Alles over de versoepelde Omruilgarantie

• 14 mei 2020
  • 31 reacties
  • 5499 Bekeken

Reputatie 5
Badge +1
  • Community Manager TUI
  • 182 reacties

Op de TUI Community en bij ons Customer Services Center krijgen we momenteel veel vragen binnen over de status van vakanties die gepland staan voor de zomer. We begrijpen dat onze klanten het liefste duidelijkheid willen over of hun vakantie wel of niet door gaat. Helaas is het niet altijd mogelijk om die duidelijkheid nu al te bieden.

Natuurlijk willen we het liefst zo snel mogelijk iedereen weer naar een zonnige vakantiebestemming brengen, maar alleen als dit veilig en verantwoord kan. En daarbij hebben wij ook te maken met maatregelen die de Nederlandse overheid én de overheden van onze verschillende bestemmingen opleggen. Al met al is het dus een behoorlijke puzzel vanaf wanneer we weer kunnen reizen en naar welke bestemmingen dat zal zijn.

Wil je niet afwachten of jouw vakantie door kan gaan of niet? Of wil je deze zomer liever helemaal niet op vakantie? Maak dan gebruik van de versoepelde omruilgarantie van TUI.

Versoepelde Omruilgarantie

De versoepelde Omruilgarantie houdt in dat je je vakantie kosteloos kunt omboeken naar een andere datum, bestemming of ander reisgezelschap. De omruilgarantie is geldig voor bestaande en nieuwe boekingen. 

Je kunt omboeken naar iedere bestemming die boekbaar is. Als je bijvoorbeeld nu een vakantie naar Spanje geboekt hebt, maar je wilt liever ergens anders heen, dan zou je deze vakantie kunnen omboeken naar bijvoorbeeld een vakantie naar Turkije, Curacao of Griekenland.

Blijf je deze zomer liever thuis? Dan is het ook mogelijk om je vakantie om te boeken naar een latere datum. Je kunt de vakantie die je voor deze zomer hebt geboekt dus verschuiven naar het voorjaar of de zomer 2021. Voorwaarde is wel dat de door jou gekozen bestemming boekbaar is.

Wil je met een andere groep mensen op vakantie, dan kun je je reisgezelschap wijzigen. Wil je bijvoorbeeld met meer mensen op vakantie? Extra personen toevoegen aan het reisgezelschap kan altijd. Wijzigen naar een kleiner reisgezelschap kan ook, maar alleen indien de reissom minimum dezelfde blijft na de herboeking.  De hoofdboeker van de reis kan niet gewijzigd worden. 

Wanneer kun je omboeken?

De versoepelde omruilgarantie is geldig tot en met 31 augustus 2020. Dit betekent dat je na 31 augustus 2020 niet meer kan omboeken volgens deze voorwaarden. De oorspronkelijke en nieuwe vertrekdatum mogen natuurlijk wel na deze datum vallen.

Omruilen mag tot 7 dagen voor vertrek. (Voor rondreizen en riviercruises geldt tot 21 dagen voor vertrek.). Stel je hebt een vakantie met vertrekdatum 7 juli, dan kun je deze dus omboeken tot 30 juni. De oorspronkelijk geboekte vertrekdatum dient te zijn gelegen voor 31 maart 2021.

De omruilgarantie kan ingezet worden voor een vertrek later in het zomerseizoen, het najaar of de winter of het zomerseizoen van 2021 vanaf het moment dat deze periodes boekbaar zijn.

Reissom en aanbetaling

De reissom van de oorspronkelijk geboekte vakantie en de nieuwe vakantie hoeven niet gelijk te zijn. Als de reissom van de nieuwe vakantie duurder wordt, dan is de meerprijs van deze vakantie voor eigen kosten. Als de reissom van de nieuwe vakantie goedkoper wordt, dan ontvang je het verschil terug tot maximaal 40% van de initiële reissom. Dit gebeurt in de vorm van een voucher.

Voor de nieuwe vakantie geldt de gebruikelijke aanbetaling van 15% van de reissom. Als je al een (aan-)betaling hebt gedaan voor je oorspronkelijk geboekte vakantie, dan telt dit mee als aanbetaling voor de nieuwe vakantie. De betalingstermijnen veranderen mee met een omboeking. De volledige reissom van de nieuwe vakantie dient dus zes weken voor de nieuwe vertrekdatum betaald te zijn.

