Ik wil geen voucher, ik wil mijn geld terug. Kan dit?

• 19 maart 2020
  • 25 reacties
  • 645 Bekeken

vandaag gebeld naar TUI over de annulering van mijn reis naar Curaçao op 23 maart. ik heb

wettelijk het recht de corona-voucher te weigeren, en dan TUI mij de volledige reissom terug betaald. 

Op de eerste plaats werd ik op een zeer onbeschofte toon te woord gestaan, en werd mij verteld dat 

ik nergens recht op heb.

TUI ik vind dit schandalig………...

25 reacties

Reputatie 3
Badge

Beste @alexander1990

Wat vervelend dat je op een onbeschofte toon te woord bent gestaan, dit is zeker niet de bedoeling! 

Wanneer een reis door de reisorganisatie geannuleerd wordt, zal in normale situaties geld terug geven worden. Echter hebben we te maken met een wereldwijd virus, waar niemand ooit eerder mee te maken heeft gehad. Omdat dit zo uitzonderlijk is, worden er ook uitzonderlijke maatregelen getroffen. In dit geval een voucher, zodat de reis op een later tijdstip uitgevoerd kan worden. Met deze voucher ben je ook beter beschermd, omdat deze door de SGR (Stichting Garantiefonds Reisgelden) gedekt is.

​Ik snap dat je liever je geld terug hebt, maar dit is op dit moment het enige wat TUI voor je kan betekenen. Ik hoop dat je hier begrip voor kunt vinden. Laten we met zijn allen hopen dat dit allemaal snel voorbij is, zodat je alsnog binnenkort van de Caribische Zon kunt genieten!

Groet, ^Daisy

Wij gaan maar 1x per jaar met TUI in maart als het nog niet te heet isnaar Marokko Wij zijn niet meer zo piep dus een jaar wachten om weer te gaan is geen optie. Er kan veel gebeuren in een jaar:(  1500 euro is een hoop geld dat voor ons dus een jaar in de wacht gaat staan.

Reputatie 4
Badge +1

Ik weet niet of de vouchers van TUI overdraagbaar zijn, als dat zo is dan zou je wellicht kunnen proberen deze te verkopen. Dit betekent wel dat je genoegen moet nemen met een klein verlies, je krijgt er altijd minder voor dan de voucher waard is. Maar je hebt dan in ieder geval een deel van het geld terug.

kleine kosten weet niet of ik nog kan reizen en 7000 euro kwijt

jaren lang sparen \

wat is de waarde van een annulerings verzekering nog en helemaal niet via een reisburo

Reputatie 3
Badge

Beste @Helena3755,

Ik vind het spijtig om te horen, maar dit is helaas het enige wat we kunnen doen. Deze situatie is zo uitzonderlijk, dat het vraagt om een uitzonderlijke oplossing. Misschien is het een optie om ergens in het najaar een mooi reisje te maken? 

Groet, ^Daisy 

Reputatie 3
Badge

Hi @PatrickZ,

De vouchers zijn persoonsgebonden, dus overdragen is helaas geen optie!

Groet, ^Daisy

Reputatie 3
Badge

Beste @slo,

Dank voor je bericht op onze Community. Ik begrijp niet helemaal je vraag. Wil je weten wat de kosten zijn om te annuleren? Dat is afhankelijk van de vertrekdatum. 
Als je meer informatie wilt over onze annuleringsvoorwaarden, kun je deze vinden op de onderstaande pagina's: 

Algemene voorwaarden
Algemene reisvoorwaarden

ik hoop je hiermee voldoende geïnformeerd te hebben. 

Groet, ^Daisy

het staat wettelijk vast dat je recht heb op geld terug, en dat je een voucher mag weigeren….. TUI weigert dit te doen en dat is schandalig.

Reputatie 3
Badge

Beste @alexander1990,

We verkeren met elkaar in een zeer bijzondere tijd die zeer uitzonderlijke omstandigheden met zich meebrengt, zowel voor reizigers als voor reisorganisaties. Deze uitzonderlijke omstandigheden, vragen om uitzonderlijke oplossingen. Het gebruikelijke kader is daartoe niet toereikend. Om die reden is vanuit de reisbranche het initiatief van de ‘vouchers’ ontstaan. Dat initiatief wordt inmiddels breed gedragen binnen de reisbranche en ook op Europees niveau. De manier waarop TUI omgaat met de vouchers is in lijn met de bedoeling van de ANVR en de SGR evenals met de manier waarop andere Nederlandse reisaanbieders er invulling aan geven.

