Waarom kan onze reis niet kosteloos geannuleerd worden in verband met Corona?

• 20 mei 2020
  • 3 reacties
  • 73 Bekeken

Hi,

Wij hebben een vakantie geboekt naar Corfu in februari 2020. Na de uitbraak van het coronavirus staat de hele wereld op zijn kop. Ook die van de reisorganisaties uiteraard. Daar moeten wij allemaal rekening mee houden want men geeft geen geld terug maar wel vouchers. Indien klanten toch hun geld terug willen hebben dan kan dat niet. Wij als klanten moeten dus alle begrip tonen voor de ontstane situatie. 

Nu zijn alle vakanties tot en met 18 juni al gecancelled door TUI. Onze vakantie zou op 4 juli zijn. 

Denken ze bij TUI nou echt dat alle vakanties weer doorgaan per 4 juli? Nou ik vermoed van niet. 

Aangezien wij beide tot de risicogroep behoren willen wij niet vliegen op dit moment dus heb ik de vakantie moeten cancellen. Dat moest ik nu doen omdat ik anders nog meer annuleringskosten zou moeten betalen, namelijk 30% in plaats van 15%. TUI geef je wel de mogelijkheid om later te betalen maar de annuleringskosten procedure wijzigt niet mee! Dat blijft gewoon bij het oude. Hoezo flexibel. 

Omdat wij persoonlijk niet de gok wilde wagen om later te annuleren moet ik nu 15% annuleringskosten betalen 382 euro voor iets wat TUI zegt dat het onvermacht is (als je kijkt naar de vouchers die zij geven ipv geld terug). Dat is toch eigenlijk egoistisch van TUI? 

Als je ze belt dat hoor je dat ze gezondheid belangrijk vinden maar wel vermoedelijk alleen voor hun eigen medewerkers, niet voor hun klanten. Overigens lees ik ook dat de Griekse overheid corona tests verplicht stellen voor reizigers. Waar kunnen wij nou een coronatest krijgen terwijl de mensen in de zorg etc geen eens getest kunnen worden momenteel.

Het zou TUI prijzen indien ze bij annuleren gewoon geen annuleringskosten in rekening brengen. Tenslotte is het voor 90% zeker dat de vakanties toch niet door gaan. 

En waarom moeten wij voor iets betalen wat uiteindelijk toch niet doorgaat. 

Ik ben echt niet van plan om deze factuur te voldoen en voel mij echt in mijn hemd gezet door TUI. 

Meedenken? Meneer U kunt uw reis ook later plannen of verschuiven naar volgend jaar. Dat is iets wat zij toch niet weten of dat mogelijk is? Ik vind het  allemaal zo makkelijk praten,. 

3 reacties

Reputatie 1

Beste @RJMiddel ,

Ik begrijp je teleurstelling. Ik heb zelf ook een vakantie geboekt begin juli en twijfel heel vaak. Moet ik annuleren of moet ik toch afwachten? Helaas zitten we allemaal in hetzelfde schuitje. Het is zo'n uitzonderlijke situatie, dat wij ook voor een uitzonderlijke oplossing hebben gekozen. Namelijk de uitgifte van een voucher. We krijgen tienduizend van dit soort vragen; bij de één gaat het om werk, bij de ander om een huwelijk, bij de ander vanwege gezondheid. We hebben begrip voor alle situaties, maar om het zo eerlijk mogelijk voor iedereen te houden hebben we 1 lijn getrokken. Enkele coulances op ons normale beleid is de uitgestelde betalingstermijn en de versoepelde omruilgarantie. Je kan inderdaad omboeken naar een reis deze winter of volgend jaar zomer. Wij wachten iedere keer weer de update van de overheid af en passen daarna onze FAQ weer aan. Ik snap dat het lastig is om te wachten en dan is het helaas je eigen beslissing dat je annuleert tegen annuleringskosten. Uiteraard is dit niet het antwoord waarop je had gehoopt, maar ik kan je nu niet iets anders zeggen.

Ondanks bovenstaande wens ik je nog een fijne avond en vooral veel gezondheid!

Groet, ^Merel

Bedankt voor je reactie Merel,

Ik begrijp het bijna allemaal. het is een uitzonderlijke situatie, niet alleen voor jullie maar ook voor ons. Stel dat ik de reis al betaald had dan begrijp ik ook ik ook dat de klanten niet allemaal hun geld terug kunnen krijgen, maar wij hebben nog helemaal niet betaald! Dan kan TUI de reis toch gewoon accepteren als niet geboekt in deze uitzonderlijke situatie? 

Neen dat doen jullie niet. Jullie innen gewoon annuleringskosten alsof de huidige situatie de normaalste zaak van de wereld en daar heb ik geen begrip voor. 

Daarom vind ik dat er alleen maar naar de situatie uit de ogen van TUI wordt gekeken en uit de ogen van de klant. Jullie weten toch helemaal niet waarom mensen de reis nu hebben geboekt? Misschien komt volgend jaar wel te laat. Dat kan toch? 

Daarom ben ik het niet eens met de annuleringskosten en ben ook niet van plan deze te gaan betalen. Ik vind het gewoon schandalig. Als ik wacht met annuleren dan moet ik de reis waarschijnlijk later annuleren waardoor de annuleringskosten 30% of mogelijk 50% of hoger worden. De annuleringsverzekering dekt dat ook niet omdat je een voucher krijgt indien de reis wordt geannuleerd.

De klant staat hier i nde spagaat. Sorry ik heb geen begrip voor het standpunt van TUI.

Reputatie 1

Jammer om te horen. Er verandert iedere keer heel veel en op korte termijn. Sommige landen verwelkomen nu alweer hun gasten voor het zomerseizoen, andere bestemmingen geven hier eind mei pas informatie over. We hebben niet alleen te maken met heel veel verschillende klanten, maar ook heel veel verschillende bestemmingen. Misschien kunnen sommige klanten straks niet op vakantie. Maar misschien kunnen anderen juist wel op vakantie? Dat weten we nu helaas nog niet. Ik vind het jammer dat we je hebben moeten teleurstellen, maar ons antwoord gaat niet anders worden. Dit forum is bedoelt om te inspireren en informeren, niet om te discussiëren. Mocht je een klacht willen indienen dan kan dat bij onze afdeling Klantenservice.

Ik wens je nog veel wijsheid en gezondheid de komende tijd.

Groet, ^Merel

Reageer