Vraag

Coronatest Curacao

• 10 juni 2020
  • 33 reacties
  • 2405 Bekeken

Ik lees in de volkskrant dat reizigers naar Curacao eerst op corona getest moeten worden.

Hoe werkt dat, precies? Moet ik een test bij de GGD laten doen? Daar mag ik alleen naartoe als ik klachten heb die passen bij het coronavirus.

33 reacties

Reputatie 4
Badge

Beste @OaneJansen,

Wij hebben een speciale pagina ingericht waar alle informatie omtrent de bestemmingen en voorwaarden op komen te staan. Op dit moment bevat deze pagina basisinformatie over het aanbod. De komende dagen zal dit worden uitgebreid met meer informatie. Ik zou je willen adviseren om deze pagina in de gaten te houden. 

Groet, Daisy 

Helaas heeft TUI hierover niets gemeld. Ik moet 3 juli naar curaçao, als haringen in een ton zonder dat mijn mening is gevraagd, en ben hier in de voorbereiding op gestuit. Toen ik belde wist TUI hier niets van en gaat het uitzoeken en hopelijk maandag duidelijkheid geven. Je mag hiervoor niet naar de GGD. Dat mag alleen als je klachten hebt. 

Je moet je begeven naar een commerciële organisatie. Deze zijn op internet te vinden. De kosten die ik nu gezien heb zijn 150 tot 170 euro per persoon. Voor mij lopen de kosten nu op naar de 600 tot 700 euro. En let op je moet deze test kort voor je vertrek laten afnemen anders id hij niet meer geldig. 

Klopt dat hebben wij ook uitgedokterd. En die test kan je op enkele plekken in Nederland laten doen. Vergeet de reiskosten niet om daar naartoe af te reizen. 
En maar niet annuleren hé vanuit Tui..

We staan op de lijst voor Bonaire 18 juli…Deze vlucht is niet meer boekbaar en volgens Kras volgeboekt. Geloven we niets van . De eerste vlucht naar Bonaire wordt 16 juli. Wij denken dat 18 juli nog niet op de planning staat...aangezien ze maar starten met een enkele vlucht...

Reputatie 5
Badge +1

Beste Rob en Great,

TUI wil inderdaad binnenkort weer gaan vliegen op Curacao en Bonaire. Op dit moment is echter nog niet duidelijk per wanneer dit precies zal zijn. Deze beslissing hangt af van de adviezen van de Nederlandse en lokale overheden, en de mogelijke impact van de lokale maatregelen op je vakantie aldaar.

Mocht het zo zijn dat er lokale maatregelen zijn waar jij je niet in kan vinden, dan heb je natuurlijk altijd de keuze om je reis om te boeken naar een andere periode of bestemming. We zullen je niet verplichten om op reis te gaan als je dit niet wilt.

Vriendelijke groeten,

Tessel

Dag Tessel

De adviezen zijn al lang duidelijk hoor. Het wachten is op TUI. 
TUI kan allang een beslissing nemen. Dat doen ze niet in de hoop dat mensen omboeken of de totale reissom betalen. 

We gaan echter zeker niet opnieuw omboeken. We wachten ook met betalen van de hele reissom totdat er duidelijkheid is. Klanten kunnen een betalingsverplichting opgeschorten indien er een sterk vermoeden bestaat dat Kras/Tui de geboekte reis uiteindelijk niet kan uitvoeren. Dat sterke vermoeden bestaat zolang TUI niet met heldere informatie komt over vluchtschema’s en hoe om te gaan met de verplichte coronatest 72 uur voor aankomst. 
Tot die tijd zullen we reissom niet drie weken voor vertrek voldoen. 

Mvg 

Beste Tessa,

helaas wordt ook jij het bos in gestuurd. Ik heb namelijk afgelopen zaterdag gebeld met TUI. Zij gaven mij aan dat de reis door zou gaan. Dat was dus al bekent en zijn blijkbaar uit op het binnen halen van geldt. Ik begrijp dat ik het niet hoef te accepteren alleen jammer dat TUI wel de spelregels bepaald. 

Daarbij is het zeer zorgelijk dat TUI de verplichte corona test verzwijgt. Het is toch wel heel vreemd dat juist de reizigers zich goed verdiepen in de regels van het land, terwijl TUI doet voorkomen dat zij dit zorgvuldig bekijken om dan te beslissen. Nee TUI moet zich schamen om hun eigen klanten te benaderen.

Ik zou vandaag met antwoord teruggebeld. Maar we raden al dat is niet gebeurd. 

Dus voor je je weer iets schrijft besef dan dat je reizigers zich ook verdiept hebben. 

Reputatie 5
Badge +1

Beste Rob en Great,

Op dit moment staat het reisadvies voor Curacao nog op code oranje (alleen noodzakelijke reizen). TUI zal weer op Curacao gaan vliegen wanneer dit reisadvies is aangepast naar code geel (let op, veiligheidsrisico's). De verwachtingen zijn dat we vanaf begin juli weer naar deze bestemming kunnen vliegen. 

