Vraag

Kosteloos annuleren

• 24 maart 2020
  • 5 reacties
  • 83 Bekeken

• Verkenner
  • 2 reacties

Goedemorgen, 

Ik lees in jullie voorwaarden, naast de standaard annuleringskosten, dat in buitengewone situaties een pakketreis geannuleerd mag worden en eventuele betaalde bedragen volledig terug betaald worden (paragraaf 5.8 & 5.9). 

Graag zie ik een feedback hierop tegemoet, omdat er alleen vouchers en omruilgarantie wordt aangeboden, echter zijn deze voorwaarden van toepassing in buitengewone situaties, dus ook Corona.

Uiteraard begrijpelijk dat voor vele organisaties er eerst een optie wordt gegeven om de reis te verzetten naar einde jaar of volgend jaar, maar jullie zullen uiteindelijk bij weigeren van deze optie wel aan de voorwaarden moeten voldoen. Echter verliezen sommige mensen hun baan, zien hun bedrijf ten onder gaan. Wettelijk mag er geen geld gevraagd of vast gehouden worden, in ieder geval tot 1 juni.  

Alvast bedankt. 

5 reacties

Reputatie 3
Badge

Goedemorgen @MvW,

Bedankt voor je bericht op onze Community. 

Deze situatie is zo groot en uitzonderlijk, dat wij ook voor een uitzonderlijke oplossing hebben gekozen. Branchevereniging ANVR ondersteunt onze oplossing en ook het SGR staat garant voor de vouchers van pakketreizen.

Groet, ^Daisy

Beste Daisy, 

Bedankt voor uw reactie. 

Graag zou ik nog een antwoord ontvangen betreft mijn vraag over uw voorwaarden.

U heeft een oplossing voor de reizigers bedacht, maar uw voorwaarden staan los van uw oplossing voor een voucher en daardoor kunnen reizigers daar wel op terug komen uiteraard. Deze gelden uiteindelijk, boven jullie aanbod voor een voucher. 

Bevestigd u daarmee dat een reis geannuleerd kan worden conform jullie voorwaarden en dus de optie geweigerd kan worden? Alhoewel het uiteraard gewoon bevestigd staat in uw voorwaarden en dus ik daar als reiziger gewoon op terug moet kunnen vallen, is het fijn als er even een concreet antwoord wordt gegeven betreft deze voorwaarden. Zelf werk ik ook voor een reisorganisatie en weet ik uit ervaring nu dat deze voorwaarden nageleefd moet worden, ondanks het aanbod die je aan je reizigers doet, om je organisatie hier doorheen te slepen. 

Alvast bedankt voor uw reactie. 

Reputatie 3
Badge

Beste @MvW, 

Ik kan mij voorstellen dat het antwoord anders is dan dat je verwacht had. We begrijpen heel goed dat je misschien een voorkeur hebt voor teruggave van de betaalde reissom, en hiervoor aanspraak doet op de voorwaarden. Ik kan er op dit moment echter niets anders van maken dan dat de omstandigheden zo uitzonderlijk zijn, dat wij ook voor een uitzonderlijke oplossing hebben gekozen. Branchevereniging ANVR ondersteunt onze oplossing en ook het SGR staat garant voor de vouchers van pakketreizen. Mocht je nog vragen hebben over andere onderwerpen dan ben je welkom deze te stellen. 

Groet, ^Daisy

Beste Daisy, 

Ik denk dat misschien ik het iets anders moet formuleren. U heeft namelijk nog steeds geen concreet antwoord of feedback over uw voorwaarden.

U blijft uitzonderlijke situatie en oplossing benoemen, maar in uw voorwaarden dekt u deze uitzonderlijke situatie door teruggave van aanbetaling aan te bieden, omdat zowel u als organisatie als reiziger deze niet in de hand hebben. Doordat u dit in uw voorwaarden hebt opgenomen, valt ook een crisis als deze hieronder en hebt u niet het recht meer om uw eigen voorwaarden te negeren indien uw reiziger uw aanbod voor een voucher of dergelijke vriendelijk afslaat. Uw voorwaarden staat boven uw aanbod. Het aanbod is om uw organisatie boven water te houden, net als vele andere bedrijven en uw voorwaarden zijn de rechten van uw reiziger die daar ten alle tijden boven staat of de ANVR of SGR daar nu in mee stemt of niet, uw voorwaarden zijn die u zelf hebt opgesteld en helaas omdat uiteraard deze situatie niet voorspelt en verwacht is, u als organisatie ook niet bedacht heeft dat u daadwerkelijk op terug zou moeten komen op een dag. Het is een uitzonderlijke situatie en deze heeft u zelf in uw voorwaarden opgenomen. Het blijft een feit dat reizigers een pakketreis kosteloos mag annuleren en u uw optie tot wijzigen helaas niet kan toe dwingen. Overigens wens ik elk bedrijf veel succes in deze crisis, uiteraard is dit een zware tijd.

Wij zullen echter de reis bij u kosteloos annuleren conform uw voorwaarden die u moet naleven. Ook tijdens deze uitzonderlijke situatie, die u blijft benoemen. (Misschien iets anders formuleren zo nu en dan in een reactie, ik zie vele standaard templates in alle reacties). 

Toch bedankt!

Zie bericht in De Tijd van 24 maart jl waarin Europees Commissaris voor Consumentenzaken e.e.a. uitlegt.

Reageer