Vraag

Ik wil mijn geld terug in plaats van een voucher

• 4 juni 2020
  • 3 reacties
  • 378 Bekeken

Mijn boeking werd geannuleerd dus ik kreeg een voucher. Die wil ik niet. Ik wil mijn geld terug.

De reden van de annulering door TUI: vanwege corona. Maar als ik vandaag exact dezelfde reis met dezelfde datum wil boeken kan het wel. Uiteraard tegen een hogere prijs. Hoe kan dat?

Zie bovendien onderstaande tekst:

Conclusie: moet ik een voucher accepteren? 

Nee, het is niet nodig om een voucher te accepteren. Uiteindelijk geldt het Europese recht nog steeds boven alle regelingen die organisaties zelf proberen te treffen. Wil je dus het geld van je tickets terug dan is dit mogelijk en kan je de reisorganisatie/ luchtvaartmaatschappij uiteindelijk dwingen om over te gaan tot uitbetaling van het betaalde bedrag. 

Ik krijg toch sterk de indruk dat de reizen worden aangeboden om cashflow te genereren. Want je kunt uiteraard je voucher gebruiken maar je kunt niet tegen dezelfde lage prijs boeken.

3 reacties

Reputatie 4
Badge

Beste @Legoman,

Prijzen fluctueren dagelijks, door vraag en aanbod. Populaire periodes zoals schoolvakanties zijn over het algemeen vaak wat duurder omdat veel mensen dan op reis willen, in het laagseizoen zijn prijzen vaak wat lager. Hier hebben wij uiteraard vanuit de Community geen invloed op. 

Wat betreft het feit dat jij geen voucher wilt ontvangen maar je geld terug wilt, staat het onderstaande op onze FAQ pagina: 

Q: De Europese Commissie heeft gezegd dat ik recht heb op geld in plaats van een voucher. Waarom geeft TUI dan nog steeds vouchers uit?
A: De Europese Commissie heeft aangegeven dat de klant bij het annuleren van een reis door de reisorganisatie de keuze moet hebben voor geld terug of een voucher. Maar de commissie heeft er ook begrip voor dat reisorganisaties en luchtvaartmaatschappijen vouchers uitgeven. Daarom roept de commissie ook op om de voucher te accepteren. Om dat te bevorderen doet de commissie een aantal aanbevelingen.  Aanbevelingen die grotendeels al van toepassing zijn op de vouchers die TUI uitgeeft. De vouchers voor pakketreizen zijn immers gedekt door de SGR en klanten behouden hun recht op uitbetaling, maar uitgesteld. Daarnaast zijn ze in overeenstemming met de uitgangspunten zoals overeengekomen tussen de ANVR, de SGR en het ministerie van Economische Zaken. Het uitgeven van vouchers is dus nog steeds mogelijk. De voucher ontzegt u ook geen eventueel recht op geld terug; als  u de voucher niet binnen een jaar na uitgifte heeft kunnen of willen inwisselen, staat het u vrij om alsnog restitutie in geld te verzoeken. Maar uiteraard hopen wij dat u met de voucher een mooie nieuwe reis bij ons boekt.

Groet, Daisy 

ik wil mijn geld terug ipv een voucher. Ik ben al uren bezig maar het is nog niet gelukt. 

ik heb geen facebook of twitter, kan dus op deze manier geen contact krijgen

kreeg geen antwoord op mijn vraag bij de chat. Live chat is al uren niet aanwezig

telefonisch, hang ik 3 kwartier in de wacht, zonder respons, mag je geen vragen stellen over restitutie

de informatie die op de website staat: “A: Heb je alleen een ticket geboekt via TUI.nl, het TUI Customer Services Center, één van onze TUI winkels, een collega van TUI at Home of bij een bij TUI aangesloten ANVR reisbureau waarbij je de betaling rechtstreeks aan TUI hebt voldaan? Dan staat bij het inloggen in Mijn TUI op het tabblad waar je de voucher hebtt gedownload een link naar het  formulier “restitutie ticket only”. 

Op mijn pagina van mijn voucher staat geen tabblad met bovenstaande tekst.

Ik wil graag een antwoord op mijn vraag en mijn geld terug.

Reputatie 5
Badge +1

Hoi Ilze,

Heb je een pakketreis geboekt of alleen losse vliegtickets bij TUI fly? Het restitutieproces is namelijk alleen beschikbaar voor klanten die losse vliegtickets hebben geboekt, aangezien op deze vouchers geen SGR dekking van toepassing is. Aangezien deze dekking er wel is voor klanten met een pakketreis-voucher, is hier geen vervroegde restitutie op van toepassing.

Als je alleen losse vliegtickets hebt geboekt (dus geen accommodatie o.i.d.) en je hebt je voucher nog niet gebruikt, dan zou deze link naar het formulier “restitutie ticket only” wel zichtbaar moeten zijn. Dit staat in je Mijn TUI account op het tabblad waar je de voucher hebt gedownload. Zie je geen link naar dit formulier, dan kun je hiervoor het beste contact opnemen met ons customer services center. Als de lijnen nu druk bezet zijn, raad ik je aan om het later nog eens te proberen.

Vriendelijke groeten,

Tessel

Reageer