Als je toch al een bevestiging hebt gekregen dat je reis door gaat, lijkt me dat toch goed nieuws.

Over de verplichte corona test doen verschillende berichten de ronde, maar op dit moment heb ik hier nog geen officiële berichtgeving vanuit de overheid over gezien. Indien een corona-test verplicht is bij aankomst, dan is dit een maatregel vanuit de lokale overheid en niet vanuit TUI. Daarom zouden eventuele kosten in dat geval ook voor eigen rekening kunnen zijn. 

Natuurlijk zullen we onze klanten niet verplichten om af te reizen. Als je om wat voor reden dan ook niet in juli naar Curacao wilt gaan, dan hoeft dat zeker niet. Je kunt dan tot 7 dagen voor vertrek gebruik maken van onze versoepelde omruilgarantie.

Groeten,

Tessel

Dag

Ik kijk net even naar Curaçao en dat kan begin juli geboekt worden. Wat vreemd … je geeft aan dat het nu nog oranje is en dus nog niet zeker… Jullie laten mensen dus een reis boeken waarvan niet met zekerheid gezegd kan worden dat TUI die kan uitvoeren.

Wij gaan naar Bonaire 18 juli, nog niets gehoord.

Echter als ik onder een andere naam bel en vraag of ik een reis naar Bonaire kan boeken krijg ik te horen dat dit niet mogelijk is op 18 juli omdat Tui dan niet zal vliegen … 

🤔🤔🤔🤔🤔🤔

Enfin morgen zitten we 30 dagen voor vertrek en kan ik dus de stoelen reserveren neem ik aan.

mvg 

Beste Tessa, 

Ook ik heb de bevestiging vanuit TUI (telefonisch) dat onze reis op 2 juli doorgaat. Ook op jullie website staat dat jullie vanaf 2 juli weer gaan vliegen op Curacao.  En er zijn verschillende websites waaruit volgt dat je een coronatest moet doen als je geen 2 weken in quarantaine wil op Curacao. Ook jullie zouden die info vrij snel moeten kunnen achterhalen toch?

Zie: https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/nederlandse-toeristen-weer-welkom-op-curacao-na-een-coronatest~bb3ff712/

Ik ga over 2 weken vliegen met TUI. Wanneer kunnen we uiterlijk alle benodigde info ontvangen? We moeten binnen nu en 8 dagen beslissen of we onze reis omboeken of niet, maar zonder gedegen info wordt het wel heel lastig om een afweging te maken. 

Gr Liesbeth

Beste Tessa,

het mag toch duidelijk zijn dat TUI verstoppertje speelt. Opmerkelijk dat je wel direct weet te melden dat de kosten voor de reiziger is. Erg jammer dat zo met reizigers om gegaan wordt. Het is allang duidelijk dat 3 juli gevlogen gaat worden. Wij vragen alleen duidelijkheid waar we aan moeten voldoen. 

Voor nu geldt alleen een gezondheidscheck al verplicht. Mocht het zo zijn dat TUI niet zegt over de verplichte corona test, neemt de TUI dan ook de financiële verantwoordelijkheid als dit toch verplicht blijkt te zijn. 

Ik verwacht binnen een week duidelijkheid omdat je een afspraak moet maken voor deze test. Straks is er geen plek meer. 

Beste Tessel

Ook wij lopen tegen dezelfde problemen aan. Er wordt verwacht dat je 2 dagen ben tevoren een corona test laat afnemen. Dit is voor 4 man 2 dagen voor vertrek zo goed als onmogelijk. Wij gaan ervan uit dat hier een passende oplossing voor komt. Verder zeg jij dat jullie jullie  klanten niet verplichten om af te reizen als ze dat niet willen, en wijst ze naar de omboek regeling. Hier wilden wij dan ook gebruik van gaan maken. Maar helaas dit is dus niet mogelijk met los geboekte tickets? Wij vliegen toch gewoon met Tui dus waarom kunnen de losse tickets niet omgeboekt worden? 

Groet Lucinda 

Reputatie 5
Badge +1

Beste Oane, Rob, Great en Lies,

Meer informatie dan in mijn bericht van gisteren heb ik op dit moment niet.

Ik snap dat dit tegenstrijdig lijkt met wat er in sommige media staat, maar als reisorganisatie kunnen wij ons alleen baseren op bevestigde officiële informatie vanuit de overheid in Nederland en op Curacao.

Wel verwacht ik dat hier in de loop van deze of volgende week meer duidelijkheid over komt. Zodra er nieuwe informatie bekend is zal ik dit met jullie delen.

Vriendelijke groeten,

Tessel

Zo zo …. tui heeft in het algemeen bij Bonaire ook maar eens genoteerd dat er een test nodig is. Verder over onze reis nog steeds niet gehoord.

Neem een voorbeeld aan Corendon. Die bieden hun klanten een gratis test op locaties door heel Nederland.

