Beantwoord

Automatisch geld retour indien voucher na 1 jaar niet is gebruikt

• 19 juli 2020
  • 7 reacties
  • 227 Bekeken

• Verkenner
  • 1 reactie

L.S.,

Op uw site staat: 

De voucher ontzegt je ook geen eventueel recht op geld terug; als je de voucher niet binnen een jaar na uitgifte hebt kunnen of willen inwisselen, zal TUI de volledige (resterende) waarde uiterlijk 1 jaar na uitgiftedatum in contanten terugbetalen.

Mijn vraag/verzoek is:

Daar zou n.m.m. ook moeten staan dat terugbetaling automatisch (dus zonder actie door de klant) door TUI zal geschieden indien na 1 jaar geen gebruik is gemaakt van de voucher? En dat TUI zo'n toezegging schriftelijk aan de voucherbezitters moet doorgeven.

icon

Beste antwoord door Mark 21 juli 2020, 13:47

Beste @jhl,

In aanvulling op @Dimi zijn bericht, staat er op onze voucher FAQ-pagina hierover het volgende:

‘Wanneer de Corona-voucher niet is ingewisseld vóór het verstrijken van de geldigheidsduur, zal TUI de volledige (resterende) waarde uiterlijk 1 jaar na uitgiftedatum van de Corona-voucher in contanten terugbetalen. Voorafgaand aan het verstrijken van de geldigheidsduur van de Corona-voucher zal TUI pro-actief bankrekeningnummers opvragen, zodat de (resterende) waarde in contanten kan worden teruggestort. (...)’

Groetjes,

Mark

Bekijk origineel

7 reacties

Reputatie 2
Badge +1

Hoi @jhl,

Bedankt voor jouw bericht op de TUI Community!

Het proces voor restitutie op de voucher is nog in de maak. t.z.t. wordt dit bekend gemaakt hoe dit precies in zijn werk zal gaan. 

Vriendelijke groet,

Dimi

Reputatie 5
Badge +4

Beste @jhl,

In aanvulling op @Dimi zijn bericht, staat er op onze voucher FAQ-pagina hierover het volgende:

‘Wanneer de Corona-voucher niet is ingewisseld vóór het verstrijken van de geldigheidsduur, zal TUI de volledige (resterende) waarde uiterlijk 1 jaar na uitgiftedatum van de Corona-voucher in contanten terugbetalen. Voorafgaand aan het verstrijken van de geldigheidsduur van de Corona-voucher zal TUI pro-actief bankrekeningnummers opvragen, zodat de (resterende) waarde in contanten kan worden teruggestort. (...)’

Groetjes,

Mark

Goedemorgen,

Is het ook mogelijk om nu je geld al terug te krijgen? Of moeten we eerst wachten dat het jaar om is (in ons geval tot eind mei 2021)

Groet,

Mary

Reputatie 5
Badge +4

Beste @Mary L,

Indien je een pakketreis hebt geboekt is het niet mogelijk om je geld eerder gerestitueerd te krijgen.

Groetjes,

Mark

Ik denk dat hier toch wel een loopje wordt genomen met de wettelijke bepalingen: https://www.consumentenbond.nl/reisverzekering/reisvouchers-bij-annulering-door-coronavirus

1. Geen voucher, maar geld terug. 

Je mag een corona-voucher weigeren bij een geannuleerde reis en geld terugvragen bij de reisorganisatie of het boekingsplatform. De termijn om geld terug te krijgen moet redelijk zijn. Wat redelijk is kan per geval verschillen en is in normale omstandigheden bijvoorbeeld 2 of 4 weken. Door de coronacrisis kan de reisorganisatie moeite hebben met (snel) terugbetalen. De termijn van een paar maanden kan redelijk zijn.

Een jaar wachten op bijna 3000 euro lijkt mij niet echt redelijk….

Ik denk dat TUI op alle mogelijke manieren haar verantwoordelijkheid probeert te ontvluchten. Ik vrees dan ook dat er binnenkort geen TUI meer zal zijn wanneer op deze manier met trouwe klanten wordt omgegaan.

Op 19/7/20 heb ik (jhl) mijn vraag/verzoek gesteld hoe de terugbetaling bij niet benutten van de voucher wordt geregeld. Deze leidde tot meerdere reacties.

Onder mijn vraag zit een zekere mate van ergernis aan de vouchercommunicatie door TUI.

Bij de reguliere communicatie over het aanprijzen van reizen spreekt TUI altijd in optimistische, zonnige bewoordingen, waarbij de glimlach niet van de lucht is.

Vanuit de reisorganisaties kan ik begrijpen dat in deze barre tijden vouchers worden aangeboden. Ook begrijp ik dat mijn reissom geheel/gedeeltelijk mogelijk al is besteed aan verplichtingen van TUI aan derden.

Maar er is ook een keerzijde aan dit medeleven:

de klant verstrekt, bij niet gebruik van de voucher, aan TUI een krediet van één jaar (overigens zonder rentevergoeding).

Daarom zou je mogen verwachten dat TUI in de communicatie dezelfde vriendelijkheid, zo niet `dankbaarheid` aan haar gedupeerde klanten zou betonen als in de reguliere communicatie; in tegendeel, deze wordt rond de vouchers gekenmerkt door juridische zakelijkheid en onvoldoende openheid, over in dit geval de terugbetaling van de reissom.

En dan heb ik het nog niet over compensatie van eventuele prijsstijgingen van de reis achter de voucher, indien gewenst op dezelfde tijd en plaats na één jaar. Die vakantiedroom zou wel eens duurder en dus zonder grote glimlach kunnen zijn.

De grote glimlach zou van beide kanten moeten kunnen worden getoond. Nu komt het in de communicatie bij mij over dat deze vooral bij TUI aanwezig is.

We-lossen-het-op, zou ik in TUI-communicatie stijl willen zeggen.

Reputatie 5
Badge +1

Beste jhl,

Bedankt voor je feedback op de communicatie van TUI met betrekking tot de vouchers.

Ik begrijp dat deze communicatie zakelijk overkomt. Het is voor TUI echter belangrijk om de voorwaarden van de voucher goed te communiceren. Hierin kunnen we dan ook geen uitzonderingen maken. Uiteraard begrijpen wij dat veel klanten liever hun geld terug willen dan een voucher. Maar dit is helaas gewoonweg niet mogelijk. 

De coronavoucher wordt - gelet op de uitzonderlijke situatie waarin we verkeren - gezien als een passende oplossing: dit wordt erkend door zowel de Europese Commissie als het Ministerie van Economische Zaken. De Corona-voucher is ontwikkeld door de branchevereniging ANVR. Daarnaast heeft de Nederlandse toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM) meegekeken bij de voorwaarden die aan de Corona voucher zijn verbonden. Tenslotte biedt de SGR op basis van haar bestuursbesluit dekking voor de vanaf 16 maart jl. uitgegeven Corona-voucher.

De voucher ontzegt je ook geen eventueel recht op geld terug; als je de voucher niet binnen een jaar na uitgifte hebt kunnen of willen inwisselen, zal TUI de volledige (resterende) waarde uiterlijk 1 jaar na uitgiftedatum in contanten terugbetalen. Maar uiteraard hopen wij dat je met de voucher op korte termijn een mooie reis bij ons boekt. Klanten met losse vliegtickets hebben wel de keuze voor restitutie, omdat op deze vouchers geen SGR-dekking bestaat.

Vriendelijke groeten,

Tessel

Reageer