Vraag

Kan ik mijn reis omboeken naar volgend jaar?

ik heb een vakantie geboekt naar Rhodos op 18-06-2020.

Hoewel ik het volledige bedrag van deze reis pas op 06-05-2020 moet betalen schijn ik volgens jullie vraag en antwoorden spel toch het bedrag volledig te moeten overmaken.

Ik verwacht niet dat Griekenland zijn grenzen voor toeristen zal open gooien dit zomerseizoen.

Waarom dan zo star om toch iedereen het bedrag te laten overmaken om vervolgens vouchers uit te geven. Heeft TUI dat geld ergens anders voor nodig?

Ik stel voor degenen die dat willen het bedrag niet te laten betalen. Waarschijnlijk komen ze dan eerder terug bij TUI om wederom een reis te boeken. Die voucher wordt niet vertrouwd.

Jullie bieden aan om gratis je reis te laten omboeken naar een andere locatie of periode? Hier volgt dan nog “deze zomerperiode” achteraan. Helaas is dat niet mogelijk voor mij. Is het dan wel mogelijk om mijn vakantie om te boeken naar 2021 in ongeveer dezelfde periode, tenslotte zijn die door jullie uit te geven vouchers ook een jaar geldig voor boeking. 

15 reacties

Reputatie 4
Badge

Beste @HaWe57,

Bedankt voor je bericht op onze Community. 

Met alle ontwikkelingen kan ik me voorstellen dat je twijfelt of de reis wel of niet door kan gaan. Op dit moment gaan wij er gewoon van uit dat je reis in juni door kan gaan. Wij hebben tot op heden nog geen aanwijzingen gekregen vanuit de overheid dat dit niet het geval zal zijn. 

TUI heeft al alle reizen geannuleerd met vertrek tot en met 10 mei 2020. Dit in navolging van het nadrukkelijke advies van het kabinet om in de meivakantie niet te reizen. De ontwikkelingen gaan snel en wijzigen van dag tot dag. We staan in nauw contact met het Ministerie van Buitenlandse Zaken en de ANVR en mochten adviezen verder worden aangepast dan zullen wij daar opvolging aan geven.

Om onze klanten in deze onzekere tijd zoveel mogelijk tegemoet te komen, hebben we tijdelijk onze betalingstermijn versoepeld naar drie weken voor vertrek. Let op: Dit geldt voor boekingen met een vertrek tot en met 31 mei 2020. Daarnaast hebben we ook onze omruilgarantie versoepeld, waarmee je eenmalig je reis kunt omboeken naar een nieuwe vertrekdatum of bestemming. Kijk voor meer informatie op deze pagina. Zoals jij aangeeft kan omboeken niet voor zomer 2021, maar wel met een vertrek tot 31/3/2021. De reden waarom je niet voor juni 2021 kunt boeken, is omdat deze vakanties grotendeels überhaupt nog niet boekbaar zijn. 

Kort samen gevat zijn er drie dingen die je kunt doen: 

• Omboeken (zie bovenstaand)
  • Afwachten en indien de reis wordt geannuleerd door TUI een voucher krijgen voor het bedrag dat op dat moment betaald is. Op het moment dat je het totale bedrag moet betalen (6 mei) is er ongetwijfeld weer meer nieuws over de huidige status en adviezen vanuit Buitenlandse Zaken en kun je op basis daarvan een beslissing maken.
  • Annuleren tegen reguliere annuleringsvoorwaarden (zie algemene voorwaarden & algemene reisvoorwaarden). Ik zou willen adviseren om rond 1 mei de balans op te maken. Wanneer je dan besluit zelf te annuleren, is het annuleringspercentage nog 15%. Als je binnen de 42 dagen voor vertrek zit, wordt dit percentage 30%. 

Ik hoop je hiermee voldoende geïnformeerd te hebben. 

Ik wens je een fijne dag en veel gezondheid toe! 

Groet, Daisy 

Beste @TUI_Daisy 

Ik snap je antwoord vanuit TUI gezien. Ik begrijp ook dat ik een overeenkomst met jullie ben aangegaan betreffende deze reis. 

