Kan ik geld terugkrijgen in plaats van een voucher als mijn reis niet doorgaat?

  • 2 april 2020
  • 7 reacties
  • 654 Bekeken

Ik heb een vraag/opmerking. Transavia heeft alle vluchten geannuleerd tot 1 juni, Spanje zit op slot. Ik zou 14 mei naar Spanje gaan, ik weet nu al dat dat niet doorgaat. Waarom moet ik dan de hele reissom betalen. Corendon heeft ook alles al geannuleerd tot 1 juni. 

Krijg een beetje het gevoel dat jullie nu geld aan het verzamelen zijn om de geannuleerde reizen te betalen. 

Als ik moet betalen, dan wil ik, bij annuleren mijn geld terug en geen voucher. Staat nu in het AD dat dit wettelijk moet. Als ik niet hoef te betalen mag mijn aanbetaling in voucher worden uitgekeerd. 

Begin niet over omboeken want ik heb al, helaas, een reis in september geboekt bij jullie. En omboeken kan niet worden gebruikt voor een al geboekte reis. 

Ik ga niet in juli en dan in september weer.

 

 


7 reacties

Reputatie 1

Beste Anita,

 

Ik kijk graag voor je na hoe het zit met het betalen van het restant van je reissom. Daarom heb ik je een privébericht gestuurd en gevraagd of je je boekingsnummer wil sturen.

 

Groet, ^Merel

Beste TUIers, Mijn fly drive naar Andalusie vanaf 14 april is afgezegd. Een voucher kan ik niet accepteren, omdat ik niet voor 2000 euro een jaar lang bank wil en kan spelen. Als winkelier heb ik de contanten op dit moment namelijk hard genoeg nodig. Wat nu?

Reputatie 4
Badge

Beste Kje, 

Bedankt voor je bericht op onze Community. 

Het antwoord op jouw vraag is terug te vinden in onze FAQ. Voor het gemak heb ik hem even hieronder voor jou gekopieerd: 
Er zijn bijzondere situaties denkbaar waarin het niet redelijk is om partijen te houden aan afspraken uit een overeenkomst. Indien de omstandigheden zodanig uitzonderlijk zijn, kan dit zelfs bepalingen uit de wet opzij zetten. De coronacrisis, de onvoorziene ontwikkelingen en de impact daarvan betreffen een dergelijke uitzonderlijke situatie. Dit is ook de reden dat overheden en toezichthouders in Europa, Nederland en andere landen wereldwijd de uitgifte van een Corona-voucher steunen. De Corona- voucher is in deze crisis een tijdelijke oplossing, die een redelijk en gerechtvaardigd evenwicht biedt tussen de belangen van consumenten en reisorganisaties. De Corona voucher ontzegt u ook geen eventueel recht op geld terug; indien u de voucher niet binnen een jaar na uitgifte heeft kunnen of willen inwisselen, staat het u vrij om alsnog restitutie in geld te verzoeken. Maar uiteraard hopen wij dat u met de voucher op korte termijn een mooie reis bij ons boekt.

Ik ga er vanuit je hiermee voldoende geïnformeerd te hebben. 

Fijne avond en blijf gezond!

Groet, ^Daisy

Helaas TUI, zo werkt het niet. Ik wens jullie succes met de komende rechtszaken.

De kwestie

„We zijn dankbaar voor de Nederlandse steun”. De internationale luchtvaartorganisatie IATA prees Nederland donderdag op Twitter. In Europa is vanwege de coronacrisis voor zo’n 9,2 miljard euro aan tickets geannuleerd, stelt IATA. En Nederland geeft het goede voorbeeld van hoe je dat probleem voor luchtvaartmaatschappijen verzacht: „Door het tijdelijk gebruik van vouchers toe te staan als alternatief voor terugbetaling.”

In plaats van geld terug te geven voor geannuleerde vluchten besloten onder andere KLM en Transavia de afgelopen weken om passagiers vouchers te geven ter waarde van hun boeking. Zo’n voucher is een jaar geldig en kan gebruikt worden voor vluchten tot eind oktober 2021. Wie hem niet gebruikt, kan na een jaar alsnog zijn geld terugvragen. Mag een luchtvaartorganisatie dit als oplossing bieden?

 

Zo zit het

Als je het minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur, VVD) vraagt wel. Ze voorzag de oplossing maandag van haar fiat en schreef de Kamer dat het kabinet de voucher-constructie een „acceptabel alternatief” vindt voor geld terug. Passagiers behouden het recht op terugbetaling van hun ticket – over een jaar. „En er wordt voorkomen dat luchtvaartmaatschappijen in nog grotere financiële nood komen”, aldus de minister.

