Vraag

gezondheidsverklaring

• 1 augustus 2020
  • 3 reacties
  • 93 Bekeken

Ik ga volgende week naar Spanje en nu heb ik deze gezondheidsverklaring. Maar nu kreeg ik een berichtje van tui dat ik de Spaanse gezondheidsverklaring moest invullen. Hier snap ik niet zo veel van en alles is in het Engels, alles heb ik ingevuld alleen het is erg onduidelijk.

Heb ik nu een probleem of kan je ook met de gezondheidsverklaring op de afbeelding verder? 

3 reacties

Reputatie 5
Badge +4

Beste @Amyd,

Om naar het buitenland te mogen reizen verplicht de Rijksoverheid alle reizigers vanaf 13 jaar de volgende gezondheidsverklaring in te vullen. Dit formulier is verplicht voor de heen- én terugreis. De verklaring moet vanaf 24 uur voor vertrek worden ingevuld en uitgeprint worden meegenomen. Dit is dezelfde verklaring die jij op de foto hebt staan.

Via deze website kan je vanaf 48 uur voor vertrek de gezondheidsverklaring (FCS) invullen die je nodig hebt bij aankomst in Spanje. Als je de verklaring hebt ingevuld, ontvang je per e-mail een QR-code. Neem deze QR-code digitaal of geprint mee en houd deze gereed bij aankomst in Spanje. Een verplicht onderdeel van de verklaring is het invullen van je stoelnummer. Heb je geen stoel gereserveerd? Bij de meeste luchtvaartmaatschappijen kan je vanaf 24 uur voor vertrek online inchecken en krijg je gelijktijdig een stoel toegewezen. In dat geval adviseer ik je eerst online in te checken voor je vlucht en daarna de gezondheidsverklaring in te vullen.

Het is goed om te weten dat de gezondheidsverklaring die jij toont vanuit de Nederlandse autoriteiten verplicht is. Vanuit Spaanse kant is er een andere verklaring verplicht die vóór vertrek ingevuld moet worden, het zogeheten FCS-formulier. Helaas is deze niet in een andere taal beschikbaar.

Groetjes,

Mark

Klopt het ook dat als het fout is gegaan tijdens het electronisch invullen dat er nog een optie is om het bij aankomst handmatig in te vullen?

dit heb ik gelezen op de website van de Spaanse gezondheidsverklaring..

mvg amy

Reputatie 5
Badge +4

Beste @Amyd,

Die informatie is bij ons niet bekend. Wij raden daarom aan om de registratie op voorhand online te doen, om problemen ter plaatse te voorkomen.

Groetjes,

Mark

Reageer