Echter ik vind de houding vrij star. Ik moet mijn reis nog volledig betalen. TUI hoeft dus niets terug te betalen want ze hebben het geld nog niet. Dit kan met gesloten beurzen geregeld worden. 

Jij zegt: “Op dit moment gaan wij er gewoon van uit dat je reis in juni door kan gaan. Wij hebben tot op heden nog geen aanwijzingen gekregen vanuit de overheid dat dit niet het geval zal zijn."
Ik denk dat dat niet waar zal zijn. Het is ook niet reeël. De maatregel 1,5 meter tussen 2 personen zal naar mijn mening voorlopig blijven. Hoe gaan jullie dat doen in jullie vliegtuigen met 3 stoelen in een rij met een breedte van in totaal van 1.23 tot 1,29 tot 1.38 meter

Volgens jullie eigen site: “Stoelen in Economy en Comfort hebben een gemiddelde breedte van 41 cm - 43 cm. In Deluxe is de gemiddelde breedte 46 cm.” 

Hoe gaat TUI dan de gezondheid van de passagiers garanderen. Gaat iedereen die incheckt gecontroleeerd op koorts etc.etc?. Gaan we met mondkapjes (wat niet alles tegen houdt) opzitten in het vliegtuig?

Jij zegt:  Ik zou willen adviseren om rond 1 mei de balans op te maken. Wanneer je dan besluit zelf te annuleren, is het annuleringspercentage nog 15%. Als je binnen de 42 dagen voor vertrek zit, wordt dit percentage 30%.”

Ik verwacht op 21-04 te horen dat vele maatregelen met 2 tot 4 weken verlengd worden. Mogelijk dat er een lichte versoepeling komt voor het MKZ bedrijfsleven onder voorwaarden maar zeker niet voor de reisbranche. 

Waar ik mijn info vandaan haal?? Het goed volgen en luisteren naar de deskundigen van het RIVM. Het bekijken van landelijke statistieken. Daar hoor en zie je nu al dat we hier nog zeker maanden mee te maken hebben. Er wordt eerder over augustus - september gesproken dan over Juni.

Bij het vrijgeven van het per vliegtuig reizen per half mei of begin Juni zal dit eerder tot gevolg hebben dat het aantal besmettingen weer zal oplopen. 

TUI zou klantvriendelijker overkomen door de reizen die nog niet betaald niet te laten betalen door klanten. Dit is puur cashen over de rug van de consument. Want ook jullie weten dat deze toestand voorlopig, buiten de schuld van de consument, zal aanblijven 

Gevolg zal zijn dat ik voor 1 jaar mijn geld kwijt ben en het dan alsnog terugvraag want dat is de wet, wat voor regeling er ook afgesproken is tussen reisbranche en SGR. Of ik daarna nog iets bij TUI ga boeken??

Reputatie 4
Badge

Beste @HaWe57

Ik begrijp heel goed wat je hierboven allemaal zegt. Feit is, dat we simpelweg nog niet weten wat er op 21/04 gezegd gaat worden en welke maatregelen er nageleefd moeten worden. We bekijken dit van dag tot dag. Hierbij houden wij ons strikt aan de adviezen die wij krijgen vanuit verschillende overheidsinstanties.

Ik lees ook uit je verhaal dat je je er niet prettig bij voelt om in juni een reis te maken of om het gehele bedrag te moeten betalen. Begrijpelijk. Daarom heeft TUI ook haar omruilgarantie versoepeld, waarmee je tot 31/05/2020 je reis kunt omboeken naar een datum in de toekomst – met een uiterlijk vertrek op 31/03/2021. Laten we hopen dat de situatie tegen die tijd verbetert is!

Mocht de situatie niet verbetert zijn tegen die tijd, dan zal je reis waarschijnlijk door TUI geannuleerd worden. Wil je dit niet afwachten, dan is de andere optie die ik je kan geven om de reis te annuleren tegen de reguliere annuleringsvoorwaarden. Op deze manier hoef je de reis niet te betalen, maar ben je alleen het bedrag van de aanbetaling (15%) kwijt. Meer informatie hierover lees je op onze FAQ pagina

Dit is wellicht niet het antwoord dat je wil horen, maar wel het enige antwoord dat ik kan geven.