Wil je meer weten? Kijk dan op onze uitgebreide FAQ of bij de voorwaarden van de versoepelde Omruilgarantie. Of stel je vraag hieronder in de reacties.

31 reacties

Reputatie 1

Wij hebben een reis geboekt naar Gran Canaria met vertrekdatum 8 juli.
We hebben nog geen aanbetaling gedaan, omdat we gebruik gemaakt hebben van de “geen aanbetaling” actie.
Aangezien we nog geen aanbetaling hebben gedaan en er geen garantie kan worden gegeven dat de reis doorgang kan vinden, ga ik ervan uit dat wij de reis kosteloos kunnen annuleren. Wij hebben immers nog niets betaald waar we dus ook geen vergoeding voor hoeven te ontvangen.
Is deze aanname correct?

We hebben nog geen aanbetaling gedaan, omdat we gebruik gemaakt hebben van de “geen aanbetaling” actie.
Aangezien we nog geen aanbetaling hebben gedaan en er geen garantie kan worden gegeven dat de reis doorgang kan vinden, ga ik ervan uit dat wij de reis kosteloos kunnen annuleren. Wij hebben immers nog niets betaald waar we dus ook geen vergoeding voor hoeven te ontvangen.
Is deze aanname correct?

Wij hebben exact dezelfde vraag..

En ook wij hebben exact dezelfde vraag als hierboven, alleen vertrekken wij 25 juli a.s. 

Is deze aanname correct?

Ook hier dezelfde vraag!

Wij sluiten ons erbij aan. Vertrek 20 juli a.s.

Is deze aanname correct?

Hier ook dezelfde vraag. Vertrek 1 augustus

Reputatie 4
Badge

Goedemiddag allen, 

Bedankt voor jullie bericht op onze Community. 

Ik kan me voorstellen dat jullie de aanname hebben dat wanneer je nog niet hebt aan betaald, annuleren ook kosteloos kan. Dit is helaas niet het geval. Wanneer de klant zelf besluit te annuleren, komen hierbij de reguliere annuleringsvoorwaarden van pas. Afhankelijk van het aantal dagen voor vertrek, wordt er een percentage van de reissom in rekening gebracht. Ook wanneer er nog niet is aanbetaald. 

Om deze kosten te voorkomen, zou ik jullie graag willen wijzen op onze versoepelde omruilgarantie. Hierbij kan de reis tot 2x toe kosteloos omgeboekt worden (uiterlijk voor 31/8/2020) naar een andere bestemming / datum. 

Ik hoop jullie hiermee voldoende geïnformeerd te hebben. 

Goed weekend en blijf gezond! 

Groet, ^Daisy

Ook hier dezelfde vraag wij zouden 8 augustus naar madeira gaan en hebben omdat we vroeg boekten ook nog niets betaald. Ik mis deze informatie in jullie communicatie naar de klanten. Heb ook al hierover gemaild maar ik krijg geen antwoord . Dus kunnen we ervan uitgaan dat we kosteloos kunnen annuleren omdat jullie niet kunnen leveren?

en hoe zou er omgeboekt moeten worden??

Wij sluiten hier ook bij aan. Vertrek 26 juli naar Kroatie. Ook wij hebben geen aanbetaling gedaan, wij gaan er dus ook vanuit dat de reis kostenlos geannuleerd  wordt en er dus ook geen voucher aan te pas hoeft te komen. Het blijft onzeker of er een vertrekgarantie komt ( ook later dit jaar en wellicht zelfs nog in 2021) en dan nog zak het een een totale andere vakantie worden dan degene die we geboekt hebben, namelijk een ontspannen en onbezorgde vakantie. Wij willen daarom geen gebruik maken van de omboekregeling. 

Reputatie 1

@TUI_Daisy Gezien de huidige situatie en de richtlijnen vanuit het Europees Parlement lijkt het mij niet meer dan normaal dat we de reis kosteloos kunnen annuleren. Hierin schiet de communicatie van TUI wel erg tekort.

Als er gekozen wordt voor omruilen, dan neem ik aan dat de aanbetalingstermijn pas ingaat vanaf de nieuwe vertrekdatum, zodat we op dit moment niet hoeven te betalen.
Wij (en andere “lotgenoten”) gaan natuurlijk niet betalen voor een reis die niet gegarandeerd kan worden.

