Beantwoord

Wij vliegen donderdag met TUI met een Boeing 737 MAX, wat zouden jullie doen?

• 10 maart 2019
  • 22 reacties
  • 831 Bekeken

A.s. donderdag vliegen we als het goed is met Tui Fly naar de Kaapverdische Eilanden in een Boeing 737 MAX 8; hetzelfde toestel dat net uit de lucht is gevallen in Ethiopië en vorig jaar in Indonesië. Beide nieuwe toestellen. Voelt niet fijn om zo onze vakantie te beginnen. Wat zou jij doen?
icon

Beste antwoord door Tessel 12 maart 2019, 20:11

Beste Annemarie en communityleden,

Wij kunnen bevestigen dat onze 737 MAX 8 toestellen in Nederland en België aan de grond blijven. Reizigers die in de komende dagen zouden vliegen met een TUI Fly 737 MAX worden met een ander toestel vervoerd. Voor meer informatie wat dit betekent voor jouw vlucht verwijs ik je graag door naar de faq op onze website: https://www.tui.nl/klantenservice/?faqnodeid=15724.

Groeten,
Tessel
Bekijk origineel

22 reacties

Ik zou het idd geen prettig idee vinden om in deze kisten te stappen. Ik zou even contact opnemen met Tui met de vraag of ze deze toestellen nu aan de grond gaan houden. 2 vliegtuigen binnen 6 maanden, meer dan 300 levens lijkt mij reden genoeg om eerst uit te zoeken wat er precies mis mee is.
Ik heb hetzelfde idee. TUI heeft al aangegeven geen reden te zien om deze toestellen aan de grond te houden. Kennelijk moet er nog een keer een toestel uit de lucht vallen. Als passagier moet je dus vertrouwen hebben in de maatschappij, de toestellen en de piloten. Dat vertrouwen wordt bij mij, ook door de manier van reageren van TUI, niet echt herstelt. Ik weet nog niet of ik in dat toestel stap en probeer al rechtstreeks met TUI te bellen. De lijn is echter overbezet.
Op welke bestemmingen wordt met de 737MAX gevlogen door TUI?
Reputatie 1
Badge +3
Hi AnnemarieHofman,

Wij volgen de ontwikkelingen nauwlettend want de veiligheid van onze passagiers en crew gaat voor alles. Wij hebben op dit moment geen aanleiding om aan te nemen dat wij onze Boeings 737 MAX niet veilig zouden kunnen inzetten, net als de andere toestellen in onze vloot. Wij blijven in nauw contact met de fabrikant en luchtvaartautoriteiten, en volgen eventuele extra aanwijzingen op. Daarnaast is er uiteraard overleg geweest met verschillende Europese luchtvaart veiligheidsdiensten, daaruit is gebleken dat er momenteel geen reden is om deze toestellen aan de grond te houden.

Groet,

Carmen
Beste Carmen, ik zou zo graag willen weten waarom TUI geen aanleiding heeft om aan te nemen dat de Boeing 737 MAX niet veilig is. Omgekeerde bewijslast is in deze wel prettig. Dus niet; hij is veilig tenzij het tegendeel bewezen is maar we hebben een gezond wantrouwen tot het tegendeel bewezen is. Waarom houdt bijvoorbeeld China wél deze toestellen aan de grond. Zijn zij overdreven voorzichtig? Maar is het niet 'bij twijfel niet oversteken'. Meer uitleg aan passagiers is in deze meer dan wenselijk.
Mijn vakantievoorpret is in ieder geval helemaal weg en ik denk dat mijn weekje relaxen aldaar overschaduwd wordt door de gedachte dat ik in dat zelfde toestel weer terug moet.
Reputatie 1
Badge +3
De Amerikaanse (FAA) en de Europese luchtvaartauroriteiten (EASA) geven aan dat er geen noodzaak is om de toestellen, Boeing 737 Max, aan de grond te houden. Deze autoriteiten waken over de veiligheid van passagiers en de crews in Europa en Amerika. Wat de reden is dat China Airlines de toestellen wel aan de grond houdt durf ik je niet te zeggen. In overleg met de autoriteiten hebben wij, samen met andere Europese luchtvaartmaatschappijen, dit besluit genomen om de toestellen niet aan de grond te houden. Uiteraard staat de veiligheid van onze passagiers maar uiteraard ook van onze medewerkers voorop. Wij zullen hiervoor waken.

Daarnaast is het onderzoek over de de crash met de Boeing 737 MAX van Ethiopian airlines nog in de startfase en is er nog niets bekend over de reden van de crash.