Fijne dag vandaag en blijf alsjeblieft gezond! 

Groet, ^Daisy

Beste @TUI_Daisy 

Ik begrijp uit je verhaal maar een ding. Er is een contract en daar houd TUI ons aan.

Of je krijgt een voucher als het niet doorgaat en ben voorlopig je volledige bedrag kwijt gedurende een jaar en dan hopen dat het alsnog wordt teruggestort of je moet zelf annuleren en dan kost je het minimaal 15 % van de overeenkomst.

Er is maar een partij die hier baat bij heeft, TUI. Jammer dat TUI zich zo opstelt. Toont het sociale karakter van deze onderneming.

Reputatie 3
Badge

Hi @HaWe57 

Ik begrijp heel goed dat je je zorgen maakt over je reis met vertrek in juni. Het is logisch dat je je afvraagt of deze reis doorgaat. Zelf heb ik mijn reis voor juli geboekt en ook ik twijfel of we kunnen gaan en hoe deze reis er uit zal komen te zien. Voor ons is dit allemaal een onzekere periode. Maar ik kan je één ding verzekeren en dat is dat wij met al onze collega's dag en nacht met man en macht werken voor onze klant. We maken moeilijke beslissingen en ook beslissingen waar misschien niet iedereen het altijd mee eens is. Maar onze droom en ook ons doel is om straks weer iedereen van zijn of haar welverdiende vakantie te laten genieten, wanneer dit zover is, is voor zowel jullie als ons een vraag die tot op heden onbeantwoord blijft. 

Als je nu twijfelt en misschien wilt annuleren? Dan betaal je inderdaad 15% annuleringskosten. Je schrijft dat je begin mei de reissom moet betalen. Dat is het nu nog niet. Mijn advies zou zijn om nog even af te wachten. Ik verwacht dat er tegen eind april of begin mei wel meer duidelijkheid komt over reizen in juni. Als je nog geen aanbetaling hebt gedaan en wij besluiten begin mei onze juni reizen te annuleren dan halen we jouw boeking er zonder kosten uit. Mocht er voor jullie uiterste betalingsdatum nog niet meer bekend zijn, neem dan tegen die tijd nog even contact op. Dan kijk ik wat ik eventueel voor jullie kan betekenen. Voor nu wens ik je een fijne avond, pas goed op jezelf & elkaar! En mocht je nog vragen hebben? Stel ze gerust!

Beste Fleur. Ik lees met verbazing je antwoorden. Ook ik zit in deze situatie. Alleen mijn reis is al op 12 mei. En volgens jullie gaat deze nog gewoon door…. Oké de betalingen zijn opgeschort tot 3 weken voor die datum. Maar je kunt tot wel nagaan dat mensen zo kort na de heftige periode niet met zijn allen in een vliegtuig willen zitten? En wat als je op vakantie bent en er gebeurd iets? Het is toch hartstikke duidelijk dat tot 1 juni de reizen niet doorgaan. 

Tui, laat mensen niet in zo'n onzekerheid zitten! De onzekerheid over de betaling, maar ook voor het inleveren van je vrije dagen!!! Je houdt hier de klanten niet mee vast, maar jaagt ze uiteindelijk weg. Je gaat nu niet een paarduizend betalen om vervolgens (zo goed als zeker) een paar weken later te horen dat je een Voucher krijgt. En in mijn situatie kan ik dan pas in mei 2021 weer op vakantie.

Als Tui zich inderdaad zo star blijft opstellen dan kost dat echt klanten. Wat dat betreft heeft Corendon het beter aangepakt….

Reputatie 1

Beste @ReneA ,

Ik kan me je vraag goed voorstellen! Maar helaas is dat op dit moment nog niet duidelijk. Wij volgen hierin het advies van het Ministerie en van de ANVR. Ergens moet je een lijn trekken en op dit moment is dat 10 mei. Het is voor iedereen een onzekere periode. Zodra wij zekerheid hebben over de reizen na 10 mei, laten we dit uiteraard zo snel mogelijk weten. Ik adviseer je om ook onze FAQ in de gaten te houden, hierop staat namelijk altijd de laatste informatie: https://www.tui.nl/coronavirus-faq/

Ondanks alles wens ik je een fijne dag.