Groet, ^Daisy

Beste Daisy,

Jullie gebruiken graag en veelvuldig het woord "uitzonderlijk". Mag ik dan even melden dat ik het uitzonderlijk onbeschoft vind hoe jullie met deze situatie omgaan? TUI is een miljardenbedrijf. Ik weet niet of ik voor iedereen spreek, maar ik heb geen 9 vliegtuigen in mijn achtertuin staan, noch het geld deze te onderhouden. Prachtig mooi dat jullie dat wel kunnen, maar nu er stront aan de knikker is steken jullie de kop in het zand en geven jullie je klanten een zoetmakertje. Ik denk wel dat ik voor iedereen spreek als ik zeg dat we keihard geknokt en gewerkt hebben om die paar dagen op reis te kunnen gaan. Er wordt net gedaan of jullie de gedupeerden zijn in deze situatie, maar wij zijn degenen die geld betaald hebben voor een reis en nu met een bonnetje, waarvan de waarde zéér twijfelachtig is (hoeveel "garanties" er ook gegeven worden) Heel fijn dat reisorganisaties met elkaar hebben besloten dat we het maar met een waardebonnetje moeten doen. Gelukkig is het "gebruikelijke kader" waar je het over hebt wél toereikend en daarnaast bindend; dit noemen we namelijk wetgeving. Daar heeft u zich aan te houden. Dat TUI dit niet wil doen is dus per definitie crimineel, en daarnaast voor mij onacceptabel.

Corona-voucher: accepteren of weigeren? 

Het is goed om te weten dat u de corona-voucher niet hoeft te accepteren. Als u de voucher weigert, dan heeft u recht op terugbetaling van het geld dat u voor de reis heeft betaald. Besef wel dat de gevolgen van het corona-virus groot zijn voor iedereen. Waar u wettelijk recht op heeft, betekent in deze uitzonderlijke situatie niet altijd dat het claimen van uw recht het juiste is om te doen. 

Coronavoucher geaccepteerd? Dan nog kunt u uw geld later terugvragen! 

Richtlijn Europese Commissie - De Europese Commissie staat achter het initiatief van de reisbranche om consumenten een voucher aan te bieden bij het annuleren van een pakketreis. De Commissie benadrukt wel dat u de mogelijkheid moet krijgen om uw geld terug te vragen als u uiteindelijk geen gebruik wilt maken van de voucher. Ook moet de voucher bescherming bieden bij een faillissement.

TUI zal als reisorganisatie niet af kunnen wijken van hetgeen wettelijk geregeld is. Indien zij weigeren om gedupeerden hun reissom terug te betalen, kan ik mij voorstellen dat er in sommige gevallen een vordering zal worden ingediend bij de rechtbank. Ondanks dat zij momenteel gesloten zijn vanwege het coronavirus, gaan administratieve processen gewoon door. Mochten gedupeerden alsnog in hun gelijk worden gesteld, zal TUI ook op moeten draaien voor de proceskosten. Dit kost ze nog meer dan enkel het terugbetalen van de reissom. 

Zo’n voucher aanvaarden mag natuurlijk, maar de consument heeft altijd de keuze om zijn geld terug te vragen”, verduidelijkt Europees Commissaris van Consumentenbescherming Didier Reynders. 

dit is de europese wetgeving,dus jullie zullen zich hieraan moeten aanpassen of we dienen massaal klacht in.

mensen die hun geld terug willen moeten hun geld terugkrijgen,en dat geldt ook voor ik.

ik reis 1 keer per jaar,dus ben ik niks met jullie voucher.

ik wil en eis mijn geld terug,de hotels hebben jullie tui toch ook niet betaald,jullie betalen hotels 3 maanden na vertrek van de klanten.

denk dat er genoeg advocatenkantoren zijn die de reizegers willen vertegenwoordigen.

dus mensen die geld terug willen moeten op een eenvoudige manier zoals de betaling is uitgevoerd hun geld terug kunnen krijgen.

dus graag snel antwoord van jullie aub

Zie het bericht in De Tijd van 24 maart jl. waarin de  Europese Commissaris voor Consumentenzaken e.e.a. uitlegt.

