Beantwoord

Kan ik restitutie krijgen in plaats van een voucher?

• 14 mei 2020
  • 5 reacties
  • 320 Bekeken

Zie de onderstaande kamerbrief over intrekking van de aanwijzing aan de ILT luchtvaartvouchers. Tot op heden heb ik mijn geld nog niet terug op mijn rekening, terwijl dit binnen 14 dagen op mijn rekening had moeten staan. In de hieronder verstuurde brief d.d. 14 mei 2020 wordt nogmaals bedadrukt dat de minister heeft besloten vanwege het standpunt van de Europese Commissie de aanwijzing aan de ILT in te trekken. Waardoor jullie je niet meer kunnen verschuilen achter de woorden dat jullie vanuit un kant ondersteunt worden. Wat jullie doen mag wettelijk gezien niet, en daarom hoor ik graag van jullie hoe we dit gaan oplossen. Ik wil namelijk mijn geld terug en daar heb ik ook recht op.

icon

Beste antwoord door Tessel 14 mei 2020, 22:31

Beste jwwehl,

De tegenstrijdige uitspraken van Nederlandse en Europese autoriteiten over de vorm waarin reizigers de betaalde reissom voor hun geannuleerde vakantie kunnen terugkrijgen, creëren verwarring en zetten de reissector zwaar onder druk. Door de uitspraken die vandaag gedaan zijn, zijn klanten in de veronderstelling gebracht dat er mogelijkheden zijn om onmiddellijk hun geld terug te krijgen. De verplichting tot terugbetaling in contanten is een voorwaarde waar bedrijven in de reisbranche momenteel niet aan kunnen voldoen. We hebben uiteraard alle begrip voor klanten die hun geld terug willen in plaats van een voucher, maar hopen tegelijk dat zij begrip hebben voor de extreem moeilijke financiële omstandigheden waarin de reisbranche zich op dit moment bevindt.  

De vouchers die voor pakketreizen worden uitgegeven, voldoen grotendeels aan de aanbevelingen van de Europese Commissie. De vouchers voor pakketreizen zijn immers gedekt door de SGR en klanten behouden hun recht op uitbetaling, maar uitgesteld. Daarnaast zijn ze in overeenstemming met de uitgangspunten zoals overeengekomen tussen de ANVR, de SGR en het ministerie van Economische Zaken. Samen met de ANVR bekijken we welke andere voorwaarden desgewenst aangescherpt moeten worden. 

Meer informatie heb ik op dit moment niet. Ik wil je vooral aanraden om onze website in de gaten te houden. Nieuwe informatie zal daar het eerste gedeeld worden.

De brief die je onvolledig en zonder bronvermelding in het topic had opgenomen heb ik verwijderd,. De TUI Community is een platform waar reizigers met elkaar in gesprek gaan over hun vakantie. Uiteraard beantwoorden we graag je vragen, maar dit is niet de plek voor politieke discussie of kamerbrieven. k hoop dat je daar begrip voor hebt.

Vriendelijke groeten,

Tessel

Bekijk origineel

5 reacties

Reputatie 5
Badge +1

Beste jwwehl,

De tegenstrijdige uitspraken van Nederlandse en Europese autoriteiten over de vorm waarin reizigers de betaalde reissom voor hun geannuleerde vakantie kunnen terugkrijgen, creëren verwarring en zetten de reissector zwaar onder druk. Door de uitspraken die vandaag gedaan zijn, zijn klanten in de veronderstelling gebracht dat er mogelijkheden zijn om onmiddellijk hun geld terug te krijgen. De verplichting tot terugbetaling in contanten is een voorwaarde waar bedrijven in de reisbranche momenteel niet aan kunnen voldoen. We hebben uiteraard alle begrip voor klanten die hun geld terug willen in plaats van een voucher, maar hopen tegelijk dat zij begrip hebben voor de extreem moeilijke financiële omstandigheden waarin de reisbranche zich op dit moment bevindt.  

De vouchers die voor pakketreizen worden uitgegeven, voldoen grotendeels aan de aanbevelingen van de Europese Commissie. De vouchers voor pakketreizen zijn immers gedekt door de SGR en klanten behouden hun recht op uitbetaling, maar uitgesteld. Daarnaast zijn ze in overeenstemming met de uitgangspunten zoals overeengekomen tussen de ANVR, de SGR en het ministerie van Economische Zaken. Samen met de ANVR bekijken we welke andere voorwaarden desgewenst aangescherpt moeten worden. 