Groet, ^Merel

Hi Fleur

Zoals door jou aangegeven ben ik terug rond 01-05.

“van Fleur :Mijn advies zou zijn om nog even af te wachten. Ik verwacht dat er tegen eind april of begin mei wel meer duidelijkheid komt over reizen in juni. Als je nog geen aanbetaling hebt gedaan en wij besluiten begin mei onze juni reizen te annuleren dan halen we jouw boeking er zonder kosten uit.”

Wil graag horen hoe TUI er op dit moment in zit. 

Ik zit nu 49 dagen voor vertrek. Reizen zijn uitgesteld tot 28-05.  Totaal nog geen zicht op dat jullie zullen gaan vliegen met pakketreizen naar de Griekse eilanden. Ook totaal nog geen zicht op dat Griekenland zijn grenzen gaat open gooien voor toeristen.

“TUI-site: Om onze klanten in deze onzekere tijd zoveel mogelijk tegemoet te komen, hebben we tijdelijk onze betalingstermijn versoepeld naar drie weken voor vertrek. Dit geldt voor boekingen met een vertrek tot en met 30 juni 2020.”

Passen jullie dan ook de annuleer tijd van 42 dagen aan. naar bijv 15% tot 30 dagen en daarna 30 % tot 20 dagen?

Kijk ik wil niet betalen voor iets wat niet geleverd wordt. Ik ben ook geen financier voor een bedrijf wat niet levert. Er staat inmiddels bijna 2 miljard uit onder reisorganisaties

Als ik de berichten volg zijn de vouchers illegaal. Europese wetgeving zou het niet toelaten. Alle landen smeken aan Brussel om vouchers toe te laten? M.a.w. ze zijn niet toegestaan.

Hoor het graag van je Fleur

Reputatie 1
Badge

Beste @HaWe57,

Je kunt altijd de meest actuele informatie vinden op onze site https://www.tui.nl/coronavirus-faq/ mocht je vraag daar niet tussen staan dan helpen wij graag.

Voor het annuleren van je reis gelden de reguliere annuleringsvoorwaarden. Je kunt dus beter even afwachten of je reis omboeken. Uiteraard hopen wij ook van harte dat we we kunnen leveren wat er is geboekt, we zouden niets liever willen dan onze klanten weer naar de bestemmingen te brengen. Door deze Coronacrisis kunnen we alleen niet garanderen dat dat gebeurt op de geplande datum. Het gaat hier om een heel uitzonderlijke situatie wat wij ook nooit eerder hebben meegemaakt, daarom hopen wij op begrip van onze klanten.

De vouchers zijn zeker niet illegaal, dit hebben wij namelijk met de ANVR afgesproken en de SGR staat garant voor deze vouchers. Daarom werken de meeste reisorganisaties met deze vouchers. De vouchers zijn een jaar geldig en de vertrekdatum mag ook daarna plaatsvinden. Daarmee kunnen toch de meeste klanten van hun lang gekoesterde vakantie laten genieten.

Groet, ^Ilse

Ja dat antwoord van de site ken ik en dat heb ik ook aangegeven in de vraag.

Door steeds andere mensen te laten antwoorden krijg ik steeds dezelfde antwoorden. Fleur  heeft mij iets toegezegd/aangegeven. Ik wil dus graag van haar antwoord.

Reactie op de annulering is voor mij weer typisch anti klant. Jullie verruimen de tijd tot volledige betaling maar niet de annuleringsperiode KASSA van 15 naar 30%

Reputatie 1
Badge

Beste @HaWe57,

Er zijn meerdere collega's die antwoord geven op de community, daarom reageer ik op jouw vraag, en niet Fleur. Zij zou dezelfde antwoorden geven als ik nu doe. We hadden gehoopt rond deze tijd meer te weten over de reizen na 28 mei. Helaas weten we dat nog niet…. dus hoe graag ik ook wil, ik kan nog geen antwoord geven. En helaas heb ik ook geen glazen bol :-). Ik snap dat deze onzekerheid heel vervelend is. We snakken allemaal naar duidelijkheid. Ook ik vind het heel vervelend dat ik nog niet weet hoe mijn zomervakantie er dit jaar uit zal zien. Ik en Fleur en al mijn andere collega's kunnen dus helaas niks meer vertellen dan we nu weten…. 

