Sticky

Informatie over de corona voucher van TUI

• 23 maart 2020
  • 48 reacties
  • 3015 Bekeken

Reputatie 2
Badge
  • Community Manager
  • 79 reacties

Omdat we veel vragen binnenkrijgen over de voucher, hebben we voor jullie wat informatie hierover op een rijtje gezet.

Voucher
TUI annuleert vanwege het Coronavirus alle reizen (o.a. pakketreizen, hotels, vliegtickets en rondreizen) met vertrek tot en met 10 mei 2020. Reizigers waarvan de reis is geannuleerd, ontvangen een voucher voor de betaalde reissom waarmee een vervangende reis op een later tijdstip geboekt kan worden.

De waarde van de voucher is volledig gelijk aan de door jou betaalde reissom. Ook de boekingskosten en eventuele gemaakte kosten voor premies voor reis- en annuleringsverzekering krijg je terug in de vorm van een voucher. Wanneer je een TUI voucher ontvangt is de voucher geldig voor alle TUI boekbare reizen en wanneer je een Kras voucher ontvangt is de voucher geldig bij alle Kras boekbare reizen. 

Annuleringen vanaf 13 maart
Annuleringen gemaakt tussen 13 maart tot en met 20 maart 2020 voor een reis met vertrekdatum tot en met 10 mei 2020 die reeds door de klant zelf zijn geannuleerd, zullen volgens het reguliere voucherproces opgepakt worden. Klanten hoeven hierover geen annuleringskosten te betalen. Deze annuleringen worden vanzelf omgezet naar een voucher, de klant ontvangt hierover binnen twee weken meer informatie van TUI. Annuleringen voor vakanties vanaf 1 mei worden volgens de reguliere annuleringsvoorwaarden behandeld.

Reizen tussen 6 april en 10 mei
Indien je een reis hebt geboekt met vertrek tussen 6 april en 10 mei en de reissom nog niet betaald hebt, hoef je de reissom niet meer te betalen. Je reis wordt geannuleerd en je ontvangt geen voucher. 

Als je een aanbetaling gedaan hebt voor je vakantie en deze is geannuleerd, dan krijg je een voucher ter waarde van het bedrag van de aanbetaling. 

Geldigheid voucher
De voucher is één jaar geldig vanaf het moment van uitgifte. Dit betekent dat je één jaar de tijd heeft om een nieuwe reis te boeken. De nieuwe vertrekdatum mag dus ook ná de geldigheid van de voucher zijn, zolang de boeking maar binnen een jaar na uitgifte is gedaan.

Dus stel: de afgifte van de voucher is 1 april 2020, dan is deze tot 1 april 2021 geldig, maar de reis kan prima in oktober 2021 gemaakt worden.

De voucher is verder persoonsgebonden en daarmee niet overdraagbaar.

Contact en ontvangst voucher
Wij nemen binnen twee weken contact met je op over de wijze waarop de voucher ter beschikking wordt gesteld. Je hoeft hierover dus géén contact met ons op te nemen, wij zorgen ervoor dat je vanzelf de juiste informatie ontvangt.

Zolang je een reis hebt geboekt waarbij TUI de uitvoerende touroperator is, kun je aanspraak maken op de voucher. Het reisbureau waar je geboekt hebt zal deze voor je aanvragen. TUI neemt hiervoor binnen twee weken contact op met het reisbureau. Als je een reis hebt geboekt waarbij TUI niet de uitvoerende reisorganisatie is, dan dien je bij die reisorganisatie na te gaan wat de mogelijkheden zijn. 

Als je een aanbetaling gedaan hebt voor je vakantie en deze is geannuleerd, dan krijg je een voucher ter waarde van het bedrag van de aanbetaling.

Wil je je reis na 10 mei toch liever om boeken? 
Je kunt gebruik maken van onze versoepelde omruilgarantie. Hiermee kun je kosteloos je reis om boeken naar een andere bestemming of datum, gedurende het gehele zomerseizoen. 

Als de reissom van je nieuwe vakantie duurder is, dan is de meerprijs van deze vakantie voor eigen kosten. Als de reissom van je nieuwe vakantie goedkoper wordt, dan betaalt TUI je het verschil terug, tot 20% van het verschil in prijs in de vorm van een voucher.

