Tessel 12 mei 2020, 14:37

Beste Reinold,

Op 1 april waren reizen met vertrekdatum t/m 10 mei door TUI geannuleerd. Daarmee volgde TUI het advies van de Nederlandse overheid en de ANVR.

Op het moment dat je je vakantie met vertrekdatum 30 mei annuleerde, golden de reguliere annuleringsvoorwaarden. Daar was je je als het goed is ook van bewust op dat moment. TUI bood een alternatief in de vorm van de versoepelde omruilgarantie. Daar heb je geen gebruik van gemaakt en dat is natuurlijk je goed recht. Voor reizen die door TUI worden geannuleerd wordt een voucher verstrekt. Dit heb je niet willen afwachten en ook dat is je goed recht.

Dit betekent echter niet dat je met terugwerkende kracht een beroep kunt doen op tegemoetkoming in de annuleringskosten. Het was immers jouw eigen keuze om je vakantie te annuleren.

Ik weet dat dit niet het antwoord is waar je op hoopt. We vinden het echter belangrijk om duidelijkheid te creëren voor onze klanten. Daarom kunnen er ook geen uitzonderingen worden gemaakt.

Ik zou me geen zorgen maken over de mogelijkheid tot reizen in de toekomst. Bij TUI werken we er hard aan om onze klanten op een prettige en veilige manier op vakantie te laten gaan, zodra dit mogelijk is. En ook op verschillende bestemmingen worden er plannen gemaakt om toeristen op een veilige manier weer toe te laten.

Vriendelijke groeten,

Tessel

Bekijk origineel

5 reacties

Reputatie 4
Badge

Beste @Reinold,

Bedankt voor je bericht op onze Community. 

Ik begrijp je vraag, echter vrees ik dat we niet aan je verzoek tegemoet kunnen komen.

Op 1 april was er behalve annuleren, ook de mogelijkheid om je reis om te boeken naar een later moment. Om onze klanten tegemoet te komen in deze onzekere tijden, hebben we onze omruilgarantie versoepeld. Hiermee kan de vakantie tot 2x toe, kosteloos verplaatst worden naar een ander moment.

Jij hebt er zelf voor gekozen je reis te annuleren. Op dat moment golden voor jouw vakantie de reguliere annuleringsvoorwaarden. We wisten op dat moment immers nog niet wat de stand van zaken eind mei zou zijn. Wij kunnen niet met terugwerkende kracht tegemoet komen aan die annuleringskosten.

Met vriendelijke groet, ^Daisy

Dank voor je snelle reactie Daisy,

Op het moment van annuleren - het was begin april -  was met een bijna 100% zekerheid wél te voorzien dat TUI de reis niet zou kunnen uitvoeren. Het advies van onze overheid was om binnen te blijven en niet op vakantie te gaan. Het is logisch om dan te annuleren en het is onlogisch dat TUI dan toch de reguliere annuleringsvoorwaarden hanteert alsof er geen coronavirus door Europa raast. Het zal juridisch wellicht standhouden, de vraag is echter ook of je zo met je klanten wenst om te gaan.
Omboeken lijkt een oplossing, is het echter niet. De verwachting is immers dat we nog jaren last zullen hebben van het virus. Bovendien is het maar de vraag of over enkele maanden reisorganisaties en/of vliegmaatschappijen nog bestaan. Omruilen en vouchers hebben dan geen enkele waarde meer, denk aan de waardeloze cadeaubonnen destijds bij het faillissement van V&D.

TUI zou wel met een oplossing kunnen komen. Uit jouw antwoord blijkt dat TUI dat niet wil. Teleurstellend en onbevredigend. Vandaar nogmaals mijn vraag. Kan en wil  TUI een oplossing bieden?

Reputatie 5
Badge +1

Beste Reinold,

Op 1 april waren reizen met vertrekdatum t/m 10 mei door TUI geannuleerd. Daarmee volgde TUI het advies van de Nederlandse overheid en de ANVR.

Op het moment dat je je vakantie met vertrekdatum 30 mei annuleerde, golden de reguliere annuleringsvoorwaarden. Daar was je je als het goed is ook van bewust op dat moment. TUI bood een alternatief in de vorm van de versoepelde omruilgarantie. Daar heb je geen gebruik van gemaakt en dat is natuurlijk je goed recht. Voor reizen die door TUI worden geannuleerd wordt een voucher verstrekt. Dit heb je niet willen afwachten en ook dat is je goed recht.

Dit betekent echter niet dat je met terugwerkende kracht een beroep kunt doen op tegemoetkoming in de annuleringskosten. Het was immers jouw eigen keuze om je vakantie te annuleren.

Ik weet dat dit niet het antwoord is waar je op hoopt. We vinden het echter belangrijk om duidelijkheid te creëren voor onze klanten. Daarom kunnen er ook geen uitzonderingen worden gemaakt.

Ik zou me geen zorgen maken over de mogelijkheid tot reizen in de toekomst. Bij TUI werken we er hard aan om onze klanten op een prettige en veilige manier op vakantie te laten gaan, zodra dit mogelijk is. En ook op verschillende bestemmingen worden er plannen gemaakt om toeristen op een veilige manier weer toe te laten.

Vriendelijke groeten,

Tessel

Dank je Tessel voor de reactie. Jouw antwoord is duidelijk. Ik ervaar het niet als juist. Het is me nu helder dat ik bij het annuleren meteen had moeten aangeven dat ik annuleringskosten niet zou betalen. Het was en is immers geen reguliere situatie. Het blijkt nu dat je als klant 100% correct opstelt, je terugwerkend op geen enkele coulance hoeft te rekenen. Jammer: jaren een tevreden klant geweest van TUI. Naar mijn mening was het op 1 april zonneklaar dat een vakantie eind mei niet haalbaar was. Heb ik ook aangeven tijdens het annuleringsgesprek. Over de haalbaarheid de komende maanden verschillen wij duidelijk van mening.
Desalniettemin succes toegewenst en veel sterkte voor de medewerkers van TUI.

Vriendelijke groet, Reinold

Reputatie 5
Badge +1

Beste Reinold,

Bedankt voor je bericht en succeswensen. Dat waarderen we zeer.

Ik wens je een goede gezondheid en fijne zomer.

Vriendelijke groeten,

Tessel

Reageer