Vraag

TUI voucher voldoet niet aan de vereisten van de ACM

• 25 juni 2020
  • 3 reacties
  • 73 Bekeken

Een paar dagen geleden kwam in het nieuws dat TUI en Corendum zich niet houden aan de vereisten van de vouchers. Dit hadden wijzelf ook al geconstateerd. 

Mijn collega heeft een voucher van Sunweb en hij kan al naar 6 maanden zijn geld terugvragen. Tussen de daadwerkelijke ontvangstdatum en het verzoek blijft de SGR garantie gewoon van toepassing.

Ik neem aan dat dit ook voor de TUI voucher gaat gelden? TUI zou namelijk beterschap hebben beloofd?

3 reacties

Reputatie 5
Badge +1

Beste jerhog,

TUI Nederland biedt klanten met een los TUI fly vliegticket voor een vlucht die als gevolg van de coronacrisis door TUI werd of wordt geannuleerd, de mogelijkheid de prijs van het ticket in geld terug te ontvangenZodra het proces is opgezet dat noodzakelijk is om de tickets te kunnen restitueren, zal de klant de keuze hebben voor een voucher of restitutie van de prijs van het ticket. Ook klanten die al een voucher ontvangen hebben kunnen deze inruilen voor contante terugbetaling.

Deze regeling geldt alleen voor losse vliegtickets van TUI fly en niet voor pakketreizen van TUI. Voor geannuleerde pakketreizen blijft de situatie ongewijzigd. Deze vouchers zijn gedekt door de Stichting Garantiefonds Reisgelden en kunnen als ze na een jaar niet zijn ingewisseld alsnog in geld gerestitueerd worden. Deze oplossing wordt - gelet op de uitzonderlijke situatie waarin we verkeren - nog steeds erkend door zowel de Europese Commissie als het Ministerie van Economische Zaken. Daarnaast heeft de Nederlandse toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM) meegekeken bij de voorwaarden die aan de Corona voucher zijn verbonden. Tenslotte biedt de SGR op basis van haar bestuursbesluit dekking voor de vanaf 16 maart jl. uitgegeven Corona-voucher.

TUI blijft in goed gesprek met de overheid, ACM, SGR en ANVR om deze crisis in goed overleg het hoofd te bieden.

Vriendelijke groeten,

Tessel

Beste Tessel,

Mijn collega waar over ik schreef in mijn bericht had net als wij een pakketreis. Bij Sunweb kun je dus wel na een half jaar je geld terug krijgen. Verder was het ook nog zo dat mijn collega binnen twee weken na annulering van zijn pakketreis zijn voucher van Sunweb heeft gekregen. Onze reis zou 15 maart aanvangen. Wij hebben de voucher na diverse verzoeken pas gekregen op 29 mei. Wij moeten bij TUI dus 14,5 maand wachten op ons geld.

Ik snap dat het bijzondere tijden zijn maar bij TUI worden de oplossingen alleen gedaan voor wat het beste is voor TUI in tegenstelling tot wat Sunweb doet. Zij proberen ook de belangen van hun klanten te behartigen. Het mag dan ook duidelijk zijn dat wij vakanties in de toekomst niet meer bij TUI zullen boeken.

Gr

Jeroen

Reputatie 5
Badge +1

Beste Jeroen,

Het spijt me dat je onze service niet als voldoende hebt ervaren. We doen ons uiterste best om alles zo goed mogelijk te regelen voor al onze klanten, maar daarbij kunnen we het helaas niet iedereen altijd volledig naar de zin maken.

Ik wens je in ieder geval een fijn weekend.

Groeten,

Tessel

Reageer