Verschil omruilgarantie en voucher
Het verschil tussen de omruilgarantie en de voucher is dat je een voucher ontvangt voor reizen die zijn gecanceld door TUI. De omruilgarantie geldt voor klanten die er zelf voor kiezen om hun reis om te boeken, voor reizen die na 30 april en tot en met de hele zomer gepland staan.

Let op bij omruilen: Als de reissom van je nieuwe vakantie duurder is, dan is de meerprijs van deze vakantie voor eigen kosten. Als de reissom van je nieuwe vakantie goedkoper wordt, dan betaalt TUI je het verschil terug, tot 20% van het verschil in prijs in de vorm van een voucher. 

Let op bij de voucher: Is je nieuwe reis goedkoper dan je oorspronkelijke reis? Dan krijg je het overgebleven tegoed opnieuw via een voucher terug. Dit kun je dan gebruiken voor een nieuwe reis! 

Wil je geen voucher maar je geld terug? 
Er zijn bijzondere situaties denkbaar waarin het niet redelijk is om partijen te houden aan afspraken uit een overeenkomst. Indien de omstandigheden zodanig uitzonderlijk zijn, kan dit zelfs bepalingen uit de wet opzij zetten. De Corona-crisis, de onvoorziene ontwikkelingen en de impact daarvan betreffen een dergelijke uitzonderlijke situatie. Dit is ook de reden dat overheden en toezichthouders in Europa, Nederland en andere landen wereldwijd de uitgifte van een Corona-voucher steunen. De Corona-voucher is in deze crisis een tijdelijke oplossing, die een redelijk en gerechtvaardigd evenwicht biedt tussen de belangen van consumenten en reisorganisaties. De Corona-voucher ontzegt u ook geen eventueel recht op geld terug; indien u de voucher niet binnen een jaar na uitgifte heeft kunnen of willen inwisselen, staat het u vrij om alsnog restitutie in geld te verzoeken. Maar uiteraard hopen wij dat u met de voucher op korte termijn een mooie reis bij ons boekt.

Bekijk voor meer informatie over de voucher de speciale Corona-voucher pagina op TUI.nl.

Overige facts vouchers
- Je mag de voucher ook gebruiken voor een reeds geboekte reis later dit jaar. Dit kan zodra je de voucher ontvangen hebt. De voucher heb je pas nodig bij de aanbetaling van de volgende reis.
- Heb je een reis met meerdere families / gezinnen geboekt? Dan krijgt de hoofdboeker een voucher voor het gehele bedrag, hierin kan geen splitsing gemaakt worden. Het saldo kan na gebruik wél verdeed worden. De eerste familie kan dus eerst een deel van de voucher gebruiken om de reissom te betalen, hierna kan de tweede familie het resterende deel gebruiken. 

Meer informatie over de voucher en overige vragen met betrekking tot jouw reis en het Corona-virus vind je in onze FAQ

Heb je een vraag en is deze in dit topic of in de FAQ niet beantwoord? Stel je vraag via onze social media kanalen en wij zorgen dat je zo snel mogelijk antwoord krijgt op je vraag.

Blijf allemaal gezond en wees lief voor jezelf en voor elkaar! #weareallinthistogether

48 reacties

Wij zijn door Tui eerder terug gehaald van onze vakantie (door alles omtrent het virus)op de Dominicaanse Republiek, in totaal  4 volle dagen. Krijgen wij hier ook nog een compensatie voor? 

Reputatie 4
Badge

Beste @EsmeeCapel

Dank voor je bericht op onze Community en wat vervelend dat je reis onderbroken is. 

Het antwoord op jouw vraag is terug te vinden in de FAQ, maar ik zal hem hieronder even quoten:

“Q: Ik heb een pakketreis geboekt en heb mijn vakantie niet af kunnen maken omdat ik eerder door TUI naar Nederland ben gebracht. Krijg ik een voucher voor mijn gemiste vakantiedagen omdat ik eerder naar huis ben gegaan?  
A: Indien u een pakketreis hebt geboekt en als gevolg van alle maatregelen rondom corona eerder naar huis bent gegaan, zal TUI de gemiste vakantiedagen aan u vergoeden in de vorm van een voucher. Let op, hierbij worden enkel de kosten vergoed die gemaakt zijn door het missen van uw verblijf. De vluchtkosten worden hierin niet meegenomen, u bent immers wél door TUI terug naar huis gebracht.”

