Pasen op Curaçao

• 21 april 2019
  • 0 reacties
  • 124 Bekeken

Reputatie 4
Badge +1
  • Community Manager TUI
  • 59 reacties
Mijn TUI-collega Mariana woont op Curaçao. In de serie Paasverhalen van TUI-bestemmingen wil zij graag delen hoe er op Curaçao Pasen wordt gevierd. Zij verteld hieronder over de gebruiken en tradities en hoe zij dit als kind vroeger ervaren heeft.

Mariana vertelt over Pasen op Curaçao

Kuaresma – Vasten op Curaçao

Op Curaçao begint de vastentijd ’Kuaresma’ op Aswoensdag, meestal de dag na het carnaval. Op die dag gaan katholieke mensen gewoonlijk naar de kerk en laten een kruisje van as op hun voorhoofd tekenen. Daarna begint de vastentijd officieel. Tijdens het vasten onthouden mensen zich van vlees en maken ze meestal een offer, iets dat moeilijk voor hen is om op te geven, zoals niet vloeken of geen junk food eten, niet roken enz.

Op ‘Djadumingu di Rama’ (Palmzondag) gaan mensen naar de kerk om hun palmblad te halen. Het palmblad wordt gezegend door de voorganger en met het blad wordt een kruis gemaakt. Op Witte Donderdag, herdenkt de kerk de nacht dat Christus de voeten van zijn discipelen waste.

Goede Vrijdag op Curaçao

Op Curaçao is het gebruikelijk om op Goede Vrijdag naar de kerk te gaan. Veel mensen gaan twee dagen naar de kerk, dus eerst op vrijdag en dan ook op zondag. Op Goede Vrijdag houden veel kerken een paar minuten stilte om te rouwen voor Jezus. Er wordt herdacht dat hij stierf voor "ieders zonden" en dat je in hem moet geloven om "vergeven te worden voor je zonden". 's Ochtends hebben de kerken ook een ‘Kaminda di Krus’, waarbij mensen in processie achter iemand lopen die de rol van Jezus speelt. Dit gebeurt meestal voorafgaand de dienst, waarvoor ze gezamenlijk naar de kerk lopen, waar de dienst begint. Deze processie is ook gebruikelijk in andere landen. Onderdeel van de cultuur, is de regel dat er op Goede Vrijdag geen feest wordt gevierd, de meeste plaatsen organiseren daarom geen feestjes op Goede Vrijdag.

Pasen bij mij thuis

Als kind ben ik Katholiek opgevoed. Mijn ouders hebben me er toen van overtuigd om in de weken voor Pasen geen snoep te eten. Dit was voor mij super moeilijk, omdat ik echt van snoepjes hield. Ook was mijn oma's verjaardag meestal een paar dagen voor Pasen en dan gaf zij goodie bags cadeau die vol snoep zaten. Dat snoep moest ik bewaren en mocht ik pas na Pasen opeten.

Met Pasen verstopte de paashaas chocolade-eieren, die wij als kinderen moesten zoeken. Degene die de meeste eieren vond had gewonnen. Daarna gingen we naar de kerk voor de Paasdienst. Wanneer we weer thuis waren werd er gegeten met de familie. Mijn oma maakt altijd de maaltijden met Pasen, omdat ze van koken houdt. We hebben geen typische paasmaaltijd, maar mijn oma maakt altijd de chicste gerechten met Pasen. Andere mensen blijven gewoon in hun kerk en eten daar. Veel kerken op het eiland bieden een buffet aan na de dienst, daar kunnen mensen eten, met elkaar praten en gewoon plezier hebben.

Vond je dit interessant? Lees dan ook over
Pasen in Italië
Pasen in Spanje
Pasen in Griekenland

0 reacties

Laat als eerste een reactie achter!

Reageer