Groet,

Carmen
DE FAA en de EASA doen aan kansberekening. Zolang de oorzaak van het tweede ongeluk nog niet bekend is, loopt die kansberekening spaak. Er kan niet gezegd worden dat beide ongelukken iets met elkaar te maken hebben, maar ook niet dat ze niets met elkaar te maken hebben. Dat is een feit en ik had verwacht van TUI dat ze rekening zouden houden met dit feit. Zeker gezien de ongerustheid bij passagiers. Bij twijfel niet oversteken, luidt het niet voor niets. Ik vrees dat de financiële consequenties voor TUI belangrijker zijn dat het gevoel van ongerustheid. Het is voor mij in ieder geval de allerlaatste keer dat ik ooit via TUI een reis boek.
Reputatie 1
Business gaat bij TUI dus duidelijk voor veiligheid en vakantieplezier,dat is inmiddels wel duidelijk, gelukkig kijken de autoriteiten mee, of beter ze kijken de andere kant op want ze staan erbij en kijken ernaar, wat een super zielige vertoning, TimeToCry.
Beste Annemarie,

Wij vliegen donderdag over 2 weken naar kaapverdie!
Ben je er al uit wat je gaat doen? Ik vind het ook een moeilijk besluit.
Er zijn 2 toestellen van hetzelfde type neergestort. Van dit type zijn er momenteel door Boeing 350 gemaakt en verkocht... 2/350 is een gruwelijk hoog percentage. In totaal zijn er 5011 van deze toestellen besteld. Als je deze percentage doorberekend kom je aan een schrikbarend aantal (28!!!).
TUI moet in deze zijn verantwoordelijkheid nemen en al deze toestellen schrappen totdat er meer duidelijkheid is.
Wij hebben een TUI-vakantie in de planning staan welk op deze manier 100pct geannuleerd gaat worden. Annuleringsverzekering of niet.
Naast China houden ook Ethiopie en Indonesie alle 737 MAX aan de grond. Lijkt me beter om geen risico te nemen en de toestellen aan de grond te houden tot de onderzoeksresultaten bekend zijn.
Overigens is door Amerikaanse piloten na de 1e crash verklaard dat zij niet op de hoogte waren van het nieuwe anti stall systeem dat bij storing een crash kan veroorzaken.
Het systeem kan handmatig worden overruled maar dan moet de piloot wel tijdig signaleren dat het mis gaat en weten hoe dan te handelen.
https://qz.com/1461400/pilots-werent-informed-of-risks-of-boeing-737-maxs-new-feature/

Mogelijk is dat handmatig corrigeren van een storing bij de 2e crash toch niet gelukt. De vraag is dan wanneer het weer mis gaat.
Ik wil ook niet vliegen met deze onzekerheid. Maar je weet vantevoren niet 100% zeker met welk toestel je vliegt. En wat als onverwacht je terugvlucht met een 737 max is?
Wij vliegen binnenkort naar Hurghada en ws met een vlucht met deze type Boeing. Ik heb geen fijn gevoel hierover. Kom op 2toestellen op 350 die al gecrasht zijn. Geeft geen veilig gevoel. Ik vind het een risico om met dit toestel te vliegen totdat er meer duidelijkheid is. Ik begryp niet dat tui dit doet. Ik ben al niet zo tevreden over tui na eerdere vluchten maar als tui blijft vliegen met Boeing max totdat er meer duidelijkheid is, dan weet ik ook zeker dat ik er nooit meer een vlucht boek. Veiligheid moet prioriteit zijn boven geld
DE FAA en de EASA doen aan kansberekening. Zolang de oorzaak van het tweede ongeluk nog niet bekend is, loopt die kansberekening spaak. Er kan niet gezegd worden dat beide ongelukken iets met elkaar te maken hebben, maar ook niet dat ze niets met elkaar te maken hebben. Dat is een feit en ik had verwacht van TUI dat ze rekening zouden houden met dit feit. Zeker gezien de ongerustheid bij passagiers. Bij twijfel niet oversteken, luidt het niet voor niets. Ik vrees dat de financiële consequenties voor TUI belangrijker zijn dat het gevoel van ongerustheid. Het is voor mij in ieder geval de allerlaatste keer dat ik ooit via TUI een reis boek.