Ik hoop je hiermee voldoende geïnformeerd te hebben. 

Groet, ^Daisy

Moeten we hiervoor dan nog iets doen, of word er net zoals andere mensen vanzelf contact met ons opgenomen?

Reputatie 4
Badge

Hi @EsmeeCapel

Er wordt contact met jullie opgenomen, maar ik zou je wel willen adviseren om het even in de gaten te houden. Het zijn gekke en drukke weken, waardoor alles even iets langer duurt dan normaal. Graag je begrip hiervoor! 

Groet, ^Daisy

Wij hebben onze vakantie nog binnen de 5 dagen bedenk tijd geannuleerd maar hadden wel al betaald. We hebben het restitutie formulier ingevuld. Echter was dit wel al 7 werkdagen terug. Klopt het dat wij wel gewoon ons geld terug krijgen ipv een voucher?

Reputatie 4
Badge

Hi @VanityB

Voor wanneer was de reis geboekt, en wanneer heb je geannuleerd? Dan kan ik het even navragen bij de desbetreffende afdeling. 

Groet, ^Daisy

Hi @VanityB

Voor wanneer was de reis geboekt, en wanneer heb je geannuleerd? Dan kan ik het even navragen bij de desbetreffende afdeling. 

Groet, ^Daisy

Hoi Daisy,

We hadden de vakantie op 10 Maart geboekt en 14 maart geannuleerd.

Door de repatriering vanaf Bali afgelopen zaterdag zijn wij geboekt voor de retourvlucht vanaf Denpassar naar Jakarta per Garuda ipv met Emirates.

Vervelende bijkomstigheid was dat Garuda op haar vlucht maar 20 kg ruimbagage toe liet ipv de 30 kg bij Emirates!?! En dat ging dus mis (evenals bij andere mensen die in het zelfde schuitje zaten) wij moesten voor het overgewicht bijbetalen Rp. 893.000  (iets van 7 kg overgewicht)

Ik neem aan dat Tui deze extra kosten terug gaat betalen en hoe wordt dit verrekend?

Reputatie 4
Badge

Door de repatriering vanaf Bali afgelopen zaterdag zijn wij geboekt voor de retourvlucht vanaf Denpassar naar Jakarta per Garuda ipv met Emirates.

Vervelende bijkomstigheid was dat Garuda op haar vlucht maar 20 kg ruimbagage toe liet ipv de 30 kg bij Emirates!?! En dat ging dus mis (evenals bij andere mensen die in het zelfde schuitje zaten) wij moesten voor het overgewicht bijbetalen Rp. 893.000  (iets van 7 kg overgewicht)

Ik neem aan dat Tui deze extra kosten terug gaat betalen en hoe wordt dit verrekend?

Beste @jvdl

Allereerst: welkom thuis! Fijn dat u weer veilig in Nederland bent. 

Via het webportaal kunt u uw bonnetjes inleveren. De klantenservice gaat dan bekijken of er een vergoeding tegenover staat en hoe deze vergoeding uitgekeerd wordt. Ik kan en mag daar vanuit de Community geen toezeggingen op doen. 

Ik hoop u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben. 

Groet, ^Daisy

Reputatie 1

Dag,

ook onze vakantie is volgens mij als 1 van de eerste geannuleerd (op 13 maart). We zijn die dag daarna door TUI gebeld met de mededeling dat we ons geld terug zouden krijgen en dat dit binnen 7 werkdagen gestort zou krijgen. 

Ik moest zelfs een rekeningnummer invullen waarop ik het geld gestort zou krijgen. Er was geen sprake van een voucher.

Het geld is inmiddels nog niet gestort en hebben nog niets gehoord van TUI. Krijgen we ons geld terug of wordt het alsnog een voucher? Want de voucher zaten we eigenlijk niet op te wachten aangezien dit ook niet tegen ons is gecommuniceerd.

Groet,

A

Hoi Daisy,

We hadden de vakantie op 10 Maart geboekt en 14 maart geannuleerd.