Nou wij weten wel waar we in de toekomst nooit meer boeken en waar wel.

mvg 

Ik hoop op 7 juli naar Curacao te vliegen en heb elke avond “een rondje op internet” gedaan om de laatste informatie te checken. Gister (rond 20:00) zag ik (pas) voor het eerst dat Tui de verplichte PCR test ook daadwerkelijk op de site vermeldde, ik was positief verrast door de passage:

Daarnaast dienen toeristen maximaal 72 uur voor aankomst een COVID-19 test (PCR) af te laten nemen met een negatief resultaat. Hiervan dient een certificaat te worden overlegd op de bestemming. TUI biedt deze test gratis aan.

Jammer genoeg is dat laatste stukje inmiddels verdwenen. Bijzonder. Ben benieuwd of Tui voornemens is dit alsnog aan te bieden!

Kon zo snel niet vinden of ik mijn bericht hierboven kan aanpassen. Heb inmiddels via Tui facebook support toezegging dat de test gratis aangeboden zal worden. Top!

Ik vind het ook heel vervelend dat Tui ons geen duidelijkheid biedt. Ik vlieg 2 july en ik heb ook nog steeds niks gehoord. Ik volg namelijk alle persconferenties van Curaçao en zei hebben sinds twee weken geleden aangegeven dat de streefdatum voor het openen van de grens vanaf 1 july is. En dat toeristen een test moeten doen voordat zij komen. 

Maar Tui gaf dit pas een dag of twee geleden aan op hun site. Ik vraag mij af hoelang wij moeten wachten voor duidelijkheid? 

Ik hoop dat Tui regelt dat wij deze test gratis kunnen doen. Zou echt zonde zijn als wij zelf hiervoor moeten betalen.

Reputatie 5
Badge +1

TUI vliegt vanaf 2 juli weer op Curaçao, vanaf 9 juli op Bonaire en vanaf 11 juli op Aruba. Omdat de lokale autoriteiten en bewoners op Aruba, Bonaire en Curaçao de eilanden coronavrij willen houden, is een verplichting voor een goedgekeurde COVID-19 test ingesteld, een zogenaamde PCR-test. Deze test dient maximaal 72 uur voor vertrek in Nederland te worden uitgevoerd. Het certificaat van de uitslag, dat aangeeft dat de reiziger negatief getest is, is voorwaardelijk om toegang te krijgen tot de eilanden. TUI biedt deze test tot en met 31 augustus 2020 gratis aan alle reizigers aan, inclusief klanten met alleen een vliegticket. De reizigers die deze zomer naar Aruba, Bonaire of Curacao zullen afreizen ontvangen van TUI nog nadere informatie over deze test. 

Hi, heb je een naam/telefoon/email over waar de test gedaan moeten worden? RIVM doet deze testen niet met een certificaat. 

Reputatie 4
Badge

Hoi David, 

Op dit moment wordt er uitgezocht waar en hoe deze test gedaan moet worden, zodat er ook een certificaat bij komt. Wanneer deze informatie bekend is, zal het op deze pagina geplaatst worden. Ook zullen klanten hierover geïnformeerd worden. 

Groet, Daisy 

Vandaag van TUI bericht gekregen dat de gratis test wordt gedaan door reisprik.nl, welke organisatie overigens alleen per e-mail te bereiken is. Nu maar hopen dat wij binnen nu en 4 dagen een test kunnen regelen voor 4 personen. 

Kan TUI dit bevestigen? test via reisprik.nl? 

Reputatie 5
Badge +1

Voor het uitvoeren van de PCR-test werkt TUI samen met Reisprik. Indien je in aanmerking komt voor een test, wordt je hierover door TUI per e-mail geïnformeerd met een instructie hoe je de test kan aanvragen. De test dient 72-24 uur voor vertrek uitgevoerd te worden.

Ik vind het ook heel vervelend dat Tui ons geen duidelijkheid biedt. Ik vlieg 2 july en ik heb ook nog steeds niks gehoord. Ik volg namelijk alle persconferenties van Curaçao en zei hebben sinds twee weken geleden aangegeven dat de streefdatum voor het openen van de grens vanaf 1 july is. En dat toeristen een test moeten doen voordat zij komen. 

Maar Tui gaf dit pas een dag of twee geleden aan op hun site. Ik vraag mij af hoelang wij moeten wachten voor duidelijkheid? 

Ik hoop dat Tui regelt dat wij deze test gratis kunnen doen. Zou echt zonde zijn als wij zelf hiervoor moeten betalen.

Gaat u vlucht op 2 juli nog door, of is deze geannuleerd ?

Op Tui.nl kan je geen vlucht meer boeken voor 2 juli.

Iemand die op 2 juli een vlucht naar Curacao heeft geboekt,

die weet of deze vlucht nog door zal gaan of dat ze geannuleerd is?

Op de website kun je deze datum niet meer boeken ?

Heb je de stoelen al gereserveerd?

Reageer