Ik heb een annuleringsverzekering en ik wil mijn vakantie annuleren wegens corona en priveomstandigheden en ik krijg geen geld terug, en dan ook nog een hele onbeschofte medewerker uit tilburg aan de telefoon? Schandalig dit. Ik heb ook niks aan een voucher omdat ik geen vrij kan krijgen op andere datums op mijn werk. Echt heel schandalig dit! Vrienden van mij die hier nog zouden boeken dit jaar krijgen deze verhaal zeker te horen van mij voor dat zij hier vakantie gaan boeken!

Wees eens creatief Tui.

Geef gedupeerden een korting op de komende reis als zij een voucher accepteren.

Als je gebonden bent aan de schoolvakanties betaal je de komende tijd de hoofdprijs (was al zo maar nu nog meer).

De verliezen die nu geleden worden zullen dan weer snel tot het verleden gaan behoren.

De vouchers moeten binnen 1 jaar ingewisseld worden en dat zal de prijzen ook nog eens onder druk zetten.

Beste @alexander1990

Wat vervelend dat je op een onbeschofte toon te woord bent gestaan, dit is zeker niet de bedoeling! 

Wanneer een reis door de reisorganisatie geannuleerd wordt, zal in normale situaties geld terug geven worden. Echter hebben we te maken met een wereldwijd virus, waar niemand ooit eerder mee te maken heeft gehad. Omdat dit zo uitzonderlijk is, worden er ook uitzonderlijke maatregelen getroffen. In dit geval een voucher, zodat de reis op een later tijdstip uitgevoerd kan worden. Met deze voucher ben je ook beter beschermd, omdat deze door de SGR (Stichting Garantiefonds Reisgelden) gedekt is.

​Ik snap dat je liever je geld terug hebt, maar dit is op dit moment het enige wat TUI voor je kan betekenen. Ik hoop dat je hier begrip voor kunt vinden. Laten we met zijn allen hopen dat dit allemaal snel voorbij is, zodat je alsnog binnenkort van de Caribische Zon kunt genieten!

Groet, ^Daisy

ik heb contact gehad met ACM Consuwijzer en deze zegt het volgende m.b.t. de vouchers .

Gaat de reis niet door door het coronavirus, dan kan je kostenloos annuleren, zelfs nu bij de wereldwijde code oranje en heb je recht op je geld terug, je hoeft de voucher dus niet te accepteren volgens ACM.

Al zou je de voucher accepteren, en je gaat toch niet op vakantie als dat weer zou mogen, dan zelfs kan je je geld terugkrijgen.

Vanaf 6 maanden nadat je voucher hebt ontvangen kan je je geld terugeisen.

Wij hebben al 1 reis geannuleerd voor mei tegen 15% kosten, is het ten tijde van deze vakantie nog niet toegestaan om af te reizen, dan moet ik deze kosten ook gewoon weer terug krijgen van TUI.

De ACM Consuwijzer kan gaan optreden als er geweigerd wordt om de mensen die dat willen terug te betalen.

Groet ; Ron

Het is verstandig om een klacht in te dienen m.b.t. de vouchers bij  ACM ConsuWijzer.

Deze mailde mij, dat u de vouchers niet hoeft te accepteren.

Mocht de reis niet doorgaan vanwege het coronavirus, of een code rood/oranje melding, of doordat TUI zelf de reis annuleerd, dan heeft u recht op geld terug.

Heb je toch de voucher geaccepteerd, dan mag je 6 maanden later, ook weer je geld terug eisen.

ACM schrijft letterlijk….Is uw pakketreis geannuleerd door corona ?  wettelijk gezien hebt u dan recht op uw geld terug, u hoeft de voucher dus niet te acceptern.

Kijk ook goed naar de voorwaarden van de voucher, ACM zegt hierover ;

De voucher mag uw recht op geld terug niet ontzeggen.

Laat u niet beetnemen en meld dit soort zaken aan...ACM ConsuWijzer.

Blijkt dat een bedrijf na onderzoek toch de regels heeft overtreden dan kan de ACM dat bekend maken op ;

WWW.CONSUWIJZER.NL

Groet ; Ron

Op de site van de ANVR staat inmiddels een goede uitleg.