Reputatie 4
Badge

Beste @Willeke

Zie bovenstaand bericht. Annuleren is niet kosteloos, omboeken kan wel tot 7 dagen voor vertrek 2x kosteloos (tot uiterlijk 31/08/2020). Dit kan naar een andere datum en andere bestemming. 

Op onze FAQ pagina staat hier meer informatie over. Voor het gemak heb ik het even hieronder gekopieerd en kun je via deze manier omboeken ( @Manon Bohmer ):  
Q: Ik wil mijn vakantie omruilen. Hoe gaat dat in zijn werk?
A: Heeft u geboekt via TUI.nl of ons Customer Services Center? Dan vult u hiervoor een omruilformulier in. Dit formulier vindt u in de Mijn TUI omgeving bij uw bestaande boeking. Nadat u het formulier heeft ingevuld nemen we zo snel mogelijk contact met u op om de omboeking in orde te maken. 
Heeft u geboekt bij een ander bij ANVR aangesloten reisbureau of een zelfstandig reisadviseur, neemt u dan contact met hen op om uw omboeking in orde te laten maken.

Groet, ^Daisy 

Reputatie 4
Badge

Beste @Jascas01,

Zie mijn bovenstaande bericht. Het spijt mij dat ik geen ander antwoord kan geven, maar wanneer de klant besluit te annuleren, gaat dit conform onze ANVR reisvoorwaarden + bijbehorende kosten. De voorwaarden zijn terug te vinden via deze site

Ik kan me voorstellen dat omboeken wellicht geen optie voor je is. De andere twee opties zijn dan afwachten of annuleren. 

Helaas kan ik er niet meer van maken. Ik heb zelf ook een reis geboekt en zit met dezelfde vragen in mijn hoofd.

Voor nu zou ik willen zeggen: goed weekend en blijf gezond.

Groet, Daisy 

Goedemiddag allen, 

Bedankt voor jullie bericht op onze Community. 

Ik kan me voorstellen dat jullie de aanname hebben dat wanneer je nog niet hebt aan betaald, annuleren ook kosteloos kan. Dit is helaas niet het geval. Wanneer de klant zelf besluit te annuleren, komen hierbij de reguliere annuleringsvoorwaarden van pas. Afhankelijk van het aantal dagen voor vertrek, wordt er een percentage van de reissom in rekening gebracht. Ook wanneer er nog niet is aanbetaald. 

Om deze kosten te voorkomen, zou ik jullie graag willen wijzen op onze versoepelde omruilgarantie. Hierbij kan de reis tot 2x toe kosteloos omgeboekt worden (uiterlijk voor 31/8/2020) naar een andere bestemming / datum. 

Ik hoop jullie hiermee voldoende geïnformeerd te hebben. 

Goed weekend en blijf gezond! 

Groet, ^Daisy

Beste Tui 

Hier de zelfde vraag als alle andere mensen hier.   Wij annuleren de vakantie zeker niet want als we kunnen willen we zeker gaan, maar de bestemming \ land laat ons als toeristen niet toe.  Moeten wij dan toch de reissom gaan betalen ? Ook wij hebben gebruik gemaakt de regeling niet te hoeven aan te betalen vooraf 

Het is toch raar wij hebben een reis geboekt maar Tui kan het niet leveren / nakomen wat je besteld (geboekt)  hebben maar je moet wel betalen? Dat is toch nergens zo? 

@TUI_Daisy Als ik mijn huidige zomervakantie wil omboeken moet ik een datum aangeven. Maar hoe kan ik dat nu al weten als ik (en mijn mede reisgenoten) nog geen goedkeuring van vakantiedagen kan krijgen van onze werkgever. Dat wordt pas in januari bepaald. En omboeken kan alleen als de accommodatie boekbaar is. Wat moet ik me daar bij voorstellen? Stel ik zou nu mijn huidige vakantie naar de zomervakantie 2021 willen omboeken (zelfde accomodatie).  Er zijn nog geen prijzen bekend. Is het dan niet boekbaar en moet ik dan een vakantie uitzoeken wat in eerste instantie helemaal niet onze keus is of duurder uitpakt?
Ik kan niet kosteloos annuleren blijkbaar, maar heb ook niet de garantie dat ik 1 op 1 mijn huidige boeking kan omzetten. En als er wel gevlogen mag worden brengt dat een gezondheidsrisico met zich mee en krijg je niet de ontspannen vakantie waar je naar uitgekeken hebt.  De reiziger is dus in alle gevallen de dupe van deze crisis. Dat lijkt mij niet de bedoeling!

