Beantwoord

Kan ik mijn reis annuleren in verband met het Corona virus?

• 13 maart 2020
  • 29 reacties
  • 15017 Bekeken

Mijn moeder en vader vallen vanwege hun hartklachten onder de kwetsbare groep m.b.t. het Corona virus. Het RIVM adviseert het volgende: Voor kwetsbare personen geldt: (ouderen en personen met verminderde weerstand) vermijd grote gezelschappen en openbaar vervoer. 
Wij vliegen 30 maart, met ouders, naar Gran Canaria. Dit wordt dus afgeraden door het RIVM, want vliegen valt onder OV en op Schiphol/vliegvelden zijn grote gezelschappen aanwezig. Kunnen wij onze geboekte vlucht annuleren? 

icon

Beste antwoord door Marieke 14 maart 2020, 14:50

Om antwoord te kunnen geven op de vragen over het Corona virus, staat er een uitgebreide FAQ op de TUI website. Hierop worden de meest gestelde vragen over het Corona virus beantwoord. Deze FAQ wordt regelmatig bijgewerkt.

TUI volgt de reisadviezen van het Ministerie van Buitenlandse Zaken. Het meest actuele reisadvies voor jouw bestemming vind je op de website nederlandwereldwijd.nlHet reisadvies verschilt per bestemming en de ontwikkelingen volgen elkaar snel op. Afhankelijk van de betreffende situatie zullen wij een besluit nemen en maatregelen treffen. Het welzijn, de gezondheid en de veiligheid van onze reizigers en werknemers blijven onze topprioriteit.

Bekijk origineel

29 reacties

Reputatie 3
Badge +2

Beste Eemt,

Allereerst wil ik laten weten dat u de gezondheid van uzelf en naasten voorop moet stellen. Een vakantie kan altijd op een later moment nog gedaan worden.

Een reis kan altijd geannuleerd worden. Indien dit op verzoek van uzelf gebeurt is dit tegen de normale voorwaarden. Zodra er voor een bestemming een aangescherpt en/of negatief reisadvies wordt afgegeven kan er met TUI gekeken worden naar gratis omboeken en/of gratis annuleren. 

Voor Gran Canaria geldt geen aangescherpt en/of negatief reisadvies, hierdoor is annuleren tegen de reguliere annuleringskosten. Ik verwacht (gezien uw vertrekdatum) dat annuleren vandaag tegen 50% annuleringskosten over uw reissom is. Of u de kosten vergoed krijgt is afhankelijk van uw verzekeraar indien u een annuleringsverzekering heeft afgesloten.

Om te bepalen wat de exacte kosten voor uw reis zijn adviseer ik u ons te benaderen via 088 - 0885 885. Wegens drukte kan het lang duren voordat u ons kunt bereiken. U kunt ook chatten via TUI.nl, langskomen bij één van onze TUI reisbureaus of stuur een e-mail. Kijk ook bij onze veelgestelde vragen: https://www.tui.nl/coronavirus-faq/

Met vriendelijke groet,

Michael

Beste Michael,

Bedankt voor je reactie. Ik wacht alles nog even af, en zal het t.z.t. telefonisch o.i.d. nog even proberen, maar ik wil het volgende toch even online gezegd hebben. 

Dat alleen de reisadviezen per land worden gebruikt als reden  om geld terug te krijgen is natuurlijk erg summier. Je moet immers eerst nog naar dat land reizen. Het lijkt mij dat de adviezen van het RIVM dezelfde waarde moeten hebben. Dus als de risicogroep wordt geadviseerdom grote groepen mensen te vermijden en niet met het OV te reizen, zou het mijns inziens niet meer dan logisch zijn als dit ook als goede reden gezien wordt voor geld terug en/of gratis omboeken. 

Het zou getuigen van zeer slechte service als jullie bij dit standpunt blijven. 

Ook wil ik nog toevoegen dat het erg makkelijk gezegd is dat een vakantie altijd nog later gedaan kan worden. Wij moeten sparen voor vakantie, zeker nu wij onze ouders wilden trakteren op een welverdiende vakantie. Als wij het geld niet terug krijgen/niet kunnen omboeken, kunnen wij een hele tijd niet op vakantie. 