Tot slot adviseer ik je om te kijken of je zou kunnen omboeken. Ik snap dat je baalt van de annuleringskosten. Deze heb je niet als je omboekt of toch de vouchers accepteert als de reis alsnog niet doorgaat.

Blijf gezond!

Groet, ^Ilse

Ook ik zit in het zelfde schuitje ik heb een vertrek datum van 26 juni en ook ik weet zeker dat deze ook niet door gaat naar Mexico en ook ik wil dan liever me geld in me zak houden kunnen we dan ergens anders voor gebruiken ik vindt het niet netjes dat er momenteel alleen met vouchers gewerkt wordt , en al zouden we wel op vakantie kunnen hoe zijn dan de maatregelen in het desbetreffend land?  Mag je daar dan vrijuit leven kun je daar de restaurants in enz is voor mijn een groot vraagteken en voor veel mensen denk !!!! tot aan de volgende persconferentie ben ik niet van plan te gaan betalen nog de vakantie geannuleerd worden ga ik mijn geld deels gebruiken voor renovatie zover mogelijk is . Ik vindt dat ze duidelijker moeten zijn over de geboekte vakanties want nog er gevlogen worden dit jaar dan zeg mijn intuïtie dat dat pas is ver in het najaar !!!!!!! 

Reputatie 3
Badge

Hi Wanda,

Bedankt voor je bericht. Ik begrijp goed dat het momenteel allemaal onzeker is. Niet alleen voor jou maar voor alle klanten die op niet al te lange termijn een vakantie bij ons geboekt hebben staan. Wij nemen onze beslissingen in nauw overleg met branche organisatie ANVR en het ministerie van BuZa. Ook proberen we onze voorwaarden steeds zo goed mogelijk aan te passen waar mogelijk. Dat dit niet voor iedereen de oplossing biedt waar ze op hopen snappen we natuurlijk. Het is onmogelijk om het voor iedereen goed te doen. Ik wil je adviseren om onze FAQ goed in de gaten te houden. Hier staan ook versoepelde betalingstermijnen beschreven. Het laatste nieuws en overige aanpassingen en wijzigingen vind je altijd als eerste daar terug.

Ook wijs ik je er graag op dat dit niet het platform is om klachten en ongenoegen met elkaar te delen. Hiervoor kun je je richten tot onze klantenservice afdeling. De community is ervoor om elkaar te voorzien van antwoorden op vragen die betrekking hebben op reizen en mooie bestemmingen. Een forum om elkaar te inspireren om vooral te blijven dromen!

Voor nu wens ik je nog een fijn weekend!

Ik zal het ook niet erg vinden om hem te moeten verzetten naar naar november ! Maar ik wil er wel zeker van zijn dat op de bestemning dan alles is zoals voorheen , en dat er niet gedeelte is afgesloten want dat zal gewoon weg jammer zijn daar boek je geen vakantie voor ! Maar ik denk dat november wel moet gaan lukken .en in het ergste geval volgend jaar in de periode mei juni het gaat er ons om dat we gewoon nog alles kunnen doen zoals de uitstapjes op de bestemming en duiken etc 

Reputatie 5
Badge +1

Hoi Wanda,

Ik hoop ook dat we snel weer zonder zorgen op vakantie kunnen. Vakantie is inderdaad juist bedoeld om even zorgeloos te kunnen genieten. We zijn dan ook hard aan het werk om onze reizen uit te kunnen voeren, zodra dit weer mogelijk is. Uiteraard hopen wij ook dat we je dan leuke excursies kunnen aanbieden en dat je terrasjes kunt pakken en lekker uit eten kan in restaurants. Wat er wanneer op welke bestemming precies mogelijk is, is nu nog niet duidelijk. Hierbij zijn we naast de maatregelen van de Nederlandse overheid, ook afhankelijk van de maatregelen op de verschillende bestemmingen. Maar we doen zeker ons best om dat typische vakantiegevoel te behouden in onze reizen.

Vriendelijke groeten,

Tessel

Reageer