Reputatie 4
Badge

Beste @ivodijkgraaf ,

Het antwoord op jouw vraag is terug te vinden op onze FAQ pagina
Wanneer de reis wordt omgeboekt, vragen wij om een aanbetaling van 15%, die direct voldaan dient te worden. Het restant bedrag dient uiterlijk 6 weken voor vertrek te zijn voldaan. 

Wat betreft onze annuleringsvoorwaarden, die blijven ongewijzigd. Ook gezien de huidige situatie. 
Daar kan ik helaas niets anders van maken. 

Groet, Daisy 

@TUI_Daisy 

ook wij kunnen niet voor 31 augustus een nieuwe datum opgeven om de reis eventueel om te boeken. En annuleren is natuurlijk geen optie, dat is geld in de put gooien. Bovendien willen we het liefst gewoon wel naar Madeira.

wij gaan dus afwachten, want de kans is natuurlijk groot dat jullie niet kunnen leveren.

daarnaast ga ik bij overheidsinstanties  (ILT, ACM) nog informeren of zij nog adviezen hebben. 

Wel jammer dat jullie in deze gevallen niet coulant zijn. Ik zal dit in de toekomst zeker meenemen als we weer een reis gaan boeken: welke reisorganisatie was klantvriendelijk en welke niet. Op dit moment bij mij in ieder geval geen voldoende voor jullie.

Reputatie 1

@TUI_Daisy Ik sluit mij helemaal aan bij de opmerking van @JO-99. Hoe kan ik mijn vakantie omboeken naar de zomervakantie van 2021, als de tarieven, beschikbaarheid en data nog niet bekend zijn?

Reputatie 1

Afgezien van bovenstaande:

• door Corona minder werk, minder inkomen, geen geld om de vakantie te betalen. 

• als Europa oranje blijft en je gaat/moet op vakantie is de kans dat groot dat de verzekeraar niks dekt bij een calamiteit. 

• ga zo maar door. 

Reputatie 1

Beste allemaal,

Veel van jullie hebben dezelfde vragen vandaar dat ik mij tot jullie allemaal richt. Ik heb zelf ook een vakantie geboekt met 2 kleine kinderen en zou ook al graag duidelijkheid willen. Moet ik annuleren of moet ik nog afwachten? Natuurlijk twijfel ik ook. En niet alleen ik, maar heel veel van mijn collega's. In normale situaties proberen wij altijd zo coulant mogelijk mee te denken met de klant en zijn wij heel flexibel. Dit is echter geen normale situatie, maar zeer uitzonderlijk. Daarom hebben we een aantal coulante maatregelen in het leven geroepen en om het zo eerlijk mogelijk te houden gelden deze voor iedereen. We krijgen namelijk elke maand tienduizend soortgelijke vragen; bij de ene klant betreft het de baan, bij de ander een ziekte, bij de andere schoolgaande kinderen etc. Dit snappen wij allemaal en we leven zo goed mogelijk mee. Helaas heeft niet iedereen hier begrip voor en wordt gekeken naar eigen situaties. Begrijpelijk, maar wij kunnen geen ander antwoord bieden op dit moment.

Op onze FAQ vermelden wij altijd de laatste informatie en geven we op zeer veel vragen een antwoord. Ik wil jullie adviseren deze in de gaten te houden: https://www.tui.nl/coronavirus-faq/

Verder wens ik jullie nog een fijne avond, maar bovenal veel gezondheid. Dat is toch het belangrijkste nu!

Groet, ^Merel

@Mgc Beste Merel, Als gezondheid het belangrijkste is, zou TUI haar klanten zelf moeten laten beslissen om wel of niet op vakantie te gaan zonder daar kosten tegenover te stellen! Ik wil niet meer op vakantie, omdat ik mijzelf en de rest van de wereld wil beschermen tegen dit virus. Nu voel ik me haast gedwongen om te gaan (als dat kan tegen die tijd), maar de opties die ik van jullie geboden krijg kosten heel veel geld of mijn gezondheid. Want ook met omboeken naar volgend jaar heb ik geen garantie dat deze hele situatie voorbij is. 