Reputatie 3
Badge +2

Dat alleen de reisadviezen per land worden gebruikt als reden  om geld terug te krijgen is natuurlijk erg summier. Je moet immers eerst nog naar dat land reizen. Het lijkt mij dat de adviezen van het RIVM dezelfde waarde moeten hebben. Dus als de risicogroep wordt geadviseerdom grote groepen mensen te vermijden en niet met het OV te reizen, zou het mijns inziens niet meer dan logisch zijn als dit ook als goede reden gezien wordt voor geld terug en/of gratis omboeken. 

Beste Eemt,

Persoonlijk ben ik het hier volkomen mee eens. Risico's moeten zo goed mogelijk beperkt blijven en moet u niet de dupe worden. Helaas kunnen we als reisorganisatie in deze overmachtsituatie niet alle kosten dekken. We dragen zorg voor de reisonderdelen die via ons geboekt zijn. Zodra een reis niet uitgevoerd kan worden wordt er gelijk actie ondernomen. Denk aan de situaties, zoals op dit moment in verschillende skigebieden, Italië, Verenigde Staten en Tsjechië waarvoor we op dit moment allerlei omboekingen/annuleringen verrichten. Vandaar mijn link tussen het advies van het RIVM/BuZa en ons omboekingsbeleid. Als een reis uitgevoerd kan worden is voor ons als reisorganisatie geen aanleiding tot een omboekingsbeleid. Zo niet, dan passen we dit adequaat aan. 

Ook wil ik nog toevoegen dat het erg makkelijk gezegd is dat een vakantie altijd nog later gedaan kan worden. Wij moeten sparen voor vakantie, zeker nu wij onze ouders wilden trakteren op een welverdiende vakantie. Als wij het geld niet terug krijgen/niet kunnen omboeken, kunnen wij een hele tijd niet op vakantie. 

Mijn excuses dat mijn bericht anders overkwam dan bedoeld. Ik wilde graag kenbaar maken dat uw gezondheid, en die van uw naasten, veel belangrijker is dan een vakantie. En dat ik uw zorgen zeer goed begrijp. Even los van geldzaken wat materialistisch is, is een leven en gezondheid niet te vervangen.

Voor antwoorden op veelgestelde vragen m.b.t. Corona en pakketreizen kunt u hier terecht of op onze eigen kennisitem hier.

Met vriendelijke groet,

Michael

Goededag.

Ik heb op 17 juni een vakantie naar curacao.

En nu gaan er geen vluchten meer naar curacao vanaf nederland. Kunnen wij dit dan annuleren of wanneer zouden we meer weten over hoe dit kan en of dit kan.

Ik hoor het graag

Groeten rmd

hoi,

hier de vraag wij vliegen 23 mei, kunnen wij dan annuleren en wanneer weten we dan meer hoe en of dit kan.

mvg Jan 

Zoals geboekt vertrekken wij 29 maart met Tui naar Curacao. Nu is het zo dat het ministerie van buitenlandse zaken géén negatief reisadvies heeft afgegeven voor Curaçao. Naar mijn inziens is het ook zeer onwaarschijnlijk dat dat er op korte termijn aan zit te komen. Nu is het wel zo dat de regering in Curaçao, heeft besloten dat alle vluchten, komende vanaf Europa, niet zullen doorgaan. Dit om het coronavirus op het eiland in te kunnen dammen. Dit is direct van kracht gegaan nadat de eerste besmetting op het eiland bekend is geworden. Voor zover ik heb vernomen is er ook geen datumngenoemd tot wanneer deze maatregel van kracht is. Een aantal dagen geleden had ik al gebeld met Tui om te kijken of er mogelijkheden waren om de vlucht te vervroegen. Die waren er wel maar er waren geen coulance mogelijkheden en dus zou de volle pond  betaald moeten worden om te wijzigen. Dit omdat Curaçao geen risicogebied zou zijn. Nu zijn de rollen omgedraaid en zijn wij toch zéér benieuwd wat Tui voor ons kan betekenen. De betaling van een kleine 2200 euro zijn al namelijk geruime tijd geleden door ons  betaald en ik ben vrees voor onze reis. Nu had ik gisteren wel een vrouw van Tui Zevenaar aan de telefoon en die vertelde mij dat er op het moment nog niets bekend was omdat het persbericht omtrent Curaçao pas gister bekend is gemaakt. Wel zei ze daarbij dat Tui tot nu toe alle vliegtickets gratis omboekt of het totaalbedrag restitueerd. Aangezien er nog steeds niets over geschreven is' op de lijst met veel gestelde vragen' zou ik graag wat meer duidelijkheid willen krijgen over hoe nu verder. 