Meer informatie heb ik op dit moment niet. Ik wil je vooral aanraden om onze website in de gaten te houden. Nieuwe informatie zal daar het eerste gedeeld worden.

De brief die je onvolledig en zonder bronvermelding in het topic had opgenomen heb ik verwijderd,. De TUI Community is een platform waar reizigers met elkaar in gesprek gaan over hun vakantie. Uiteraard beantwoorden we graag je vragen, maar dit is niet de plek voor politieke discussie of kamerbrieven. k hoop dat je daar begrip voor hebt.

Vriendelijke groeten,

Tessel

Nee dat begrip is er niet, want er is ook geen begrip voor de situatie voor ons als klanten. Wij hebben allemaal recht op ons geld terug (zie onderstaande bron). Jullie verschuilen je achter een voucher, maar die vlieger gaat niet op want deze hoef ik niet te accepteren en behoud ten alle tijden het recht op mijn geld terug en niet pas na 1 jaar maar binnen 14 dagen. Ik zou normaal gesproken 20 maart 2020 vertrekken, maar tot op heden zowel geen geld als een voucher ontvangen. Het is echt belachelijk waar jullie mee bezig zijn en kom alsjeblieft niet met de standaard antwoorden dat jullie ermee bezig zijn. Mijn moeder zou 24 maar vertrekken naar exact dezelfde bestemming en heeft haar voucher 2 april ontvangen. Mijn vader zou in augustus vliegen heeft zijn reis zelf geannuleerd, vervolgens zijn verlies genomen van 15 procent van de betaalde reissom en het restant bedrag al op zijn rekening ontvangen. Het is meten met 2 maten, want waarom wordt in dit geval dan wel uitgekeerd met geld die jullie ‘zogenaamd’ niet hebben. Waarom is het zo moeilijk om je gewoon een de wet te houden en mij mijn geld terug te geven waar ik recht op heb? Nogmaals stop met het versturen van standaard teksten, ik heb daar echt helemaal niks aan. Niemand staat garant voor mijn losse vliegticket, en waarom zou ik alleen dit risico moeten dragen en mogen jullie op MIJN geld zitten die ik netjes heb betaald aan jullie in goed vertrouwen. Nogmaals lees de onderstaande brief van de minister goed door, hierin wordt duidelijk aangegeven dat de aanwijzing aan het ILT wordt ingetrokken wat dus betekend dat jullie je hier niet achter kunnen verschuilen. Ik wil mijn geld terug en dat is waar ik ook recht op heb. Graag een reactie hoe we dit gaan regelen.

Bronvermelding : https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19/documenten/kamerstukken/2020/05/14/intrekking-van-de-aanwijzing-aan-de-ilt-inzake-luchtvaartvouchers

Reputatie 5
Badge +1

Beste jwwehl,

Een ander antwoord dan bovenstaande heb ik op dit moment niet voor je. Ik wil je vooral aanraden om onze website in de gaten te houden. Nieuwe informatie zal daar het eerste gedeeld worden.

Indien je ontevreden bent over onze dienstverlening kun je uiteraard een klacht indienen. Hiervoor kun je terecht bij het klachtenformulier op de contactpagina.

Vriendelijke groeten.

Tessel

Waar ik over val is de beperkte houdbaarheid van zo'n voucher, in ons geval zelfs minder dan 1 jaar. We zouden de 20e April vertrekken, het voucher is geldig tm volgend jaar 4 April om eoa reden. Dat is voor ons te vroeg in het voorjaar.

Kijk, we willen geen van allen dat de reisbranche omvalt, men had echter veel commotie kunnen voorkomen als de vouchers bijvoorbeeld 2 jaar geldig waren geweest. Daar had ik geen moeite mee gehad. M vr gr Jan.

Reputatie 5
Badge +1

Beste Jan,

De coronavoucher is 1 jaar geldig. Dit betekent dat als jouw voucher geldig is t/m 4 april 2021, dat op die datum voor het laatst een boeking kunt plaatsen met de voucher. De vertrektdatum van de reis die je boekt mag echter ook later zijn, bijvoorbeeld in oktober 2021.

Wanneer je de voucher niet hebt gebruikt voor de laatste geldigheidsdatum, kun je gewoon je geld terugvragen. Dus heb jij op 4 april 2021 nog geen reis geboekt met je voucher? Of heb je nog saldo over van je voucher? Dan kun je op 5 april 2021 gewoon een verzoek indienen bij TUI voor restitutie van het (resterende) bedrag.

Vriendelijke groeten,

Tessel

Reageer