Inmiddels hebben we al maanden met Corona te maken. Tot en met 18 juni zijn reizen geannuleerd door jullie. Het zal voor iedereen duidelijk zijn dat een vakantie nooit binnen enkele weken onder normale omstandigheden zal plaatsvinden. In mijn geval gaat het om Turkije en lees ik mogelijke plannen over op je resort te moeten blijven, non stop schoonmakers met ontsmettingsmiddelen etc. Zo’n vakantie, als deze kan plaatsvinden, wil toch niemand. Economisch belang gaat nu veel zwaarder wegen. Dan maar een risico nemen met vakantiegangers wat de gezondheid betreft? want een 100% garantie dat je niets oploopt zullen ze nooit kunnen geven. Sommige Corona patiënten waren zelfs klachtenvrij. Zelf vertrek ik 6 juli en hoop eerlijk gezegd dat die periode nog binnen het reisverbod zal vallen. Want het is duidelijk dat Tui sowieso annuleringskosten wil vangen. Beter iets dan niets, lijkt het. Een mogelijke ontslagronde voor 8000 man personeel, geeft ook niet al teveel vertrouwen. Wat dat betreft oprecht bedoeld veel sterkte en hopelijk niet in jullie geval. Net zoals vele anderen kan ik vanwege mijn werk niet simpelweg omboeken en heb je te maken met privéomstandigheden. Dit lijken mij geen “eigen situaties”, maar situaties die praktisch voor iedereen gelden. Ook voor mij zit er nu dan niets anders op dan af te wachten en in het slechtste geval omboeken, wat volgende zomer heel onpraktisch maakt en hopen dat er geen reisorganisaties omvallen. Zelf heb ik daar geen kennis van en weet niet wanneer reisorganisaties zelf de hotels moeten betalen, maar in de afgelopen maanden moeten jullie daar toch ook een stop op gezet hebben?

Wij hadden dezelfde vraag reis met vertrek 9 juli en nog geen aanbetaling

Tui heeft de betalingsdatum aangepast van 6 naar 3 weken voor vertrek. Dus let hierop je hoeft dus pas 3 weken vooraf te betalen! Als je nu zelf annuleert moet je kosten betalen als Tui de reis annuleert betaal je deze niet!!!! Omdat er nog niets is betaald kom je dan kosteloos weg en hoef je geen voucher of wat anders te accepteren! 
Maar is jouw bestemming dan wel bereikbaar tegen die tijd zal je de reis moeten accepteren of gebruik maken van de omruil regeling.

Deze info komt van de Tui klantenservice die hebben wij gesproken!!

@Roy79 : Heldere analyse, bedankt hiervoor. Ik had zelfde vraag voor pakketreis met vertrek 16 juli, nog geen aanbetaling. Ik las wel dat voor pakketreizen je uiterlijk 21 dagen voor vertrek dient gebruik te maken van de omruilgarantie i.p.v. 7 dagen, indien dat het geval zou zijn.

@Mgc@TUI_Daisy : Er is één iets wat voor mij onduidelijk blijft : de betalingsdatum wordt aangepast van 6 naar 3 weken voor vertrek. Kunnen wij dan ook annuleren 3 weken voor vertrek volgens dezelfde voorwaarden als dat wij dat zouden doen uiterlijk 6 weken voor vertrek (= de som van de aanbetaling)?

Alvast dank om mij/ons hierover verder te informeren.

Mvg

Mathias

Reputatie 1

Beste @MathiasH ,

Dat betekent dat helaas niet. De betalingsdatum kan inderdaad in overleg aangepast worden van 6 naar 3, zodat je bijvoorbeeld een eventuele nieuwe persconferentie van de overheid kunt afwachten. Na een dergelijke persconferentie updaten wij ook weer onze FAQ aan en kan het zijn dat je reis vanuit TUI geannuleerd moet worden. Dit geeft je dus 3 weken meer ruimte om informatie af te wachten. Het betekent echter niet dat de annuleringsvoorwaarden opschuiven. Deze blijven van kracht zoals opgenomen in onze voorwaarden. Dit komt wellicht wat bot over en zo bedoel ik het zeker niet. Ik wil je hiermee gewoon een duidelijk antwoord geven, zodat er geen verwarring ontstaat.

Ik wens je nog een fijne zondag!

Groet, ^Merel

Reageer