Zou u mij hier antwoord op kunnen en willen geven. 

Hallo wij hebben een huwelijksreis geboekt met vertrek op 11 april naar Egypte. Mogen we nog steeds naar daar vliegen en wat zijn de voorwaarden daar? Welk advies zouden jullie geven?

alvast bedankt. 

Zoals geboekt vertrekken wij 29 maart met Tui naar Curacao. Nu is het zo dat het ministerie van buitenlandse zaken géén negatief reisadvies heeft afgegeven voor Curaçao. Naar mijn inziens is het ook zeer onwaarschijnlijk dat dat er op korte termijn aan zit te komen. Nu is het wel zo dat de regering in Curaçao, heeft besloten dat alle vluchten, komende vanaf Europa, niet zullen doorgaan. Dit om het coronavirus op het eiland in te kunnen dammen. Dit is direct van kracht gegaan nadat de eerste besmetting op het eiland bekend is geworden. Voor zover ik heb vernomen is er ook geen datumngenoemd tot wanneer deze maatregel van kracht is. Een aantal dagen geleden had ik al gebeld met Tui om te kijken of er mogelijkheden waren om de vlucht te vervroegen. Die waren er wel maar er waren geen coulance mogelijkheden en dus zou de volle pond  betaald moeten worden om te wijzigen. Dit omdat Curaçao geen risicogebied zou zijn. Nu zijn de rollen omgedraaid en zijn wij toch zéér benieuwd wat Tui voor ons kan betekenen. De betaling van een kleine 2200 euro zijn al namelijk geruime tijd geleden door ons  betaald en ik ben vrees voor onze reis. Nu had ik gisteren wel een vrouw van Tui Zevenaar aan de telefoon en die vertelde mij dat er op het moment nog niets bekend was omdat het persbericht omtrent Curaçao pas gister bekend is gemaakt. Wel zei ze daarbij dat Tui tot nu toe alle vliegtickets gratis omboekt of het totaalbedrag restitueerd. Aangezien er nog steeds niets over geschreven is' op de lijst met veel gestelde vragen' zou ik graag wat meer duidelijkheid willen krijgen over hoe nu verder. 

Hoi Ralph,

Wij vliegen, als alles verloopt zoals nu is aangekondig, ook op 29 maart naar Curacao. Het sluiten van het luchtruim is nu aangekondigd tot en met 28 maart. Vanaf 29 maart gaan de vluchten, vooralsnog, dus door. 
Ook wij zijn benieuwd hoe dit gaat verlopen. De kans is natuurlijk aanwezig dat de periode van sluiting alsnog wordt verlengd. Voor nu…. fingers crossed!

Hi Tui, 

Wij zouden 23 maart naar Curacao vliegen. Dit gaat dus niet door lees ik. Ze vliegen weer vanaf 28 maart. Kunnen wij de vlucht omboeken of geld terug krijgen? Wij hebben alleen vliegtickets via jullie geboekt. 

Vriendelijke groet, 

Amber 

goedemiddag, 

Wij hebben een reis (vlucht + hotel) geboekt met TUI naar curaçao met vertrek 28 maart. 

Ik lees dat vluchten vanuit NL naar Curacao minstens 14 dagen verboden zijn.

Dit betekent dat onze reis niet door kan gaan. 

Ik neem aan dat wij onze reis kosteloos kunnen annuleren en ons geld terug krijgen. 

Zie graag de bevestiging van TUI hiervoor tegemoet. 

Richard 

Reputatie 4
Badge +1

Om antwoord te kunnen geven op de vragen over het Corona virus, staat er een uitgebreide FAQ op de TUI website. Hierop worden de meest gestelde vragen over het Corona virus beantwoord. Deze FAQ wordt regelmatig bijgewerkt.

