Vraag

Mijn reis is geannuleerd door TUI, maar ik wil geen voucher ontvangen, wat nu?

• 21 maart 2020
  • 5 reacties
  • 256 Bekeken

• Verkenner
  • 2 reacties

Mijn reis is geannuleerd en ben het niet eens met een tegoed bon wat nu

Moet wel annuleringsverzekering betalen maar kan geen gebruik van maken en deze kosten van verzekering ook niet terug op tegoedbon.

5 reacties

Reputatie 5
Badge +4

Beste @slo,

Ik kan me goed voorstellen dat je een voorkeur hebt voor teruggave van de betaalde reissom. De omstandigheden zijn echter zo uitzonderlijk, dat wij ook voor een uitzonderlijke oplossing hebben gekozen. Branchevereniging ANVR ondersteunt onze oplossing en ook het SGR staat garant voor de vouchers van pakketreizen.

Het klopt daarnaast dat je de premie van de annuleringsverzekering niet terugkrijgt; je hebt immers vanaf het moment dat je de annuleringsverzekering hebt afgesloten tot het moment dat de reis door TUI is geannuleerd risico gelopen. Hierdoor worden deze kosten niet gerestitueerd in de vorm van een voucher.

Door de uitbraak van het coronavirus verkeren wij momenteel in een zeer uitzonderlijke situatie. Een situatie die gevolgen met zich mee brengt waarmee we niet eerder te maken hebben gehad. Wij vragen hierin ook je begrip.

Groetjes,

Mark

Reputatie 5
Badge +4

Beste @slo,

Zojuist is onderstaande aanvullende informatie bijgewerkt op onze Coronavirus FAQ pagina:

'’

Q: Wat is de waarde van de voucher? En wat als ik een andere reis wil boeken die duurder/goedkoper is?

A: De waarde van de voucher is volledig gelijk aan de door u betaalde reissom. Ook de boekingskosten en eventuele gemaakte kosten voor premies voor reis- en annuleringsverzekering krijg u terug in de vorm van een voucher. De voucher is één jaar geldig na datum van afgifte. Wordt de reissom van uw nieuwe vakantie duurder? Dan betaalt u zelf het verschil bij. Wordt de nieuwe reissom goedkoper, dan betaalt TUI u het verschil terug met een maximum van 20% in de vorm van een voucher.

'’

Groetjes,

Mark

TUI annuleert de vakantie en beroept zich op een uitzonderlijke situatie.

Maar hoe zit het dan met mijn uitzonderlijke situatie?

Ik ben ZZP-er en de komende maanden heb ik geen inkomen meer omdat bedrijven alle ZZP-ers on-hold zetten.

De reis die ik heb geboekt bij TUI (bijna 3000,0 euro) wordt nu geannuleerd en ik kan een voucher krijgen...

Ik heb niks aan een voucher omdat ik de aankomende 12 maanden echt niet meer op reis kan… Ik ben al blij als ik over een paar maanden weer kan en mag werken om alle financiële achterstand in te lopen.

Om de komende maanden te kunnen overbruggen wil ik mijn geld terug ipv een voucher waar ik helemaal niks aan heb.

Beroepen op uitzonderlijke situatie als reisorganisatie is geen eenrichtingsverkeer….Het is echt onbegrijpelijk dat dit zomaar mag en kan en dat de consument nu het nakijken heeft.

Het is MIJN geld, mijn harde werken en blijkbaar is dat niks waard. Ik kan fluiten naar mijn geld, geld dat ik erg hard nodig heb nu om te kunnen overleven.

Bedankt TUI, ook namens mijn twee kinderen.

Reputatie 3
Badge

Beste @Nathalie H

Bedankt voor je bericht op onze Community.

Ik kan mij goed voorstellen dat jullie in een lastige situatie zitten nu. Hoewel we jullie situatie begrijpen kunnen we geen uitzondering maken wat betreft de voucher. Wel kan ik je aangeven dat je niet binnen een jaar weer op vakantie hoeft. De voucher dient enkel in gebruik te zijn genomen binnen een jaar. Dus je kunt ook bijvoorbeeld een reis boeken voor het najaar van 2021, zolang de boeking maar binnen een jaar is gedaan.

Ik wil je heel veel succes en sterkte wensen, maar het allerbelangrijkste: blijf gezond! 

Groet, ^Daisy 

Zie bericht in De Tijd van 24 maart jl. waarin de Europese Commissaris voor Consumentenzaken e.e.a. uitlegt.

Reageer