Bij de annulering van een vlucht hebben passagiers dankzij een Europese luchtvaartverordening uit 2004 recht op een alternatieve vlucht of restitutie van het ticket binnen zeven dagen. Beide opties zijn volgens Van Nieuwenhuizen nu niet realistisch omdat er geen alternatieve vluchten zijn en de luchtvaartmaatschappijen niet genoeg geld in kas hebben. Daarom heeft de minister de verantwoordelijk toezichthouder – de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) – opdracht gegeven om de overtreding van de EU-verordening niet te handhaven.

Zijn daarmee de rechten van Nederlandse passagiers van tafel? „Nee, de passagiers van wie de vluchten zijn geannuleerd, hebben op basis van de EU-verordening nog steeds recht op terugbetaling binnen zeven dagen”, zegt de in passagiersrechten gespecialiseerde hoogleraar Cees van Dam, verbonden aan de Universiteit Maastricht en Erasmus Universiteit.

De EU-verordening biedt geen mogelijkheid om vanwege corona een uitzondering te maken

Van Dam wijst erop dat de beslissing van de minister slechts gaat over bestuursrechtelijke handhaving. Zij heeft besloten dat luchtvaartmaatschappijen die vouchers aanbieden niet door toezichthouder ILT worden aangepakt voor het overtreden van de EU-verordening.

Aan de rechten van passagiers doet haar besluit niks af, zegt Van Dam. „Die rechten zijn Europees geregeld, daar gaat de minister niet over”. Van Nieuwenhuizen lijkt dat in haar Kamerbrief ook te erkennen. Ze schrijft namelijk dat haar fiat voor de vouchers „de passagiersrechten op zichzelf” niet veranderen.

De minister heeft weliswaar geprobeerd de Europese Commissie zo ver te krijgen de regels aan te passen, maar Eurocommissaris van Transport Adina Vălean reageerde daar negatief op. „De Commissie kan ook niet zomaar op verzoek van Nederland de EU-verordening aanpassen. Dat is bindende wetgeving”, zegt Van Dam.

Hij begrijpt dat de minister in de huidige situatie deze maatregel neemt, maar de keuze blijft aan de passagier. Die hoeft de vouchers niet te accepteren en heeft bij een geannuleerde vlucht nog steeds recht op geld terug.

Dat geld terugkrijgen is echter zo simpel nog niet. Luchtvaartmaatschappijen bieden immers enkel vouchers aan en de toezichthouder is geïnstrueerd om dat te accepteren.

Dit betekent de facto dat een passagier alleen via een rechtszaak zijn geld voor de annulering terug kan krijgen. „De rechter moet naar de EU-verordening kijken en die biedt geen mogelijkheid om vanwege corona een uitzondering te maken. De rechter kan dus niet veel anders oordelen dan dat de luchtvaartmaatschappij moet terugbetalen in geld en niet in vouchers”, zegt Van Dam.

Het is volgens de hoogleraar wel zeer de vraag wat een passagier nu met een nogal tijdrovende rechtsgang wint. Een blik op rechtspraak.nl leert namelijk dat dit soort luchtvaartrechtszaken doorgaans zo’n tien tot twaalf maanden duren. Bovendien behandelt de rechtspraak voorlopig alleen urgente zaken.

Er zit voor de passagier dus weinig anders op dan de voucher te gebruiken voor een nieuwe vlucht of een jaar te wachten tot de luchtvaartmaatschappij in cash moet terugbetalen. Het is te hopen dat de luchtvaartmaatschappij tegen die tijd nog niet failliet is. De Consumentenbond heeft de overheid opgeroepen voor die gevallen de terugbetaling in geld te garanderen.

 

Het antwoord

Van het kabinet mogen luchtvaartmaatschappijen bij annuleringen coronavouchers aanbieden, maar op grond van de EU-verordening voor passagiersrechten heb je nog steeds recht op je geld terug. Om dat geld terug te krijgen moet je waarschijnlijk wel een (tijdrovende) rechtszaak starten.

 

 

Reputatie 3
Badge

Hi @Marieke.v.h 

Bedankt voor je uitgebreide toelichting. Zoals je misschien wel begrijpt kennen wij deze artikelen en hebben we sinds half maart meerdere keren, juiste en onjuiste berichtgevingen in de media voorbij zien komen. Ik kan je vertellen dat dit voor niemand een makkelijke situatie is. Er is veel onzekerheid voor al onze klanten die de afgelopen maanden of binnenkort zouden afreizen naar hun vakantiebestemming. We hebben vanaf het begin dag en nacht gewerkt om richtlijnen aan te passen en te versoepelen en om al onze gestrande reizigers terug te krijgen. We bieden heel veel mogelijkheden om je bestaande reis aan te passen of uit te stellen. Alle richtlijnen vind je hier.