Precies, TUI kiest ervoor om omzet te maken door deze drie onveilige toestellen te laten vliegen. Dan nog liever opnieuw een crash met ca. 150 passagiers dan geld mislopen. Er moet eerst weer een crash komen voordat jullie er iets aan doen TUI. Ik overweeg mijn vlucht te annuleren, geen enkel vertrouwen in jullie met deze belachelijke keuze.
voor een ieder die niet graag in een vliegtuig stapt is dit een goede reden om niet te gaan
door dat andere maatschappijen de toestellen wel aan de grond houd rijst de vraag waarom tui niet
dit moet wel een economische reden hebben
maar spelen met de levens van vele voor geldelijk gewin is het allerminst en laagst wat iemand kan doen
wij boeken en vliegen altijd met tui maar nu gaan we ons toch beraden of we dit blijven doen
Reputatie 1
Continenten sluiten zich af voor dit toestel zoals ook Australië nu. Bijna overal staat deze machine nu aan de grond en mag er zelfs niet meer gevlogen worden in hun luchtruim. TUI blijft hardnekkig vasthouden, business gaat voor veiligheid, misschien beter om naast zonbestemmingen en stedentrips een categorie avontuurlijke bestemmingen te maken en daar de 737 MAX op inzetten.
https://www.ad.nl/economie/nieuwe-klappen-voor-737-max-luchtruimverbod-australie-en-opschorting-bestelling~a10b8e1f/
Ook TUI houdt Boeing 737 MAX aan de grond https://www.ad.nl/economie/ook-tui-houdt-alle-boeings-737-max-aan-de-grond~a10b8e1f/ Verzonden via @updayNL
Super blij dat we a.s. donderdag niet in een MAX 8 gaan vliegen. Ben wel super teleurgesteld in de houding van TUI de afgelopen dagen. Wat een sullig beleid richting klanten.
Fijn dat TUI nu zijn 737 MAX aan de grond houd!

Maar wordt er nu een alternatief toestel ingezet, of gaat de reis gewoon niet door, of wordt er een alternatieve reis/bestemming aangeboden?
Reputatie 3
Badge +1
Beste Annemarie en communityleden,

Wij kunnen bevestigen dat onze 737 MAX 8 toestellen in Nederland en België aan de grond blijven. Reizigers die in de komende dagen zouden vliegen met een TUI Fly 737 MAX worden met een ander toestel vervoerd. Voor meer informatie wat dit betekent voor jouw vlucht verwijs ik je graag door naar de faq op onze website: https://www.tui.nl/klantenservice/?faqnodeid=15724.

Groeten,
Tessel
helaas weer een standaard bericht van tui
jammer dat tui niet zelf het besluit heeft genomen om zijn klanten in bescherming te nemen
pas na dat de overheden van verschillende landen het luchtruim heeft gesloten en waardoor tui gewoonweg niet meer kon vliegen komen ze met een slap verhaal
Mee eens. TUI moet zelfstandig een besluit nemen. Het is gewoon je boerenverstand gebruiken. 2 crashes in korte tijd onder vergelijkbare omstandigheden zonder externe oorzaak wijst op een designfout. Juist als het om een nieuw type vliegtuig gaat.
Officiële instanties reageren altijd met enige vertraging, daar moet je net na een crash m.i. niet op af gaan. De 737 heeft in het verleden ook problemen gehad, en dat heeft meerdere jaren geduurd voordat ze achter de oorzaak kwamen.
https://simpleflying.com/boeing-737-previous-design-flaw/
Reputatie 3
Badge +1
We begrijpen helemaal dat reizigers door alle publiciteit ongerust zijn geworden, maar we kunnen je echt verzekeren dat er één ding altijd helemaal bovenaan staat: de veiligheid van onze passagiers en onze crew. Als we daar aan zouden twijfelen, wordt er niet gevlogen.
Wij hebben steeds gezegd dat we de richtlijnen van de luchtvaartautoriteiten opvolgen. Gistermiddag gaf de Engelse luchtvaartautoriteit CAA aan, dat zij de Boeings in Groot-Brittanie aan de grond wilden houden. Omdat we binnen TUI Group diverse airlines hebben in Europa en het voor klanten helder wilden houden, hebben wij besloten dit door te voeren voor alle landen waar TUI als airline opereert. Betekent dit dat het vliegtuig in onze ogen ineens onveilig was? Nee, het was nog hetzelfde vliegtuig als de dag ervoor. Maar we volgen die richtlijnen op die worden uitgevaardigd.
Het onderzoek naar het ongeluk is nog in volle gang en het vorige onderzoek is nauwelijks afgerond. We gaan alleen af op feiten en niet op speculaties en emoties. Dat wil niet zeggen dat wij je emoties niet respecteren, maar ze kunnen geen basis vormen voor besluiten over de veiligheid, feiten wel.

Reageer