Reputatie 4
Badge

Hi @VanityB

Ik heb je een privé bericht gestuurd. Voor welke datum stond de reis gepland, en wat is je boekingsnummer? Kun je dit in een privé bericht naar mij toe sturen, dan kan ik even voor je kijken! 

Groet, ^Daisy

Reputatie 4
Badge

Beste @bleeeeeeh,

Ik heb je een privé bericht gestuurd. Zou je mij je boekingsnummer via dit privé bericht willen terug sturen? Dan ga ik het even voor je uitzoeken. 

Groet, ^Daisy

Reputatie 4
Badge

Beste @bleeeeeeh,

Ik heb de afdeling Customer Service Center in het systeem laten kijken om de status te checken. Zij hebben kunnen zien dat jullie reis op 13 maart door TUI is geannuleerd. Reizen die vanaf 13 maart geannuleerd zijn, krijgen een voucher.

In de online FAQ staat hierover de volgende informatie:
Q: TUI heeft mijn boeking geannuleerd vanaf 13 maart vanwege de gevolgen van het coronavirus. Krijg ik nu een voucher voor de door mij betaalde reissom of krijg ik geld terug?  
A: TUI zal dit bedrag aan u vergoeden in de vorm van een voucher. In deze uitzonderlijke situatie rondom de uitbraak van het coronavirus hebben we te maken met een overmachtssituatie. We hebben hiervoor een uitzonderlijke oplossing gevonden in de vorm van de voucher. Deze branche brede oplossing wordt ondersteund door brancheverenging ANVR. De voucherwaarde is gelijk aan de door u betaalde reissom en is één jaar geldig. U ontvangt de voucher binnen twee weken van ons, met daarbij alle informatie die u nodig hebt om een nieuwe boeking te maken.  

Ik kan me voorstellen dat je door eerder bericht op contanten hebt gerekend, maar deze uitzonderlijke situatie, vraagt om een uitzonderlijke oplossing.

Bedankt voor je geduld en begrip. Ik hoop je hiermee voldoende geïnformeerd te hebben.

Groet, ^Daisy

Reputatie 1

Dag Daisy,

Dank voor snelle en duidelijke reactie. We begrijpen dat dit uitzonderlijke tijden inderdaad zijn. Het zal voor jullie ook niet gemakkelijk zijn om ieder goed te woord te staan.

we vinden het jammer dat we bij annuleren persoonlijk gebeld  worden met het bericht dat we geld terug krijgen. Maar wanneer we een voucher krijgen moeten we maar lezen via een algemene email. Dit had iets beter gekund. 

Ik begrijp her en der dat we niet perse akkoord hoeven te gaan met een voucher. We vinden 1jaar geldigheid eigenlijk veel te kort. Vooral in de door jullie genoemde uitzonderlijke omstandigheden is een periode van een jaar uitzonderlijk kort. We zien deze graag verlengd naar minimaal 2 jaar. 

We vroegen ons af of er 1 voucher komt voor het hele bedrag op naam van de hoofdboeker of dat de voucher verdeeld wordt over de personen? Ik ben namelijk hoofdboeker en zit niet te wachten op een persoonlijke reisvoucher van 4200 euro die ook nog maar eens 1 jaar geldig is. Zou je ons hier over kunnen informeren.

Groet,

Albert

Wij zouden 25 maart met u terug vliegen .Maar de vlucht werd geannuleerd las Palmas eindhoven. We hebben een vlucht gevonden op 22 maart ook met transavia Maar moesten nieuwe tickets kopen . Krijgen we daar ook een terug betaling van
Loek Laurier

Reputatie 1

Ik zou met het gezin van mijn dochter op vakantie gaan in het hoogseizoen (27 april).

Dit gaat dus niet door.

Waarschijnlijk gaan wij samen tussendoor op vakantie in het laagseizoen.

Die reis kost dus aanzienlijk minder.

Nu lees ik dat in dat geval slechts 20% van de aanvankelijke reis in de vorm van een voucher gegeven wordt voor een volgende vakantie.

Waarom toch al die onzinnige beperkingen? De voucher moet toch weer bij Tui besteed worden binnen 1 jaar.

Tui verwacht van de gedupeerde reizigers begrip voor de bijzondere omstandigheden maar zelf stellen ze zich heel onredelijk op.