TUI volgt de reisadviezen van het Ministerie van Buitenlandse Zaken. Het meest actuele reisadvies voor jouw bestemming vind je op de website nederlandwereldwijd.nlHet reisadvies verschilt per bestemming en de ontwikkelingen volgen elkaar snel op. Afhankelijk van de betreffende situatie zullen wij een besluit nemen en maatregelen treffen. Het welzijn, de gezondheid en de veiligheid van onze reizigers en werknemers blijven onze topprioriteit.

Zo machteloos dat nu iedereen is... geboekte vakanties. Dinsdag zou ik naar egytpe toe reizen en natuurlijk ga ik daar niet heen. Alles zo onzeker niet wetend waar je aan toe bent en wat nu wel of niet verstandig is.

Of ik het nu annuleer ben ik 90% van me geldsom sowieso kwijt.  Dus maar hopen dat ze code rood gaan geven. Vakantie weg en geld weg. Jammer dat jullie niet een klein beetje meedenkend zijn rondom deze corono uitbraak!

Zo machteloos dat nu iedereen is... geboekte vakanties. Dinsdag zou ik naar egytpe toe reizen en natuurlijk ga ik daar niet heen. Alles zo onzeker niet wetend waar je aan toe bent en wat nu wel of niet verstandig is.

Of ik het nu annuleer ben ik 90% van me geldsom sowieso kwijt.  Dus maar hopen dat ze code rood gaan geven. Vakantie weg en geld weg. Jammer dat jullie niet een klein beetje meedenkend zijn rondom deze corono uitbraak!

Zie mijn andere post over deze kwestie. Ik vind het stuitend! 

Reputatie 3
Badge +2

Jammer dat jullie niet een klein beetje meedenkend zijn rondom deze corono uitbraak!

Hoe zeer ik je zorgen en ongerustheid goed kan voorstellen wil ik je tegelijkertijd ook laten weten dat we juist zeer meedenkend zijn.

Afgelopen dagen en ook nu werken we overuren om met alle krachten die we hebben mensen te informeren, om te boeken, te annuleren. De grootste prioriteit hebben de reizigers die nu ter plaatse zijn en/of binnen een aantal dagen vertrekken naar gebieden wat door BuZa of door het land zelf wordt afgraden. En daarnaast moeten we de gehele situatie die elke minuut kan veranderen volledig monitoren. Mocht Egypte ook bij de landen komen waar men niet naartoe mag/kan behoort jouw boeking ook tot deze groep en hoor je zsm van ons.

Een leuk weetje om te delen is dat de ANVR en SGR bezig is met een Corona voucher. Een tegoed die je van je oude boeking kan gebruiken voor een nieuwe vakantie. Exacte informatie heb ik persoonlijk niet, maar een kleine Google opdracht brengt je al op de juiste plek. Zo behoudt je je geld waarvoor het in eerste instantie bedoeld was: een ontspannen vakantie.

Ik hoop op iedereens begrip en houd aub de Corona FAQ in de gaten. We hopen allemaal dat het Corona virus snel verslagen kan worden.

Groet, 

Michael

Beste Michael,

Ik snap dat al het personeel nu kei en keihard moeten werken. En jullie een hoop ladingen over jullie heen krijgen. Het is ook niet persoonlijk. Maar naar Tui. Uiteindelijk zijn we allemaal de dupe. Maar fijn om lezen dat er een voucher komt in iedergeval een kleine troost. 

Reputatie 4
Badge +1

Beste @Eemt , @brommie, @Ralph, @ambervanlunsen@rdenb en @Daphne. 

Dankjewel voor jullie vraag op de TUI Community. 

Er is zojuist een nieuwe bericht hierover vanuit TUI gekomen.

Graag verwijs ik je hiervoor naar het Corona Topic op de Community: https://community.tui.nl/nieuws-52/vragen-aan-tui-in-verband-met-het-coronavirus-1954#post5557

Groetjes,
Marieke

Beste @Eemt@brommie@Ralph@ambervanlunsen@rdenb en @Daphne. 

Dankjewel voor jullie vraag op de TUI Community. 

Er is zojuist een nieuwe bericht hierover vanuit TUI gekomen.

