Niet genoten dagen

• 31 juli 2020
  • 3 reacties
  • 57 Bekeken

Goedemorgen TUI en alle TUI-community leden,

Reden van ons bezoek op de TUI-Community is dat telefonisch diverse medewerkers van TUI allemaal een verschillend antwoord geven, dan wel géén concreet antwoord kúnnen (mogen?) geven, op onze vraag. Hopelijk is er in deze TUI-community iemand van TUI die dat wel kan en mag en exact weet wat de juiste bepalingen zijn.

Vraag: Zolang onze reisbestemming (LLoret de Mar, Spanje) op geel staat gaan wij gewoon op pad. Wij gaan met eigen vervoer. Wij zijn op de hoogte wat de mogelijkheden zijn als onze bestemming van geel naar oranje gaat wij vóór vertrek. Maar….wat gebeurt er met de niet genoten dagen wanneer wij na aankomst in Spanje of in het hotel (een uur, dag, 2 dagen 4 dagen enz. enz.) terug naar huis móeten omdat Lloret, Catalonie of Spanje oranje kleurt of Frankrijk de landsgrens met Spanje dicht gooit.

De medewerkers van TUI die we hebben gesproken vertellen verschillende scenario's en gaven diverse antwoorden. 1 Van deze antwoorden baart ons ernstige zorgen daar het blijkt dat TUI daar niet over heeft nagedacht of niet wil nadenken omdat ze juist met dát scenario/antwoord veel geld kunnen besparen. Het antwoord is:

1)…."Mocht u vanwege COVID-19 (van geel naar oranje) moeten terugkeren na Nederland dan kunt u na terugkeer PROBEREN om EEN bedrag te claimen voor de niét genoten dagen. Hoeveel dat bedrag zal zijn is ons niet bekend. Het kan € 50,00 zijn maar ook € 100,00…………..."

U zult begrijpen beste TUI dat dit een vage dan wel geen oplossing is. Het kan niet zo zijn dat wij maar moeten afwachten welk bedrag aan niet genoten dagen door TUI aan ons zal worden gecompenseerd. Ik neem aan dat een wél genoten vakantiedag een bepaalde waarde vertegenwoordigt en dat de waarde van een niét genoten vakantiedag dezelfde waarde heeft.

Ik hoop, ook voor andere reizigers in een dergelijke situatie, dat TUI een concreet antwoord en uitleg kan geven in deze.

Groet, Fam. Smits

3 reacties

Reputatie 1
Badge

Goedemiddag @Naaltje

Allereerst welkom op de TUI community. Ik begrijp dat het verwarrend is als je verschillende antwoorden krijgt via de telefoon. Ik kan via deze weg geen uitspraken doen over vergoedingen in situaties die nog niet aan de orde zijn. Er kan melding worden gemaakt bij Klantenservice en zij gaan na wat de mogelijkheden zijn qua vergoedingen voor niet genoten reisdagen.

Groet,

Manouk 

Hallo Manouk,

Dank voor je reactie. 

Moet jammer genoeg wel constateren dat je, net als je collega's, geen concreet antwoord geeft. Of je dat écht niet kan of mag laat ik ik het midden maar we weten beiden dat het niet echt een antwoord is.

Het bevreemdt ons wel dat er geen uitspraken kunnen worden gedaan op vergoedingen in situaties die nog niet aan de orde zijn. Dat begrijpen wij. Maar in de eigen Algemene Reisvoorwaarden van TUI staat in artikel 12.5 een situatie beschreven die ook (nog) niet aan de orde is geweest. Sterker nog, de ARV staat vol met dat soort situaties. Dus m.a.w., TUI dekt zich volgens de eigen ARV al in voor het geval het TUI geld gaat kosten. Wij zoeken geen spijkers op laag water. Wij willen duidelijkheid waar wij aan toe zijn en de ARV biedt alleen maar duidelijkheid en uitwegen voor TUI.

Daarnaast wil ik gaarne nóg een situatie schetsen met uiteraard weer een vraag.

Op dit moment is de situatie zo dat onze vakantie bestemming in Spanje nog steeds GEEL is. Dat betekent dat volgens het Ministerie van Buitenlandse Zaken reizen naar dit gebied wel een veiligheidsrisico bevat maar men kan wel reizen. Fijn! En ook TUI deelt dit advies want zolang het dáár in Spanje (Lloret de Mar) GEEL is is er "niets aan de hand".

Maar ik wil de situatie daar even omdraaien; Hoe kijkt Spanje op dit moment naar de ontwikkelingen in Nederland nu dat België sommige provincies in Nederland (Zuid-Holland) op oranje hebben gezet. Dit zal in Spanje niet lang onopgemerkt blijven.

Dus onze vraag: als Spanje besluit dat Nederland, of sommige provincies, oranje zijn hoe gaat TUI daar mee om en gelden dan dezelfde regels m.b.t. vouchers en/of restitutie van de reissom?

Je zal begrijpen waar ik op doelt; wij kunnen volgens TUI "gewoon" naar Lloret omdat het daar geel is maar we mogen van de Spaanse autoriteiten niet naar Spanje/Lloret omdat wij uit een land dan wel provincie komen die oranje is dan wel is geworden. Of heeft TUI hier ook een oplossing voor; twee weken op je hotelkamer in quarantaine.

Excuses voor het vleugje sarcasme wat ik hierboven schrijf en het is zeker niet persoonlijk naar jou bedoelt. Maar het sarcasme komt voort uit irritatie omdat TUI (de top/managers) niet met antwoorden op simpele vragen komt.

Hoor graag een reactie van het TUI management zelf.

Reputatie 5
Badge +1

Beste Naaltje,

Als je met een TUI pakketreis eerder gerepatrieerd moet worden i.v.m. corona, dan heb je recht op een vergoeding voor niet genoten vakantiedagen.

Hiervoor bestaat niet een standaard dagvergoeding. De hoogte van dit bedrag hangt af van jouw boeking en wordt berekend aan de hand van de door jou betaalde reissom voor je accommodatie, met aftrek van eventuele kortingen. Het bedrag dat hier uit komt verschilt dus per boeking. Deze berekening wordt gedaan door de TUI klantenservice voor klanten die vervroegd terug hebben moeten keren. Aangezien onze klantenservice het razend druk heeft, hebben zij geen tijd om dit voor theoretische scenario's uit te rekenen en is het niet mogelijk om hier nu voor jouw boeking een uitspraak over te doen. Je kunt echter aan de hand van je factuur hier zelf een inschatting van maken.

Wat betreft je vraag over de toegankelijkheid van Spanje voor NL reizigers: 

De bestemmingen die TUI op dit moment aanbiedt moeten voldoen aan bepaalde eisen, zoals het reisadvies van de Nederlandse overheid. Daarnaast moet het land echter ook daadwerkelijk toegankelijk zijn voor reizigers uit Nederland om vakantie te beleven. Als Spanje zou eisen dat toeristen uit Nederland eerst twee weken in quarantaine gaan, dan zullen deze vakanties worden geannuleerd en ontvang je een voucher voor de door jou betaalde reissom. 

Ik hoop je vraag voldoende beantwoord te hebben. Meer informatie vind je ook op onze FAQ, die is samengesteld in overleg met onze topmanagers.

Vriendelijke groet,

Tessel

Reageer