Van die kant geen enig begrip voor de gedeputeerde reizigers.

Reputatie 4
Badge

Dag Daisy,

Dank voor snelle en duidelijke reactie. We begrijpen dat dit uitzonderlijke tijden inderdaad zijn. Het zal voor jullie ook niet gemakkelijk zijn om ieder goed te woord te staan.

we vinden het jammer dat we bij annuleren persoonlijk gebeld  worden met het bericht dat we geld terug krijgen. Maar wanneer we een voucher krijgen moeten we maar lezen via een algemene email. Dit had iets beter gekund. 

Ik begrijp her en der dat we niet perse akkoord hoeven te gaan met een voucher. We vinden 1jaar geldigheid eigenlijk veel te kort. Vooral in de door jullie genoemde uitzonderlijke omstandigheden is een periode van een jaar uitzonderlijk kort. We zien deze graag verlengd naar minimaal 2 jaar. 

We vroegen ons af of er 1 voucher komt voor het hele bedrag op naam van de hoofdboeker of dat de voucher verdeeld wordt over de personen? Ik ben namelijk hoofdboeker en zit niet te wachten op een persoonlijke reisvoucher van 4200 euro die ook nog maar eens 1 jaar geldig is. Zou je ons hier over kunnen informeren.

Groet,

Albert

Goedemorgen Albert, 

Bedankt voor je bericht. Ik ben het met je eens, een telefoontje was wellicht iets netter geweest. Daar het niet dat mijn collega’s van de afdeling Customer Service Center druk bezig waren met thuis krijgen van 30.000 reizigers, met het om boeken van reizen en het annuleren van reizen.

Graag zou ik je willen verwijzen naar de antwoorden die hierboven staan, met meer informatie over de voucher. De voucher is 1 jaar geldig, maar de reis mag ook later plaatsvinden. Als de reis maar geboekt is binnen het jaar.

Wat betreft je andere vraag: Voor deze reis ontvangen jullie één voucher, wij kunnen helaas geen splitsing maken in de voucher. We hopen dat jullie hier onderling uit kunnen komen. Het saldo kan na gebruik wél verdeeld worden. De eerste familie kan dus eerst een deel van de voucher gebruiken om de reissom te betalen, hierna kan de tweede familie het resterende deel gebruiken.

Ik hoop je hier mee voldoende geïnformeerd te hebben. 

Fijne dag! 

Groet, ^Daisy

Reputatie 4
Badge

Wij zouden 25 maart met u terug vliegen .Maar de vlucht werd geannuleerd las Palmas eindhoven. We hebben een vlucht gevonden op 22 maart ook met transavia Maar moesten nieuwe tickets kopen . Krijgen we daar ook een terug betaling van
Loek Laurier

Beste @loek

Ik ga dit even voor je navragen. Ik stuur je ook even een privébericht voor je boekingsnummer. 

Groet, ^Daisy

Reputatie 1

Dag Daisy,

Groet,

Albert

Goedemorgen Albert, 

Bedankt voor je bericht. Ik ben het met je eens, een telefoontje was wellicht iets netter geweest. Daar het niet dat mijn collega’s van de afdeling Customer Service Center druk bezig waren met thuis krijgen van 30.000 reizigers, met het om boeken van reizen en het annuleren van reizen.

Graag zou ik je willen verwijzen naar de antwoorden die hierboven staan, met meer informatie over de voucher. De voucher is 1 jaar geldig, maar de reis mag ook later plaatsvinden. Als de reis maar geboekt is binnen het jaar.

Wat betreft je andere vraag: Voor deze reis ontvangen jullie één voucher, wij kunnen helaas geen splitsing maken in de voucher. We hopen dat jullie hier onderling uit kunnen komen. Het saldo kan na gebruik wél verdeeld worden. De eerste familie kan dus eerst een deel van de voucher gebruiken om de reissom te betalen, hierna kan de tweede familie het resterende deel gebruiken.

Ik hoop je hier mee voldoende geïnformeerd te hebben. 

Fijne dag! 

Groet, ^Daisy

Tot maximaal 20% van de hoofdsom wordt dus na de eerste boeking gereserveerd op de 2e voucher.

Reputatie 4
Badge

Ik zou met het gezin van mijn dochter op vakantie gaan in het hoogseizoen (27 april).