Ik neem aan dat Tui zich hieraan gaat houden.

op 13 maart hebben we ons reis geannuleerd naar Kos. reis was gepland voor 23 april. we hebben geannuleerd omdat we absoluut de voucher niet willen hebben, we zijn niet meer zo piep en weten niet waar we volgende jaar zullen staan. reis bureau heeft toen ons geadviseerd om de reis te annuleren voor 1 april zo moesten we alleen 30% betalen van de reis som en de rest terug op de bank.  ze hebben ons zelf de bankrekening nr gevraagd. vandaag gebeld om te vragen wanneer het geld komt en tot onze verbazing zeggen ze dat we een voucher krijgen voor de resterende bedrag. dit was toch een gewone annulering? kunnen ze dit doen?

Beste Daisy,

Jullie gebruiken graag en veelvuldig het woord "uitzonderlijk". Mag ik dan even melden dat ik het uitzonderlijk onbeschoft vind hoe jullie met deze situatie omgaan? TUI is een miljardenbedrijf. Ik weet niet of ik voor iedereen spreek, maar ik heb geen 9 vliegtuigen in mijn achtertuin staan, noch het geld deze te onderhouden. Prachtig mooi dat jullie dat wel kunnen, maar nu er stront aan de knikker is steken jullie de kop in het zand en geven jullie je klanten een zoetmakertje. Ik denk wel dat ik voor iedereen spreek als ik zeg dat we keihard geknokt en gewerkt hebben om die paar dagen op reis te kunnen gaan. Er wordt net gedaan of jullie de gedupeerden zijn in deze situatie, maar wij zijn degenen die geld betaald hebben voor een reis en nu met een bonnetje, waarvan de waarde zéér twijfelachtig is (hoeveel "garanties" er ook gegeven worden) Heel fijn dat reisorganisaties met elkaar hebben besloten dat we het maar met een waardebonnetje moeten doen. Gelukkig is het "gebruikelijke kader" waar je het over hebt wél toereikend en daarnaast bindend; dit noemen we namelijk wetgeving. Daar heeft u zich aan te houden. Dat TUI dit niet wil doen is dus per definitie crimineel, en daarnaast voor mij onacceptabel.

Nou ik ben hier helemaal mee eens!!!

Wij zijn mensen de tegen de 80 zijn. Zullen we nog een jaar overleven in deze tijd om op vakantie te kunnen gaan? Dat is een van de reden waarom we absoluut geen voucher willen. En iedereen heeft zijn eigen reden. Kan TUI dat dan niet begrijpen? Onbegrijpelijk!!!!

Reputatie 3
Badge

Hi @Marianat,

Ik heb je een privé bericht gestuurd voor je boekingsnummer. Zou je deze via een privé bericht terug kunnen sturen? Bedankt! 

Groet, ^Daisy

Ik heb het al gestuurd 

Reputatie 3
Badge

op 13 maart hebben we ons reis geannuleerd naar Kos. reis was gepland voor 23 april. we hebben geannuleerd omdat we absoluut de voucher niet willen hebben, we zijn niet meer zo piep en weten niet waar we volgende jaar zullen staan. reis bureau heeft toen ons geadviseerd om de reis te annuleren voor 1 april zo moesten we alleen 30% betalen van de reis som en de rest terug op de bank.  ze hebben ons zelf de bankrekening nr gevraagd. vandaag gebeld om te vragen wanneer het geld komt en tot onze verbazing zeggen ze dat we een voucher krijgen voor de resterende bedrag. dit was toch een gewone annulering? kunnen ze dit doen?

Beste Marianat,

Mijn collega van ons Customer Service Center heeft even met het reisbureau gesproken en zoals zij ook aan u hebben doorgegeven gaan zij de situatie nog even bespreken met elkaar en zullen u daarna terugbellen.

Gezien u bij het reisbureau uw boeking heeft gemaakt, kan ik u alleen maar doorverwijzen naar hen gezien zij ook over uw gegevens en betalingen gaan. 

Ik hoop u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben. 

Groet, ^Daisy

Ik ben zelf advocaat en ik kan bij deze mededelen dat niemand een voucher hoeft aan te nemen en de reisorganisatie verplicht is om je geld terug te geven. Men tracht het nu zo te brengen dat je een voucher moet aannemen maar dat is zeer zeker niet het geval! Leg het bij je rechtsbijstandverzekering neer en iedere reisorganisatie vergoed het bedrag aan je, ze weten dat ze een eventuele rechtszaak sowieso verliezen. Heb al meerdere zaken gehad allemaal gewonnen.

Reageer