Vraag

Kan ik mijn vakantie kosteloos annuleren als ik het niet eens ben met de luchthavenwijziging van Groningen naar Schiphol?

Van Tui heb ik te horen gekregen dat mijn reis naar Gran Canaria vertrekt vanaf Schiphol.

Ik heb geboekt voor vertrek vanaf luchthaven Groningen. Vertrek is begin juli en ik heb nog niets aanbetaald. Nu heb ik in het Dagblad van het Noorden gelezen dat woordvoerster Petra Kok van Tui heeft gezegd dat reizigers de mogelijkheid krijgen om hun vakantie om te boeken of vanaf Schiphol te vliegen. Wie dat niet wil, krijgt een voucher ter waarde van het aanbetaalde bedrag. Mijn reis kan dus geannuleerd worden, zonder dat ik nu iets betaal? Het lukt niet echt om contact te krijgen met Customer Service Center.

10 reacties

Reputatie 4
Badge

Beste @Didi, 

Bedankt voor je bericht op onze Community. 

Wanneer je niet vanaf Schiphol wilt vliegen, kun je er voor kiezen om de reis om te boeken naar een andere datum (of bestemming). Ik durf nog niet te zeggen wanneer we weer vanaf Groningen gaan vliegen. Er wordt eerst gefocussed op opstarten vanaf Schiphol. 

Wanneer de luchthaven wijzigt, de vluchtdag veranderd dus ook niet voor heen als terug, dan kan je niet kosteloos annuleren. Het schema is immers altijd onder voorbehoud van wijzigingen. We willen je wel de mogelijkheden geven om toch af te reizen naar Schiphol en de gemaakte kosten voor extra vervoer te declareren. Wanneer je besluit te annuleren, zijn de reguliere annuleringsvoorwaarden + bijbehorende kosten van kracht. Ook wanneer je nog geen aanbetaling hebt gedaan. 

Wanneer je wilt omboeken, kan dit via het omboekformulier in Mijn TUI, of via het Customer Services Center via het nummer 088 - 088 58 85. 

Meer informatie is terug te lezen op onze FAQ pagina.

Ik hoop je hiermee voldoende geïnformeerd te hebben. 

Fijne dag! 

Groet, Daisy 

@Didi Mag ik vragen welke dag jij vanaf Groningen naar Gran Canaria zou vliegen? Onze reis staat 3 juli gepland vanaf Groningen maar wij hebben nog geen bericht ontvangen over onze vlucht. Wij zijn ook bang dat we verplicht worden om vanaf Schiphol te vliegen en hebben ook nog niks betaald. Groetjes Manouk

Beste Manouk, Vertrek zou ook 3 juli zijn geweest en vertrek Gran Canaria maandag 13 juli. 11 dagen in totaal. Mijn reis is inmiddels kosteloos geannuleerd. Nieuwe reis zou vertrek Schiphol op vrijdag 3 juli worden en vertrek Gran Canaria op dinsdag 14 juli. Dat is een dag later dan de geboekte reis. En dit was niet mogelijk voor mij. Dit is een reden voor kosteloos annulering. Mocht je een reis hebben geboekt voor 15 dagen, dan lukt het je  niet om te annuleren. Ze vliegen naar Gran Canaria alleen op vrijdag en dinsdag. In dat geval kun je beter om boeken naar volgend jaar. Groeten Didi

Hoi @Didi, bedankt voor je reactie! Wij hebben inderdaad onze vakantie geboekt voor 15 dagen. We wachten nog steeds op bericht van TUI. Flink balen als we vanaf Schiphol moeten met 2 jonge kinderen (terug vlucht is 's nachts zag ik). We wachten maar af. Gelukkig kon jij kosteloos annuleren! Jammer dat wij maar niks horen.

Reputatie 4
Badge

Beste @ManoukPS,

Vervelend dat jouw vlucht niet vanaf Groningen kan vertrekken. Helaas hebben wij geen inzicht in boekingen en vluchtschema's. 

Zoals ook hierboven omschreven, zou ik je willen adviseren om contact op te nemen met ons Customer Services Center via het nummer 088 - 088 58 85. Zij kunnen jouw boeking inzien en hebben ook de mogelijkheid om direct om te boeken voor jou. 

Succes! 

Groet, Daisy 

er wordt in juli niet gevlogen vanaf Eelde waarom weten de andere reisorganisaties dit dan nog niet. Ik heb niet via TUI gereserveerd maar mijn reis wordt wel door TUI uitgevoerd. Echter de reisorganisatie heeft officieel nog niet gehoord dat er in juli niet vanaf Eelde wordt gevlogen. Wanneer krijgen de reisorganisaties dit officieel te horen en welke consequenties dit voor mij heeft. Want in geval omboeking naar een andere luchthaven dan zijn er voor ons ook extra kosten qua vervoer etc. En misschien wel andere vertrekdagen.

@Wietske1 Wij hebben ook zelf naar het reisbureau moeten bellen om dit na te vragen. Zij hebben toen naar Tui gebelt voor uitleg. Het reisbureau (D-reizen) was bij ons dus ook niet op de hoogte. Het is nu in elk geval wel bevestigd door TUI. Wij wachten nog steeds op meer nieuws.. volgens TUI klantenservice wordt er dinsdag bekend gemaakt welke vluchten omgezet/geannuleerd worden etc. Ik hoop maar dat dit klopt. Vanaf Schiphol vliegen brengt voor ons ook veel extra kosten mee + ongunstige vliegtijden 😞 dus hoop niet dat ze ons dit kunnen verplichten.

@ManoukPS  mijn reisbureau (Travelstore) heeft ook geïnformeerd maar nog geen definitieve bevestiging gekregen. Maar wel dat men eree bezig was. Ik wil best vanaf ander vliegveld vliegen maar dan bij voorkeur niet om 6 uur 's ochtends want ik heb niet voor niets gekozen om vanaf Eelde te vliegen, dichtbij en altijd overdag. Reistijd naar Eelde 15 minuten, reistijd naar Schiphol 2 en een half uur. Geen trein naar Schiphol als je zo vroeg moet vertrekken dus of overnachting ervoor en dus extra kosten. Vliegen vanaf Eindhoven ook een optie als er niet 's ochtends vroeg wordt gevlogen. 

@TUI_Daisy @ManoukPS  via rtv Drenthe gelezen dat alle klanten zijn ingelicht dat er niet vanaf Eelde wordt gevlogen deze zomer naar Gran Canaria. Ik heb dit nog niet vernomen maar ik neem aan dat dit heel snel gaat gebeuren. 

Reputatie 4
Badge

Goedemorgen @Wietske1,

Ons Customer Services Center is druk bezig om iedereen te benaderen. Ik ga er vanuit dat ze jou ook snel zullen informeren. 

Fijne dag en blijf gezond! 

Groet, Daisy 

Reageer