Dit gaat dus niet door.

Waarschijnlijk gaan wij samen tussendoor op vakantie in het laagseizoen.

Die reis kost dus aanzienlijk minder.

Nu lees ik dat in dat geval slechts 20% van de aanvankelijke reis in de vorm van een voucher gegeven wordt voor een volgende vakantie.

Waarom toch al die onzinnige beperkingen? De voucher moet toch weer bij Tui besteed worden binnen 1 jaar.

Tui verwacht van de gedupeerde reizigers begrip voor de bijzondere omstandigheden maar zelf stellen ze zich heel onredelijk op.

Van die kant geen enig begrip voor de gedeputeerde reizigers.

Beste @Thuisarbeider

Ik heb je vraag gelezen en uitgezet bij mijn collega's ter verduidelijking. Ik kom hier op terug zodra ik een antwoord heb ontvangen. 

Groet, ^Daisy

Reputatie 4
Badge

Beste @loek

Ik kan via deze weg geen uitspraken doen of de tickets van Transavia vergoedt gaan worden. Mijn collega's van de afdeling Klantenservice zullen dit gaan beoordelen. Daarvoor wil ik je vragen om een melding te maken op ons webportaal via deze link: https://bit.ly/3dBa11R. Mocht je nog overige vragen hebben stel ze dan gerust! 

Groet, ^Daisy

Reputatie 1

Op de site van de ANVR staat inmiddels een goede uitleg over de vouchersproblematiek.

Ik neem aan dat Tui zich hieraan gaat houden.

Reputatie 4
Badge

Beste @Thuisarbeider

Ik heb verduidelijking ontvangen omtrent het 20% verhaal. Er zijn hierbij waarschijnlijk 2 dingen door elkaar gehaald.

1. Omruilgarantie

Wanneer de klant er zelf voor kiest om zijn reis om te boeken naar een later moment, en de reis blijkt goedkoper te zijn dan de oorspronkelijke reis, dan krijgen zij het verschil in prijs van TUI terug. Dit verschil is met max van 20% van de originele reissom, in de vorm van een voucher. 

1. Voucher

Wanneer TUI de reis heeft geannuleerd krijgen de klanten een voucher, ter waarde van het bedrag van de reis. Hiermee kunnen zij een nieuwe reis boeken. Wanneer er geld over blijft, omdat de nieuwe reis goedkoper is, dan behouden zij het prijsverschil in de vorm van een voucher. Dit kan dan voor een nieuwe reis gebruikt worden.

Dus in jouw geval, de reis van 27 april is geannuleerd door TUI. Hiervoor krijg je binnenkort een voucher thuis gestuurd met dat bedrag erop. Als jij met je partner in het laag seizoen op reis gaat, en deze reis is goedkoper, zul je geld overhouden. Dit bedrag wordt op je voucher gezet en hiermee kun je een nieuwe reis boeken, hopelijk met je complete gezin :-) 

Ik hoop hiermee je zorgen omtrent de 20% weggenomen te hebben Thuisarbeider. 

Goed weekend en blijf gezond! 

Groet, ^Daisy 

Wij hebben een reis naar Spanje geboekt, vertrek 11 mei. 

Iedereen voelt op zijn klompen aan dat dit niet gaat gebeuren, gezien de situatie in Spanje op dit moment. Maar Tui annuleert tot eind april, en vooralsnog niet langer zoals Corendon wel heeft gedaan. Argument van Corendon was precies mijn situatie: aanbetaling gedaan, en betaling restsom is dichtbij.

Probleem is nu dat ik dit weekend het restant van de reissom moet betalen. Daarmee investeer ik dus eigenlijk gewoon in een duurdere voucher, en daar voel ik niks voor. 
Heel realistisch zou zijn om de betaling van het restantbedrag op te schorten. Dat heb ik voorgesteld, maar krijg geen duidelijk ja of nee hierop.

De reiswereld verwacht coulance van de klanten, om vouchers te accepteren in plaats van de wettelijk vastgestelde “geld terug” regeling. Prima. Maar mag ik dan ook wat coulance van Tui vragen, en de restbetaling opschorten?

Met andere woorden: “Tui, wees lief voor je klanten en hou niet star vast aan de voorwaarden"!

Reageer