Wat is jouw favoriete vakantiegerecht?

• 24 april 2020
  • 6 reacties
  • 103 Bekeken

Reputatie 5
Badge +1
  • Community Manager TUI
  • 182 reacties

Vakantie aan tafel

Op vakantie naar het buitenland kan nu even niet. Maar wat wel kan is vakantie vieren aan tafel.

Met een beetje fantasie en vooral heel lekker eten waan je je zo op de Ramblas in Barcelona, aan de Griekse kust of op een Franse camping.

Maak eens paella, moussaka, ratatouille, köfte, piri piri of tiramisú en houd een minivakantie aan je keukentafel.

Op zoek naar inspiratie? Ik deel hieronder alvast mijn tips voor een Franse camping kaasfondue met je. Of lees op het TUI Reisblog dit artikel over gezond en lekker eten.

Wat is jouw favoriete vakantiegerecht?

Maar we zijn vooral heel benieuwd wat jouw favoriete vakantiegerecht is! Inspireer anderen en deel hieronder wat jij nou echt het allerlekkerste vakantie eten vind.

En wil je anderen ook de kans geven jouw gerecht te proeven? Dan mag je natuurlijk ook het recept erbij geven ;-)

6 reacties

Reputatie 5
Badge +1

Franse camping-kaasfondue

Dit gerechtje vind ik heerlijk om te maken als ik ga kamperen, maar het kan ook heel goed op de bbq in je achtertuin, of gewoon in de oven.

Je hebt nodig voor 2 personen:

• een camembert van goede kwaliteit in een houten doosje
  • brood
  • groenten om te dippen (broccoli, bleekselderij, radijs, kerstomaatjes, appel, peer, etc)
  • voor de liefhebber een eetlepel calvados

Zo maak je het:

Steek de bbq aan / verwarm de oven voor op 170 graden.

Haal de camembert uit de verpakking, bekleed de binnenkant van het doosje met aluminiumfolie en leg het kaasje terug.

Snij een kruis in de bovenkant van de camembert. Besprenkel evt. met calvados.

Zet de camembert met doosje en al 20-30 min op het rooster van de bbq of 15-20 min in de oven.

Glaasje wijn erbij en smullen maar!

Reputatie 3
Badge +1

In plaats van de jaarlijkse walk of shame naar het tuincentrum om weer kant en klare graszoden te kopen...; dit jaar handen uit de mouwen en zelf inzaaien!!! Heb je zeker drie weken de tijd om het gras met eigen ogen te zien groeien :)

Reputatie 4
Badge +1

Zelf Turkse Kofte (soort van gehaktballetjes) maken :)! Ik heb deze ooit van internet gehaald en dit is mijn favoriete recept :)

Zo haal ik Turkije toch een beetje in huis :) Ook superlekker voor op de barbecue (het lekkerste eigenlijk!)

Voorbereiden/Kopen

500 gram mager rundergehakt
15 gram verse platte peterselie (1 bakje als je het in de supermarkt koopt)
1 theelepel gerookt paprikapoeder
1 theelepel komijn
0,5 theelepel zout
zwarte peper
1 ui
1 teentje knoflook
1 theelepel gedroogde tijm
3 eetlepels paneermeel
1 eidooier

Maken

1. Snipper de ui. Hak daarna de peterselie fijn. Als je een keukenmachine of hakker hebt is het nu de tijd om deze af te stoffen: die snippert en hakt perfect.
  2. Doe het gehakt in een kom en voeg alle specerijen, zout, de ui en de peterselie toe. Pers ook de teen knoflook uit boven de kom.
    Voeg als laatste het eigeel (dat is de dooier) en het paneermeel toe. De dooier en het eiwit scheid je door de dooier “heen en weer” te gieten tussen de twee helften van de eidoppen. Het eiwit kun je opvangen voor een ander recept (yes!) of weggooien. Begin met kneden. Kneed het gehakt echt goed door, zodat alles goed vermengd is.
  3. Vorm van het gehakt balletjes ter grootte van een golfballetje. Maak deze tot worstjes en druk een beetje plat. Ga zo door tot je door al het gehakt heen bent. Dit recept is goed voor ongeveer 12 köfte. Zet de köfte als je klaar bent een halfuurtje of langer afgedekt in de koelkast.
  4. Bak de köftes in een grillpan of koekenpan en draai ze regelmatig tot ze gaar zijn. Bak ze eerst aan elke kant kort op hoog vuur voor een mooi bruin kleurtje, draai het vuur dan terug tot middel om ze te laten garen. Dit zal normaalgesproken al met al een kwartiertje duren.

Smullen maar!

Reputatie 2

Als echte Azië liefhebber haal ik met dit recept weer herinneringen op :heart_eyes:

Kip tandoori

Voor circa 3 personen nodig: 500 gr kip, 1 ui, 1 knoflook, rijst, naanbrood

Voor de Marinade: 1 eetlepel olijfolie, 1 theelepel komijn, ½ theelepel cayennepeper,

1 theelepel kaneel, 1 eetlepel limoensap, 1 theelepel kurkuma, 1 theelepel korianderpoeder

2 cm gember (fijngesneden), 170 gr Griekse yoghurt (10% vet), 2 eetlepels tomatenpuree,

peper en zout

1. Doe alle ingrediënten voor de tandoori marinade in een kom.
  2. Voeg de kip in blokjes toe.
  3. Dek af met folie en laat 1 a 2 uur marineren in de koelkast.
  4. Kook de rijst gaar.
  5.  Snij de ui fijn
  6.  Verhit een pan met een beetje olie, fruit de ui aan en pers de knoflook uit
  7. Voeg de kip hier aan toe inclusief de marinade.
  8. Verwarm dit tot de kip gaar is, dit duurt ca 20 tot 25 minuten
  9. Omdat je de kip verwarmt in de saus blijft deze lekker mals.
  10.  Voeg eventueel nog een eetlepel extra Griekse yoghurt en/of een beetje water toe aan de kip tandoori als de saus te dik is.
  11.  Serveer de kip tandoori met de rijst, naanbrood

Eetsmakelijk!  :fork_knife_plate:

Reputatie 5
Badge +1

Wat een lekkere recepten!

Krijg direct honger :yum:

Reputatie 2
Badge +1

Lekker (Spaans) Tapas gerecht - Serranoham pakketjes 

Ingrediënten:

• 150 ml Sherry Medium Dry
  • 1 eetlepel vloeibare Honing
  • 300 gram Machego kazen
  • 80 gram Serranoham
  • 15 gram Bieslook 
  •  1 conference peer 
  1. Schil de peer en snijd in partjes.
  2. Breng in een pan de sherry met de honing aan de kook, los de honing al roerend op en laat het geheel 2-3 min. inkoken. Leg de partjes peer in de sherry en laat ze in 4-5 min. tegen de kook aan gaar worden. Neem de peerpartjes met een schuimspaan uit de pan en laat ze op keukenpapier uitlekken. Laat het vocht in 5 minuten inkoken tot er nog 3-4 eetlepels over zijn en het stroperig begint te worden.
  3. Snijd de korstjes van de stukjes manchego en snijd elk stuk in 8 puntjes.
  4. Snijd de plakjes ham in de lengte doormidden. Leg er een puntje manchego op, daarop 3 sprietjes bieslook en een partje peer. Rol de plakjes op. Leg de pakketjes op een platte schaal. Druppel er wat sherrysiroop over en bestrooi royaal met peper. Bon appétit!

Reageer