Vraag

Moet ik mijn reis nu betalen?

• 17 maart 2020
  • 7 reacties
  • 224 Bekeken

Op 25 april hebben wij een reis geboekt naar Corfu. Deze moet nog volledig betaald worden. Gezien de omtstandigheden voelt dat niet goed en logisch. Hoe gaat Tui hier mee om?

7 reacties

Reputatie 3
Badge

Goedemorgen @Forza,

Bedankt voor je bericht op onze Community. We begrijpen dat het niet prettig voelt om op reis te gaan, gezien de huidige omstandigheden. 

Om antwoord te kunnen geven op de vragen over het Corona virus, staat er een uitgebreide FAQ op de TUI website. Hierop worden de meest gestelde vragen over het Corona virus beantwoord. Deze FAQ wordt regelmatig bijgewerkt.

Ook vindt je hier informatie over onze Versoepelde Omruilgarantie:

Dit betekent dat je tot 22 dagen voor vertrek je bestemming of vertrekdatum kosteloos kunt aanpassen. Je kunt dan je vakantie naar dezelfde bestemming of accommodatie naar een later moment verplaatsen, of een nieuwe vakantie naar keuze boeken. 

Wanneer je wilt annuleren, gelden hiervoor de reguliere annuleringsvoorwaarden.  

Ik hoop je hiermee voldoende geïnformeerd te hebben Forza. Hopelijk is dit allemaal snel voorbij en kun je binnenkort genieten van een welverdiende vakantie!

Groet, ^Daisy

Volgens mij klopt dit antwoord niet. Bij radar werd verteld dat reizigers niet hoeven te betalen als er niet voldaan kan worden aan de vraag. Dus als iemand ergens heen wil en het land heeft zijn grens gesloten, dan kan de reisorganisatie niet voldoen aan de vraag en dus niet leveren. Dat betekent dat de reis die nog niet betaald is ook niet betaald hoeft te worden. 
Correct me if i’m wrong.

Reputatie 3
Badge

Hi @jacravensbergen

TUI volgt de reisadviezen van het Ministerie van Buitenlandse Zaken. Het meest actuele reisadvies voor jouw bestemming vind je op de website nederlandwereldwijd.nlHet reisadvies verschilt per bestemming en de ontwikkelingen volgen elkaar snel op. Afhankelijk van de betreffende situatie zullen wij een besluit nemen en maatregelen treffen. Het welzijn, de gezondheid en de veiligheid van onze reizigers en werknemers blijven onze topprioriteit.

Op dit moment is er nog geen negatief reisadvies voor Griekenland. Gister tijdens Radar werd gezegd: “Wanneer de klant zelf besluit niet op reis te gaan, dan is de klant zelf verantwoordelijk voor de kosten”. Daarom raden wij aan de reis om te boeken, te annuleren (standaard regeling) of om de reissom wel te betalen.

Groet, ^Daisy

Reputatie 5
Badge +4

Beste @jacravensbergen,

Ik snap je vraag en heb even de aflevering van Radar teruggekeken. Er wordt in het fragment gesproken over de voucher regeling die momenteel enkel van toepassing is op reizen die plaatsvinden t/m 31 maart. Door de Consumentenbond wordt aangehaakt op ‘normale omstandigheden/situaties’ waarin je als consument je geld terugkrijgt, indien de reisorganisatie de reisovereenkomst niet na kan komen. Momenteel verkeren wij vanwege het coronavirus in een buitengewone en ongekende situatie. Dit is iets dat de reisbranche ook nog niet eerder heeft meegemaakt. Vanwege deze uitzonderlijke omstandigheden is er ook voor een uitzonderlijke oplossing gekozen. Branchevereniging ANVR ondersteunt deze oplossing.

Daarnaast is het zo dat de reizen naar Turkije voor eind april op het moment van schrijven gewoon worden uitgevoerd zoals in de reisovereenkomst staat aangegeven. Het inreisverbod van Turkije is momenteel enkel geldig t/m 16 april aanstaande. Zoals @TUI_Daisy heeft aangegeven kan je gebruik maken van de versoepelde Omruilgarantie om de reis naar een latere vertrekdatum om te boeken. Mocht het inreisverbod voor Turkije worden verlengd, dan wordt je hier vanzelf over geïnformeerd.