Begrijpelijkerwijs kunnen wij het ook niet voor iedereen goed doen. Al willen we het dolgraag, dat gaat gewoon niet. Wij hebben echt begrip voor al onze klanten die in moeilijkheden verkeren en doen ons uiterste best om, zo nodig, mee te veren met extreme situaties en schrijnende gevallen. Toch wil ik je erop wijzen dat het uitgeven van vouchers gesteund wordt door onze branche organisaties ANVR en SGR. Iedereen is vrij in Nederland om stappen te ondernemen mochten ze het niet eens zijn met ons standpunt of werkwijze. We hopen alleen dat het zover niet hoeft te komen.

Deze week werd bij de talkshow van Beau op RTL4 maar weer duidelijk dat er misschien komende zomer een aantal reizen mogelijk zijn maar dat alles afhangt van afspraken in Europees verband. Hier hebben wij ook geen invloed op helaas. Afwachten, hoe moeilijk ook, is de enige optie om erachter te komen hoe alles zich de komende weken en maanden evolueert.

Voor nu wens ik je een fijne dag, blijf gezond. Want dat is wel het belangrijkste op dit moment!

Hi @Marieke.v.h 

Bedankt voor je uitgebreide toelichting. Zoals je misschien wel begrijpt kennen wij deze artikelen en hebben we sinds half maart meerdere keren, juiste en onjuiste berichtgevingen in de media voorbij zien komen. Ik kan je vertellen dat dit voor niemand een makkelijke situatie is. Er is veel onzekerheid voor al onze klanten die de afgelopen maanden of binnenkort zouden afreizen naar hun vakantiebestemming. We hebben vanaf het begin dag en nacht gewerkt om richtlijnen aan te passen en te versoepelen en om al onze gestrande reizigers terug te krijgen. We bieden heel veel mogelijkheden om je bestaande reis aan te passen of uit te stellen. Alle richtlijnen vind je hier.

Begrijpelijkerwijs kunnen wij het ook niet voor iedereen goed doen. Al willen we het dolgraag, dat gaat gewoon niet. Wij hebben echt begrip voor al onze klanten die in moeilijkheden verkeren en doen ons uiterste best om, zo nodig, mee te veren met extreme situaties en schrijnende gevallen. Toch wil ik je erop wijzen dat het uitgeven van vouchers gesteund wordt door onze branche organisaties ANVR en SGR. Iedereen is vrij in Nederland om stappen te ondernemen mochten ze het niet eens zijn met ons standpunt of werkwijze. We hopen alleen dat het zover niet hoeft te komen.

Deze week werd bij de talkshow van Beau op RTL4 maar weer duidelijk dat er misschien komende zomer een aantal reizen mogelijk zijn maar dat alles afhangt van afspraken in Europees verband. Hier hebben wij ook geen invloed op helaas. Afwachten, hoe moeilijk ook, is de enige optie om erachter te komen hoe alles zich de komende weken en maanden evolueert.

Voor nu wens ik je een fijne dag, blijf gezond. Want dat is wel het belangrijkste op dit moment!

 

 

Beste Fleur, 

 

Ik hoop dat je dit antwoord gegeven heb voordat het Europese hof vandaag toelichting heeft gegeven dat een reisorganisatie bij het niet accepteren van een voucher tóch verplicht is het bedrag uit te keren?

 

Graag zou ik in contact met iemand van de klantenservice willen komen!

Deze ochtend zou ik teruggebeld worden, deze dame vroeg mijn telefoonnummer en zou mijn direct bellen. Inmiddels zijn we dit 8 uur verder en heeft er nog niemand van TUI gebeld.

 

 

Reputatie 3
Badge

Hi Marieke,

Het heeft geen zin om ongenoegen via dit platform te uiten of ellenlange discussies te voeren. Zoals je misschien ook wel in andere berichten gelezen hebt is de Community daar niet voor bedoeld. Ik vind het vervelend dat je nog niet teruggebeld bent door onze afdeling Klantenservice. Als je bij hen al een melding hebt ingediend via ons klachtenportaal vind je op de ontvangstbevestiging van jouw klacht onze contactgegevens terug. 

Helaas kan ik je op dit moment geen ander antwoord geven. De werkwijze met het uitgeven van vouchers gaat dan ook niet veranderen. Mocht je hier bezwaar tegen willen maken ben je bij onze klantenservice aan het goede adres, al zullen zij je ook van hetzelfde antwoord voorzien als hierboven al verteld is.

 

Reageer