Vraag

Ik heb mijn reis zelf geannuleerd al eerder, krijg ik geld terug of een voucher?

• 23 maart 2020
  • 8 reacties
  • 90 Bekeken

Goedenavond,

Ik heb mijn reis 13 juli zelf geannuleerd, voor er sprake was van jullie befaamde voucher.

Er werd toen gezegd dat ik binnen 7 dagen mijn restitutie zou krijgen en 15 % annuleringskosten ging betalen. Ik heb mijn restitutie zoals jullie bevestigd hebben in de annuleringsnota nog niet ontvangen en nu geven jullie aan dat ik toch een voucher krijg?

Mag dit wel? Aangezien ik zelf geannuleerd heb? Is dit volgens richtlijnen ANVR en als ik dan toch een voucher krijg, is deze verzekerd net als de vouchers vanaf 16 juli?

Ik hoor het graag.

Mvg,

Eva

8 reacties

Reputatie 3
Badge

Beste @Eva1978,

Dank voor je bericht op onze Community. 

Ik weet niet zeker of ik je vraag helemaal begrijp. Je hebt je reis van 13 juli a.s. geannuleerd, maar je hebt het ook over verzekeringen op de vouchers van 16 juli? Bedoel je hier 16 maart mee? 

Wanneer heb je precies je reis geannuleerd? 
Als je dit voor 13 maart hebt gedaan, voordat de vouchers in het leven waren geroepen, val je onder de standaard annuleringsvoorwaarden. Wanneer je reis in juli zou plaatsvinden, zit je nog ruim buiten de 42 dagen voor vertrek en dus zijn de kosten 15% van de reissom. De rest zou je dan inderdaad terug gestort moeten krijgen. 

Uit jouw verhaal begrijp ik dat dit nog niet gebeurd is. Ik zou je in dat geval nog even willen vragen om 1 a 2 weken geduld te hebben. Gezien de drukte die we op dit moment hebben, kan het iets langer duren dan normaal. 

Ik hoop je hiermee voldoende antwoord gegeven te hebben op je vraag. Mocht je nog vragen hebben, schroom dan niet om deze te stellen. 

Groet, ^Daisy

Beste Daisy, geen idee hoe ik bij juli kom. Ik zat al aan dd zomervakanties te denken, geloof ik. Sorry voor warrig verhaal.

Het is als volgt:

Ik heb 13 maart zelf geannuleerd, ik zou eind april op vakantie gaan.

Ik zou binnen 7 werkdagen een restitutie krijgen van restant en 15% annuleringskosten werden ingehouden.

Ik heb het geld nog niet teruggestort gekregen?

Ik lees nu berichten dat ook mensen die zelf geannuleerd hebben voor er sprake was van een voucher nu toch een voucher krijgen.

Klopt dit want dit mag volgens mij helemaal niet?

En verklaart dit waarom ik mijn geld nog niet retour heb gekregen, 7 werkdagen zijn voorbij!

Mvg

Eva

Reputatie 3
Badge

Hi @Eva1978,

Dank voor het uitleggen, nu snap ik het iets beter ;-)

Vandaag is er een update in onze Q&A gekomen en daarom kan ik je het volgende antwoord geven: 
Q: Ik heb mijn boeking zelf vóór 13 maart geannuleerd. Wat krijg ik nu terug?
A: Deze annulering heeft plaatsgevonden voordat restricties golden vanuit de overheden. Daarom gelden de reguliere annuleringsvoorwaarden. Je krijgt voor deze geannuleerde boeking het door jou betaalde bedrag terug, minus de annuleringskosten. Let op, je dien dit bedrag zelf terug te vragen. Dit kan via het tabblad “betalingen” in Mijn TUI.

Laat me even weten of dit gaat lukken, anders ga ik verder op onderzoek uit voor je! 

Groet, ^Daisy

Beste Daisy,

Weet ik. Ik heb 13-03 gelijk mijn bankgegevens ingevoerd bij Mijn TUI.

Dit staat ook zo aangegeven in mijn tui.

Vandaar de vraag, waar blijft de restitutie?

Mvg.

Eva

Reputatie 3
Badge

Hi @Eva1978,

Ik heb je even een privé bericht gestuurd voor je boekingsnummer. Zodra ik deze heb kan ik even verder navraag doen. 

Groet, ^Daisy

Reputatie 3
Badge

Beste @Eva1978,

Ik heb de afdeling Customer Service Center in het systeem laten kijken om de status te checken.

Zij hebben kunnen zien dat jij de reis inderdaad zelf op 13 maart hebt geannuleerd. Reizen die vanaf 13 maart geannuleerd zijn, krijgen een voucher.

In onze online FAQ staat hierover de volgende informatie:

Q: Ik heb eerder mijn boeking geannuleerd omdat ik niet durfde af te reizen, kan ik alsnog in aanmerking komen voor een voucher?
A: Annuleringen gemaakt tussen 13 maart tot en met 20 maart 2020 voor een reis met vertrekdatum tot en met 30 april 2020 die reeds door de klant zelf zijn geannuleerd, zullen volgens het reguliere voucherproces opgepakt worden. Klanten hoeven hierover geen annuleringskosten te betalen. Deze annuleringen worden vanzelf omgezet naar een voucher, de klant ontvangt hierover binnen twee weken meer informatie van TUI. Annuleringen voor vakanties vanaf 1 mei worden volgens de reguliere annuleringsvoorwaarden behandeld. 

In deze uitzonderlijke situatie rondom de uitbraak van het coronavirus hebben we te maken met een overmachtssituatie. We hebben hiervoor een uitzonderlijke oplossing gevonden in de vorm van de voucher. Deze branche brede oplossing wordt ondersteund door brancheverenging ANVR. De voucherwaarde is gelijk aan de door u  betaalde reissom en is één jaar geldig. U ontvangt de voucher binnen twee weken van ons, met daarbij alle informatie die u nodig hebt om een nieuwe boeking te maken.  

Ik kan me voorstellen dat je door eerder bericht op contanten hebt gerekend, maar deze uitzonderlijke situatie, vraagt om een uitzonderlijke oplossing. 

Bedankt voor je geduld en begrip. Ik hoop je hiermee voldoende geïnformeerd te hebben.

Groet, ^Daisy

Beste Daisy,

Volgens mij mag dit niet maar die vraag stel ik wel aan het ANVR.

Is deze voucher ook gedekt door het SGR?

Mvg,

Eva

Reputatie 3
Badge

Hi @Eva1978

In onze FAQ onder het kopje voucher kun je het volgende teruglezen: 

Branchevereniging ANVR ondersteunt onze oplossing en ook het SGR staat garant voor de vouchers van pakketreizen.

Groet, ^Daisy

Reageer