Groetjes,

Mark

Wij hadden precies dezelfde vraag voor onze reis op 1 mei naar Mexico. 

Het antwoord dat ik via de email ontving gelaf mij alleen maar meer twijfel. 

Aangezien er echt afgeraden wordt om te reizen, en dat dit virus nog lang niet onder controle is, lijkt het ons niet verstandig om te betalen. 

Daarnaast, omboeken naar een andere vakantie valt vaak duurder uit omdat veel mensen de vakantie gaan opschuiven. 

Bij ons gaat het om een bedrag hoger dan €3000,-. 

Wat te doen? 

ik zou sowieso pas betalen als je zeker weet dat de reis door gaat. Je hebt namelijk betaald voor een bepaalde accomodatie voor een bepaalde prijs. Als de reis niet geleverd kan worden, hoef je mijns inziens ook niet te betalen. Dat is namelijk niet jouw schuld, want je wilt wel op vakantie. Een andere datum is misschien niet nodig omdat je net als mij misschien wel onmisbaar bent op het werk de rest van het jaar en daarnaast heb je misschien net als mij krom moeten liggen om het geld bij elkaar te sprokkelen en dan zou een maatschappij jou verplichten op een later moment een duurdere reis af te nemen naar een andere plek? Dat lijkt mij de omgekeerde wereld...

Reputatie 5
Badge +4

Beste @SimoneMN,

De reisovereenkomst kan voor de vertrekdatum van 1 mei naar Mexico in de huidige stand van zaken gewoon worden uitgevoerd/nagekomen. Op dit moment is het helaas nog te vroeg om iets nuttigs te zeggen over het eventuele verdere verloop van het coronavirus plus de impact die dit heeft op jouw reis. Hierdoor blijven de oorspronkelijke betaalafspraken van kracht die zijn aangegaan op het moment van boeken. Omdat er simpelweg nog geen duidelijkheid is voor reizen die op 1 mei of later plaatsvinden, is het als het ware dat er aan de gehele boeking en betaalafspraken dus niets veranderd. Het kan goed mogelijk zijn dat er eenzelfde soort voucher regeling komt voor de reis naar Mexico, maar daar is het op het moment van schrijven helaas echt nog te vroeg voor.

Uiteraard kan je op dit moment al besluiten om je reis om te boeken naar een andere, beschikbare datum. De reissom kan hoger uitvallen, door bijvoorbeeld een beperktere beschikbaarheid op de gewenste datum of omdat je bijvoorbeeld nu in een drukker seizoen wilt vertrekken, zoals tijdens de zomervakantie. De eventuele meerprijs is wel voor eigen rekening.

In het uiterste geval kan je nu al besluiten om je reis te annuleren. Omdat er voor de reis op 1 mei nog geen afwijkende voorwaarden van toepassing zijn, ben je gebonden aan de reguliere wijzigings- en annuleringsvoorwaarden. Hierdoor krijg je dan wel te maken met annuleringskosten. T/m 42 dagen voor vertrek bedragen deze kosten 15% van de reissom.

Alles samenvattend heb je als het ware drie opties:

1. Afwachten, wellicht komt er eenzelfde soort voucher regeling voor je aanstaande reis naar Mexico en kan je deze verzetten naar later dit jaar of volgend jaar;
  2. Omboeken naar een latere vertrekdatum of geheel andere bestemming, rekening houdend met de voorwaarden van de Omruilgarantie;
  3. Annuleren tegen 15% annuleringskosten (uiterlijk t/m 19 maart aanstaande).

Door de uitbraak van het coronavirus verkeren wij momenteel in een zeer uitzonderlijke situatie. Een situatie die gevolgen met zich mee brengt waarmee we niet eerder te maken hebben gehad. Wij vragen hierin je begrip.

Groetjes,

Mark

/@jacravensbergen 

Reageer