Graag verwijs ik je hiervoor naar het Corona Topic op de Community: https://community.tui.nl/nieuws-52/vragen-aan-tui-in-verband-met-het-coronavirus-1954#post5557

Groetjes,
Marieke

Goed en sociaal besluit van TUI. Als ik voor mezelf spreek; we begrijpen dat het bedrijfsleven door moet gaan en hopen dat alle bedrijven niet te erg onder deze crisis komen te lijden. Een tegoedbon is mijns inziens win-win. 
Echter ben ik tevens van mening dat mensen in deze tijden helemaal niet verplaatst moeten worden. Een nog daadkrachtiger beleid, door bijvoorbeeld helemaal niet te vliegen tenzij strikt noodzakelijk, zou nog meer ellende voorkomen. Veel wijsheid en gezondheid gewenst. 

Wij vertrekken 1 april naar de Canarische Eilanden.

25 maart wordt bekeken of dit door kan gaan.

Als ik nu annuleer krijg ik 50% vd reissom terug. Als ik wacht tot 25 maart en dan zou annuleren krijg ik niets terug.

Wat raden jullie me aan?

Reputatie 3
Badge

Goededag.

Ik heb op 17 juni een vakantie naar curacao.

En nu gaan er geen vluchten meer naar curacao vanaf nederland. Kunnen wij dit dan annuleren of wanneer zouden we meer weten over hoe dit kan en of dit kan.

Ik hoor het graag

Groeten rmd

Beste @Rmd & @brommie

Op onze website kun je een uitgebreide FAQ vinden, waarbij je meer leest over onze Versoepelde Omruilgarantie. Je kunt tot 22 dagen voor vertrek je reis kosteloos om boeken. 

Versoepelde Omruilgarantie 
Voor geboekte reizen met vertrek vanaf 15 april 2020 geldt een versoepelde omruilgarantie. Dit betekent dat u tot 22 dagen voor vertrek uw bestemming of vertrekdatum kosteloos kunt aanpassen. U kunt dan uw vakantie naar dezelfde bestemming of accommodatie naar een later moment verplaatsen, of een nieuwe vakantie naar keuze boeken. 

Als de reissom van uw nieuwe vakantie duurder wordt, dan is de meerprijs van deze vakantie voor uw eigen kosten. Als de reissom van uw nieuwe vakantie goedkoper wordt, dan betaalt TUI u het verschil terug, tot 20% van het verschil in prijs. Deze versoepelde omruilgarantie is geldig tot en met 30 april 2020. De voorwaarden van de omruilgarantie vindt u hier. “

Ik hoop jullie hiermee voldoende geïnformeerd te hebben. 

Groet, ^Daisy

Reputatie 3
Badge

Hi Ralph, 

Bedankt voor je vraag op onze Community! 

Ik zag dat er al eerder antwoord is gegeven op je vraag, maar aangezien de situatie per uur lijkt de veranderen, is dat nu ook het geval. 

Nu TUI genoodzaakt is om alle reizen tot 31 maart te annuleren, krijg je een voucher van het door jou geboekte bedrag terug. Hiermee kun je op een later tijdstip alsnog je vakantie boeken. 

Meer informatie over deze voucher kun je terug lezen in onze FAQ. TUI neemt binnen twee weken contact met je op over de wijze waarop de voucher ter beschikking wordt gesteld. 

Ik hoop je hiermee voor nu, voldoende geïnformeerd te hebben. 

Groet, ^Daisy

Reputatie 3
Badge

Hi @ambervanlunsen & @rdenb

Bedankt voor je vraag op onze Community! 

TUI heeft besloten om alle reizen tot 31 maart te annuleren. Wij willen je graag een voucher geven, met het door jou geboekte bedrag. Hiermee kun je op een later tijdstip alsnog je vakantie boeken. 

Meer informatie over deze voucher kun je terug lezen in onze FAQ. TUI neemt binnen twee weken contact met je op over de wijze waarop de voucher ter beschikking wordt gesteld. 

Ik hoop je hiermee voor nu, voldoende geïnformeerd te hebben. 

Groet, ^Daisy

Reputatie 3
Badge

Hallo wij hebben een huwelijksreis geboekt met vertrek op 11 april naar Egypte. Mogen we nog steeds naar daar vliegen en wat zijn de voorwaarden daar? Welk advies zouden jullie geven?

alvast bedankt. 

Goedemorgen Nikie, 

Dank voor je reactie op onze Community. Allereerst, gefeliciteerd met jullie huwelijk! 

Zoals het er nu voor staat, hebben wij nog geen informatie over reizen vanaf 1 april. Tot 31 maart zijn alle vlucht en pakketreizen geannuleerd. Daarom is het lastig om een advies te geven voor een reis van 11 april. Wel kun je gebruik maken van onze Versoepelde Omruilgarantie, waarbij je tot 22 dagen voor vertrek je reis kunt wijzigen. Daar val je nog net binnen, wanneer je voor aanstaande vrijdag je reis wijzigt. In onze FAQ kun je hier meer over lezen. 

Ik wil je niet van het kastje naar de muur sturen, maar hiervoor zou ik je moeten door verwijzen naar Customer Service Center of het reisbureau. Ik ben helaas niet gemachtigd om dat soort dingen te doen. Je kunt ze bereiken via Facebook, Instagram, Twitter of het telefoonnummer: 088 - 088 58 85 (ik wil er wel bij zeggen dat ze het erg druk hebben, dus wachttijden zijn langer dan normaal!).

Bedankt voor je begrip en succes met het maken van een keuze. 

Groet, ^Daisy

Reputatie 3
Badge

Wij vertrekken 1 april naar de Canarische Eilanden.

25 maart wordt bekeken of dit door kan gaan.

Als ik nu annuleer krijg ik 50% vd reissom terug. Als ik wacht tot 25 maart en dan zou annuleren krijg ik niets terug.

Wat raden jullie me aan?

Goedemorgen Riny, 

Dank voor je reactie op onze Community. Wat een vervelende situatie hé, hier zit niemand natuurlijk op te wachten. 

TUI heeft een uitgebreide FAQ met vragen en antwoorden. Hier is het volgende terug te vinden: 
Boekingen met vertrek vanaf 1 april en verder  
Voor deze boekingen gaan we, op basis van de informatie die we nu hebben, ervan uit dat uw reis doorgaat. Dit is uiteraard afhankelijk van de actuele situatie op dat moment. 

Op dit moment weten wij zelf ook niet meer dan dat. We gaan er vanuit dat we op 25 maart meer informatie hierover kunnen geven. Mocht de reis dan niet doorgaan, dan wordt de reis geannuleerd en krijg je een voucher - met het door jou al betaalde bedrag retour. Op deze manier kun je op een later tijdstip alsnog een vakantie boeken. Gaat de reis wel door, kun je genieten van een welverdiende vakantie! 

Ik wil je adviseren om onze FAQ pagina goed in de gaten te houden. Zodra we nieuwe informatie hebben, wordt deze pagina ge-update. 

Ik hoop je hiermee voldoende geïnformeerd te hebben en ik wil je danken voor je begrip. Laten we duimen dat dit allemaal snel achter de rug is! 

Groet, ^Daisy 

Goedemidag,vraagje onze vakantie hebben wij geboekt naar Curacao we gaan op 24 juni weg 

maar vanwege het corona virus denken wij aan anuleren.

wat zouden de kosten zijn als we nu zouden anuleren (hoeveel procent van de reis moeten we dan betalen) en /of wat zijn onze andere opties?

we horen het graag !

mvg Richard R

Reputatie 3
Badge

Goedemidag,vraagje onze vakantie hebben wij geboekt naar Curacao we gaan op 24 juni weg 

maar vanwege het corona virus denken wij aan anuleren.

wat zouden de kosten zijn als we nu zouden anuleren (hoeveel procent van de reis moeten we dan betalen) en /of wat zijn onze andere opties?

we horen het graag !

mvg Richard R

Goedemiddag Richard, 

Dank voor je bericht op onze Community.

In onze uitgebreide FAQ kun je meer lezen over annuleren en evt. om boeken van je reis. Want dat is ook een optie die je kunt overwegen. Tot 30 april hebben wij een Versoepelde omruilgarantie. 

Wanneer je besluit te annuleren, gelden de normale annuleringsvoorwaarden. Hiervoor kun je het beste even contact opnemen met je verzekeringsmaatschappij. Elke maatschappij heeft namelijk zijn eigen voorwaarden omtrent het annuleren van reizen. 

Ik hoop je hiermee voldoende geïnformeerd te hebben. 

Fijne avond,

Daisy

Reageer